Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-08, 18:36
  #1
Medlem
Situationen är följande.

Jag via mitt 9-5 jobb inkomst av tjänst så till den grad att jag får mariginalskatta.
Jag har på fritiden en enskild firma med inkomster.
Skulle jag kunna låta intäkter från den enskilda firman faktureras av min sambo istället, skulle detta kunna anses otillåtet?

D.v.s. jag utför jobbet men låter henne ta intäkten.

För och nackdelar med detta upplägg?

Tacksam för svar.
Citera
2018-07-08, 19:04
  #2
Medlem
Doktorphils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benniejet
Situationen är följande.

Jag via mitt 9-5 jobb inkomst av tjänst så till den grad att jag får mariginalskatta.
Jag har på fritiden en enskild firma med inkomster.
Skulle jag kunna låta intäkter från den enskilda firman faktureras av min sambo istället, skulle detta kunna anses otillåtet?

D.v.s. jag utför jobbet men låter henne ta intäkten.

För och nackdelar med detta upplägg?

Tacksam för svar.
eftersom det är en enskild firma kan ingen annan än du äga den , då måste din sambo starta enskild firma och du får jobba åt henne
Citera
2018-07-08, 19:35
  #3
Medlem
Registrera dig som arbetsgivare sen kan du anställa din sambo och ge henne upp till 92kr/h för ospecificerad arbete.
Citera
2018-07-08, 23:14
  #4
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Registrera dig som arbetsgivare sen kan du anställa din sambo och ge henne upp till 92kr/h för ospecificerad arbete.

Varför 92kr/h?
Citera
2018-07-08, 23:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benniejet
Situationen är följande.

Jag via mitt 9-5 jobb inkomst av tjänst så till den grad att jag får mariginalskatta.
Jag har på fritiden en enskild firma med inkomster.
Skulle jag kunna låta intäkter från den enskilda firman faktureras av min sambo istället, skulle detta kunna anses otillåtet?

D.v.s. jag utför jobbet men låter henne ta intäkten.

För och nackdelar med detta upplägg?

Tacksam för svar.
Vad rör det sig om för omsättning i din enskilda firma per år?
Citera
2018-07-08, 23:30
  #6
Medlem
Du tänker rätt men måste ordna med rätt upplägg. Det finns ju vissa inkomster som det lönar sig att tjäna och då man maxar t ex pensionen men inte behöver betala statlig skatt.
Citera
2018-07-08, 23:59
  #7
Medlem
Det går väl jättebra.

Ska hon fakturera så får hon ha enskild firma då. Alternativt anställer du henne i din enskilda firma så du kan fortsätta fakturera.

Någon gräns på 92kr/h misstänker jag är skitsnack. Du kan betala den lön du vill. Vi har inga statligt reglerade lönenivåer i Sverige.

Edit: Som sades tidigare. Tänk även på tjänstepension eller direktpension. Upp till 30% av din lön får du sätta av.
Citera
2018-07-09, 04:27
  #8
Medlem
Svårigheten är med en enskild firma att betala ut lön så det passar med resultatet, det senare är ju som bekant den det som är underlag för såväl skatt som egenavgifter för ägaren. Att gissa sig till vad resultatet för året kommer att bli är i stort sett omöjligt, om det inte är noll förstås. Med ett AB hade det varit klart enklare.
Citera
2018-07-09, 06:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Du tänker rätt men måste ordna med rätt upplägg. Det finns ju vissa inkomster som det lönar sig att tjäna och då man maxar t ex pensionen men inte behöver betala statlig skatt.
Hur går det till när inkomstgränsen för maximal allmän pension ligger över brytpunkten?
Citera
2018-07-09, 12:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tizzenizze
Hur går det till när inkomstgränsen för maximal allmän pension ligger över brytpunkten?

Det bästa är att du ringer till skatteverket och hör dig för lite med olika brytpunkter och vad som gäller för olika typer av ftg. Självklart kan du göra det anonymt och ring några gånger så att du är säker på att du får rätt svar.

Rent generellt brukar ju personer taxera en inkomst upp till en viss inkomst och resten plockas ut som vinst med lägre skatt. Reinfeldt och en massa andra politiker gör precis detta.
Citera
2018-07-09, 14:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Det bästa är att du ringer till skatteverket och hör dig för lite med olika brytpunkter och vad som gäller för olika typer av ftg. Självklart kan du göra det anonymt och ring några gånger så att du är säker på att du får rätt svar.

Rent generellt brukar ju personer taxera en inkomst upp till en viss inkomst och resten plockas ut som vinst med lägre skatt. Reinfeldt och en massa andra politiker gör precis detta.

Det du är inne på förutsätter ett AB, ts har en EF.
Citera
2018-07-09, 18:09
  #12
Medlem
joceks avatar
(inte jurist men fåmansföretagare i 20 år)
+1
Starta ett AB och fakturera från det.

OT: Är du privatanställd får inte din bisyssla konkurrera med ditt jobb. Du kan ha inskrivet i ditt anställningsavtal att du inte ens får ha ett jobb vid sidan om ditt 9-5-jobb, inte ens om det är en helt orelaterad branch. Är du offentligt anställd finns det ytterligare regler om bisysslor (lagen om offentlig anställning med mera).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback