Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-08, 20:57
  #1
Medlem
Hej,
Jag funderar på att köpa en stuga att hyra ut på lång tid, det vill säga till 2 studenter. Hyran kommer vara runt 2 000 var per månad (4 000 / månad totalt), det är en liten stuga på 40 kvm så det är ett ganska rimligt pris, eller hur?

Det jag ville fråga var om ni rekommenderar att man hyr ut via ett företag (måste i så fall skapa ett) eller via en privatperson (mig). Jag planerar att köpa fler hus och stugor i framtiden. Hur mycket behöver man skatta via företaget/mig och måste jag hyra ut via företaget om jag ska ha fler långtidsuthyrda hus?
Citera
2018-07-09, 11:51
  #2
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanThuresson
Hej,
Jag funderar på att köpa en stuga att hyra ut på lång tid, det vill säga till 2 studenter. Hyran kommer vara runt 2 000 var per månad (4 000 / månad totalt), det är en liten stuga på 40 kvm så det är ett ganska rimligt pris, eller hur?

Det jag ville fråga var om ni rekommenderar att man hyr ut via ett företag (måste i så fall skapa ett) eller via en privatperson (mig). Jag planerar att köpa fler hus och stugor i framtiden. Hur mycket behöver man skatta via företaget/mig och måste jag hyra ut via företaget om jag ska ha fler långtidsuthyrda hus?

Att hyra ut som privatperson är ganska gynnsamt och finns en hel del info på Skatteverkets hemsida.

https://www.skatteverket.se/privat/s...000118317.html

Sen går det en viss gräns på hur många du kan hyra ut som privatperson innan det räknas som näringsverksamhet.

Tror det också står på ovan hemsida.
Citera
2018-07-15, 18:50
  #3
Medlem
Skall du nyttja skatteverkets "gynnsamma" regler kan du inte hyra ut den på helår utan måste själv nyttja den ibland. Är ju möjligt om det är studenter och du själv använder den på sommaren.

Jag har några villor jag hyr ut. Jag äger privat. Jag kör allt i enskild firma. Deklarerar på N-bilaga.

Är det bara en stuga du skall köra skulle jag låtsats att jag nyttjar den själv ibland och utnyttjat schablonavdraget.

Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback