Resultat: Ska vi kunna få pengar på helgdagar?
Ja
80,49%
33 röster
Nej
19,51%
8 röster
2018-07-08, 20:32
Medlem
Är det bara jag som tycker det är sjukt att fortfarande 2018 kan man inte få in pengarna på helgdagar? Vad är de för segt land vi lever i, något måste göras tycker jag..

Vad tycker ni?
Citera
2018-07-08, 20:38
Medlem
Dark_drivers avatar
Det tycker jag med och nu med dagens samhälle så bör det inte ta 1 jävla dygn att föra över pengar från olika banker heller är ju datorer och servrar som sköter allt arbete allt är digitaliserat.
Citera
2018-07-08, 20:39
Medlem
nej, det är inte en tjänst jag vill betala för.

Om din ekonomi står, och faller, med enskilda transaktioner är det dags att se över ditt sparande.
Citera
2018-07-08, 20:40
Medlem
ZrankFanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dark_driver
Det tycker jag med och nu med dagens samhälle så bör det inte ta 1 jävla dygn att föra över pengar från olika banker heller är ju datorer och servrar som sköter allt arbete allt är digitaliserat.

Det tar en extra dag för att föra pengar mellan olika banker för att de ska kunna ta ut en avgift.
Citera
2018-07-08, 20:42
Medlem
Sooks avatar
Använd swish går det direkt.
Citera
2018-07-08, 20:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajttajt
Är det bara jag som tycker det är sjukt att fortfarande 2018 kan man inte få in pengarna på helgdagar? Vad är de för segt land vi lever i, något måste göras tycker jag..

Vad tycker ni?

Varför betala för en sådan onödig tjänst?

Skaffa rejäl buffert.
Citera
2018-07-08, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZrankFane
Det tar en extra dag för att föra pengar mellan olika banker för att de ska kunna ta ut en avgift.

Det tar inte alls en dag att föra över pengar mellan banker.
När gjorde du det sist tro? På nittiotalet???
Det tar max 4 timmar nu förtiden...om du gör det på morgonen eller före lunch.
Sedan om du gör överföring på eftermiddagen kan man ju förstå att det typ ta till nästa dag. Men det borde i och för sig inte vara så.
Citera
2018-07-08, 21:01
Medlem
Det är Riksbanken som sätter käppar i hjulen. De ansvarar för IT--systemet som har hand om alla transaktioner mellan bankerna. Några gånger per dag ( på vardagarna) så räknar de fram hur pengar ska skickas mellan bankerna för att motsvara de transaktioner som skett.

För 50 år sedan flyttade men pallar med sedlar och mynt omkring i en lokal där varje bank hade sin egen inhägnade yta. Det tog många timmar att sammanställa alla transaktioner och därför så tog det 3 dagar att flytta pengar från en bank till en annan. Fysisk flytt av pengar mellan banker sker inte sedan många år tillbaka.

Idag borde dessa körningar kunna ske en gång i timmen alla veckans dagar. Felet är att regering och riksdag inte gett Riksbanken i uppdrag att arbeta på helger med överföringar.

Swish är bankernas påhitt för att lösa detta. Men faktum är att om du som Nordeakund skickar 1000 kr till Swedbank så har inte Swedbank fått några pengar. Swedbank ligger då "back" tills Riksbanken orkar är göra sin transaktion...
Citera
2018-07-08, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tajttajt

Vad tycker ni?

Det kan man ju. Både Swish och Trustly erbjuder realtidsinsättningar. Jag röstar på alternativ 3, "det kan man redan".
Citera
2018-07-08, 22:42
Medlem
sucuks avatar
Röstar ja, systemet för det finns redan - vi behöver förmodligen byta till € för att det skall funka bara...

https://www.europeanpaymentscouncil....redit-transfer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in