Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-09, 18:40
  #13
Medlem
Det finns en gräns på timlönen om man anställer sin sambo som medhjälpare i bolaget. Att vara medhjälpare innebär dock att sambon bara får ha en understödjande roll och får bara göra enklare/okvalificerade uppgifter som t.ex. packa varor, sköta bokföring/fakturering, städa och likande. Jag är inte säker på beloppet, men 92kr/h låter rimligt. Om man vill ge mer än så måste man kunna motivera varför sambon ska ha en högre lön.
Det beror lite på vad det är för verksamhet du har, men jag tror inte att din sambo kan ta hela vinsten i bolaget med här upplägget. Hon skulle dock kunna sköta allt löpande arbete i bolaget om det är okvalificerat och att du tar kanske 10% i vinst. Då tror jag inte att Skatteverket kommer ha några synpunkter.
Citera
2018-07-09, 18:44
  #14
Medlem
Men AB där du anställer din sambo är nog en bättre lösning.

Hittade den här artikeln med information som verkar vara up to date(publicerat 8e juni i år): https://www.driva-eget.se/nyheter/sk...gt-partnerskap
Citera
2018-07-09, 20:23
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PS.
Det går väl jättebra.

Ska hon fakturera så får hon ha enskild firma då. Alternativt anställer du henne i din enskilda firma så du kan fortsätta fakturera.

Någon gräns på 92kr/h misstänker jag är skitsnack. Du kan betala den lön du vill. Vi har inga statligt reglerade lönenivåer i Sverige.

Edit: Som sades tidigare. Tänk även på tjänstepension eller direktpension. Upp till 30% av din lön får du sätta av.


Ska man anställa någon för ospecificerat arbete så finns det en gräns. Annars måste man kunna förklara varför man anställer någon vilket kan bli ett problem om man gör det för att få lägre skatt. Googla medhjälparfallet och dra din egen slutsats.


Vi bor i Sverige och ska skattas till döds
__________________
Senast redigerad av KebabBorje 2018-07-09 kl. 20:26.
Citera
2018-07-13, 09:33
  #16
Medlem
Som jag ser det finns det 2 problem med ts upplägg. Ett avtalsmässigt och ett skattemässigt.

Det avtalsmässiga består i att det är kunden och din enskilda firma som kommit överens om uppdraget och det är du, i din enskilda firma, som utfört jobbet. Om din sambo fakturerar kommer fakturan från ett företag som varken är avtalspart eller utfört arbetet. För att det ska fungera måste beställaren godkänna det annars kan dom strunta i att betala fakturan.

Vilket leder oss till det skattemässiga. Om skatteverket skulle upptäcka en detta är sannolikheten nog ganska stor att upplägget skulle underkännas och någon typ av bestraffning utdömas.
__________________
Senast redigerad av Urmelkotten 2018-07-13 kl. 09:42.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback