Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-08, 20:51
  #1
Medlem
Hej jag väger ca 90 kg, varav ca 45 kg nuskelmassa. Jag är hyfsat stor. Jag vill nu bli deffad.

Hur ska jag göra? Om jag går ner så känns det som att musklerna försvinner också. Vill alltså bli deffad
Citera
2018-07-08, 20:53
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Börja med att läsa igenom denna. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Citera
2018-07-08, 20:57
  #3
Medlem
KnarkandeAnderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinderPlus
Hej jag väger ca 90 kg, varav ca 45 kg nuskelmassa. Jag är hyfsat stor. Jag vill nu bli deffad.

Hur ska jag göra? Om jag går ner så känns det som att musklerna försvinner också. Vill alltså bli deffad
Tro mig. Det här är verkligen inte den första tråden som har skapats. Se dig omkring lite!
Citera
2018-07-08, 21:00
  #4
Medlem
För att bli deffad måste du ligga på underskott.

För att behålla muskler:
Styrketräna,
ät mycket protein (minst 2 g per kg kroppsvikt),
sov tillräckligt.

Thats it!
Citera
2018-07-08, 21:05
  #5
Medlem
KnarkandeAnderss avatar
Du kommer inte att förlora muskler om du deffar rätt. Ligg på ett underskott av kalorier men få fortfarande i dig så att du har god marginal i din dagliga proteintillförsel. Du lär inte lägga på dig nya muskler under deffen men mest troligt bibehålla din redan existerande muskelmassa.
Fixera dig inte för mycket i huruvida dina muskler försvinner eller inte. Ser du dig i spegeln varje dag och tänker att du förlorar muskelmassa kommer du självklart se det även fast det nödvändigtvist inte stämmer.

Lägg dig på 2-2.5G protein per kg kroppsvikt och per dag.
Lycka till.
Citera
2018-07-08, 21:17
  #6
Medlem
Följ deffreglerna. Simple as that. Då förlorar du inga muskler. Men du har antagligen inte så mycket muskler som du tror. Fett lägger sig utanpå musklerna och får musklerna att se större ut så antagligen ska du inte deffa ner dig under 15%. Bara en gissning. Är så på de flesta tycker jag.
Citera
2018-07-08, 21:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Följ deffreglerna. Simple as that. Då förlorar du inga muskler. Men du har antagligen inte så mycket muskler som du tror. Fett lägger sig utanpå musklerna och får musklerna att se större ut så antagligen ska du inte deffa ner dig under 15%. Bara en gissning. Är så på de flesta tycker jag.

Vid viktnedgång, oavsett orsak eller tillvägagångssätt, förlorar man alltid muskelmassa, fettmassa och benmassa. Omvänt vid viktuppgång. Man kan minimera muskelförlusten genom träning och diet men inte undvika den helt, det är fysiologiskt omöjligt.
Citera
2018-07-08, 22:11
  #8
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Vid viktnedgång, oavsett orsak eller tillvägagångssätt, förlorar man alltid muskelmassa, fettmassa och benmassa. Omvänt vid viktuppgång. Man kan minimera muskelförlusten genom träning och diet men inte undvika den helt, det är fysiologiskt omöjligt.
Det beror också på utgångsläget, tar man t.ex en överviktig otränad person så kommer denna troligtvis öka muskelmassan/styrka med styrketräning trotts kaloriunderskott och viktnedgång. Så visst går det att behålla alternativt öka, beroende på utgångsläget, är man tränad sedan innan (alltså har en relativt stor muskelmassa redan) så blir marginalerna mindre såklart. Jag är med på vad du menar och säger inte emot ditt inlägg.
Citera
2018-07-08, 22:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det beror också på utgångsläget, tar man t.ex en överviktig otränad person så kommer denna troligtvis öka muskelmassan/styrka med styrketräning trotts kaloriunderskott och viktnedgång. Så visst går det att behålla alternativt öka, beroende på utgångsläget, är man tränad sedan innan (alltså har en relativt stor muskelmassa redan) så blir marginalerna mindre såklart. Jag är med på vad du menar och säger inte emot ditt inlägg.

Jaja. Det finns alltid undantag. Någon som aldrig tränat förr kan öka i muskelmassa samtidigt som denne går ner i fettvikt, men som sagt gäller huvudregeln alltid: viktuppgång (tillväxt) innebär alltid en tillväxt av alla vävnadstyper. Viktnedgång det motsatta.

Det många glada amatörer gör är att fixera sig vid att tappa kroppsfett när det de borde göra är att bygga muskler, enligt min mening. Att vara stark och muskulös är hälsosamt och attraktivt enligt många. Så jag förstår inte de som vill förlora muskelmassa genom att ”deffa”, när de vill (?) se muskulösa ut.
Citera
2018-07-08, 23:02
  #10
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinderPlus
Om jag går ner så känns det som att musklerna försvinner också. Vill alltså bli deffad
För att undvika det så träna ungefär som vanligt, kanske lite tyngre, och ät ordentligt med protein. Du kommer sannolikt inte att öka i muskelmassa under tiden, men kommer att minimera muskelförlusten så gott det går.
Citera
2018-07-08, 23:39
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Vid viktnedgång, oavsett orsak eller tillvägagångssätt, förlorar man alltid muskelmassa, fettmassa och benmassa. Omvänt vid viktuppgång. Man kan minimera muskelförlusten genom träning och diet men inte undvika den helt, det är fysiologiskt omöjligt.

Helt korrekt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback