Flashback bygger pepparkakshus!
2022-07-10, 15:36
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Ägde förintelsen rum? Svar ja.

Var det verkligen så många miljoner som dödades? Det är där jag börjar bli skeptisk.

Så hur hanterar man en som förnekar det helt?
Hmm jag vet inte riktigt

Det är naturligtvis hälsosamt att vara skeptisk. En kritisk diskurs inom ortodox förintelsehistoriografi har emellertid saknats i närmare 70 år, så fältet kan inte riktigt beskrivas som ett seriöst, vetenskapligt forskningsfält.

Ägde "förintelsen" rum? Svaret på den frågan måste vara nej, eftersom det aldrig existerade något avsiktligt, industriellt utrotningsprogram eller "gaskammare" för judar. Dog judar under kriget? Självklart, men inte 6 miljoner, 5,1 miljoner eller någon annan mer eller mindre legendarisk siffra.
Citera
2022-08-24, 22:00
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Det är naturligtvis hälsosamt att vara skeptisk. En kritisk diskurs inom ortodox förintelsehistoriografi har emellertid saknats i närmare 70 år, så fältet kan inte riktigt beskrivas som ett seriöst, vetenskapligt forskningsfält.

Ägde "förintelsen" rum? Svaret på den frågan måste vara nej, eftersom det aldrig existerade något avsiktligt, industriellt utrotningsprogram eller "gaskammare" för judar. Dog judar under kriget? Självklart, men inte 6 miljoner, 5,1 miljoner eller någon annan mer eller mindre legendarisk siffra.

Svaret är ja.
Två vittnen som Skogsvatte själv använder sig utav och då rimligen anser han de vara pålitliga är ju Prüfer och Schultze.
Nu när moderatorn påpekade att den andra tråden enbart var till för topic, kan jag ställa frågan här istället så att Skogsvatte inte så lätt kommer undan (skylla på att det inte var topic) att svara.

Skogsvatte skrev:
Här är grejen: jag vet att Prüfer och Schultze talade om "gasningar" och på andra sätt blidkade de sovjetiska förhörsledarna med allsköns påhitt om "utrotning", "hitlerister" och "fascister".

Han VET alltså att de ljuger.

Min stillsamma fråga lyder:

Hur vet du det?

/VV
Citera
2022-08-24, 22:03
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Svaret är ja.
Två vittnen som Skogsvatte själv använder sig utav och då rimligen anser han de vara pålitliga är ju Prüfer och Schultze.
Nu när moderatorn påpekade att den andra tråden enbart var till för topic, kan jag ställa frågan här istället så att Skogsvatte inte så lätt kommer undan (skylla på att det inte var topic) att svara.

Skogsvatte skrev:
Här är grejen: jag vet att Prüfer och Schultze talade om "gasningar" och på andra sätt blidkade de sovjetiska förhörsledarna med allsköns påhitt om "utrotning", "hitlerister" och "fascister".

Han VET alltså att de ljuger.

Min stillsamma fråga lyder:

Hur vet du det?

/VV
Vad har det med topic att göra? Du verkar sakna läsförståelse och ägnar din tid åt ämnesflykt för att raljera meningsmotståndare.
Citera
2022-08-24, 22:16
Medlem
DeValeras avatar
Man behöver inte gå i polemik med denne. Har någon en bestämd uppfattning kring dessa händelser under WWII så lär denne vara rätt påläst och besitta en hel del kunskaper i ämnet. Varför då inte bara lyssna och ta till sig av den kunskapen? Då får man en bättre grund att bilda sig en egen uppfattning.
Citera
2022-08-24, 22:20
Medlem
neuron-drones avatar
Det beror nog på varför de är förnekare. Om de tror att en judisk maffia styr hela världen nu, så är det kört. Det går inte att prata med såna.

För en normal människa är det självklart konstigt att förneka förintelsen med tanke på att folk som överlevde miste hela sin familj och många vittnar om det. Inte ens i ett krig försvinner 9 av 10 i en släkt.

Att man pratar så mycket om gas, det är att de behöver att alla smådetaljer är fel. De ser till detaljerna inte till common sense och helheter. Om man vill bemöta detaljerna måste man vara påläst. Vanliga människor vet ju inte att gaskamrarna och krematorierna inte gick hand i hand. De första åren sköts folk ihjäl om de inte svalt eller dog av sjukdomar. Sedan berodde det ju på vad man gjorde med kropparna. En del grävdes ner och det finns faktiskt massgravar. De som eldades upp kan man ju direkt inte hitta. Det var inte förrän i slutet man började använda förintelseläger istället för att bara jobba ihjäl folk.

Hur man bemöter utan att vara ruggigt påläst... jag skulle nog låta de tro som de gör. De har hittat på hur det var, och sedan gräver de efter detaljer för att bevisa det. Det är väldigt svårt att argumentera emot, eftersom de skulle tycka som de gör, hur detaljerna än såg ut.
Citera
2022-08-24, 23:20
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Vad har det med topic att göra? Du verkar sakna läsförståelse och ägnar din tid åt ämnesflykt för att raljera meningsmotståndare.

Han citerar ett inlägg där jag poängterar det faktum att Prüfer och Schultze använde uttryck som "fascister" och "hitlerister" (!) i sina förhör i ryskt SMERSH-fängelse, och han undrar på allvar om deras "erkännanden" om "gaskammare" går att ta på allvar. Deras kollega, 70-årige chefsingenjören Fritz Sander, avled bokstavligen under "utredningen" i Ryssland. Helt sanslöst. Men detta demonstrerar verkligen att George Clooney och hans anhang inte är, och aldrig har varit, intresserade av grundade och allvarliga historiografiska utvärderingar av vittnesmålen, endast av propaganda och retorik. Vedervärdigt.

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Man behöver inte gå i polemik med denne. Har någon en bestämd uppfattning kring dessa händelser under WWII så lär denne vara rätt påläst och besitta en hel del kunskaper i ämnet. Varför då inte bara lyssna och ta till sig av den kunskapen? Då får man en bättre grund att bilda sig en egen uppfattning.

Ja, det är en bra inställning att ha. Och då blir genast individuella bevispunkter det mest intressanta.

Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
För en normal människa är det självklart konstigt att förneka förintelsen med tanke på att folk som överlevde miste hela sin familj och många vittnar om det. Inte ens i ett krig försvinner 9 av 10 i en släkt.

Att man pratar så mycket om gas, det är att de behöver att alla smådetaljer är fel. De ser till detaljerna inte till common sense och helheter. Om man vill bemöta detaljerna måste man vara påläst. Vanliga människor vet ju inte att gaskamrarna och krematorierna inte gick hand i hand.

Ja, en bred och djup kunskapsnivå är ett av grundkriterierna för att kunna föra en sansad och allvarlig diskussion om förintelsen, som självklart är ett allvarligt historiskt ämne. Eftersom förintelseivrarna på just detta forum helt enkelt är dåligt pålästa, okunniga och framförallt oseriösa så blir det sällan några meningsfulla debatter. Men eftersom förintelsen på många sätt är så skör så kan även lekmän och historieintresserade enkelt hitta hål i den officiella historieskrivningen.

Däremot håller jag inte med dig om att små detaljer alltid är irrelevanta. Detaljer är ofta avgörande för att kunna utreda huruvida ett historiskt skeende är trovärdigt eller inte. Ett tydligt exempel är Kurt Gersteins påståenden om dieselmotorer i Reinhardt-lägren, ett påstående som först på 80- och 90-talet började osa katt, när man insåg att dieselmotorer inte hade kunnat utnyttjas för "gasning av judar". Denna exposé ledde till att ortodox förintelsehistoriografi sakteligen tvingades överge Gerstein som huvudvittne till fördel för figurer som Rudolf Reder.
Citera
2022-08-25, 00:06
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Han citerar ett inlägg där jag poängterar det faktum att Prüfer och Schultze använde uttryck som "fascister" och "hitlerister" (!) i sina förhör i ryskt SMERSH-fängelse, och han undrar på allvar om deras "erkännanden" om "gaskammare" går att ta på allvar. Deras kollega, 70-årige chefsingenjören Fritz Sander, avled bokstavligen under "utredningen" i Ryssland. Helt sanslöst. Men detta demonstrerar verkligen att George Clooney och hans anhang inte är, och aldrig har varit, intresserade av grundade och allvarliga historiografiska utvärderingar av vittnesmålen, endast av propaganda och retorik. Vedervärdigt.

Så du vet alltså inte som du påstod.
Spekulationer som vanligt. *gäsp*
Vad överraskande.

Så bemöter man en förintelseförnekare, blamage.
Man pekar på lögnerna och frågar.
Svaren brukar, som här, avslöja lögnerna.

/VV
Citera
2022-11-25, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilyLazer
I tider som dessa ser man fler och fler förintelseförnekare.

Alla bevis som redan existerar räcker inte att övertyga de som benämner händelsen som "holohoax". Så vi får räkna bort alla bilder, filmer, dokument, vittnesmål, läger och you name it.

De har svar på de flesta av argumenten angående förintelsen, som ett exempel ass gaskammare aldrig funnits, om de nu funnits är det antingen något fuffens med dörrarna eller inga rester kvar i ruinerna som talar för gas.

Så vad har ni för bästa motargument där det finns ytterligare bevis och forskning som talar för att det hela skett?
Det blir svårare att hitta sakliga källor då vem som helst kan publicera vad som helst på nätet.

Tips?

Visa bara bilder på massgravarna. Kommer det ett "men" efter det betyder det att personen skiljer på massmord och massmord och det är dags att gå åt andra hållet
Citera
2022-11-25, 09:31
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Ni ska buga, ta i hand , be om om nåd och bara vara allmänt jökligt tacksamma att någon bryter i er livslögn och att ni får ta ett kliv ur fablernas värld och in i verkligheten
Citera
2022-11-25, 09:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Bästa sättet kortsiktigt är ju att hota med 10 års fängelse.
Är det inte sedvanligt att bli utfryst från samhället och bli av med vänner och familj först?
Citera
2022-11-25, 09:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Härvidlag är - tråkigt nog - judar särskilt illa lämpade att studera "förintelsen". Det är helt enkelt en alltför emotionellt laddad händelse för att de ska kunna studera frågan vetenskapligt.
/Johan

Jag minns en "självhatande jude" vid namn Finkelstein som är böjd att hålla med dig.

Varför fortsätter cirkusen?
https://www.nytimes.com/2022/09/15/w...s-ukraine.html

Citat:
Germany Offers One of the Largest Holocaust Reparations Packages, and a Special Fund for Ukrainians

The country will pay $1.2 billion, including emergency aid for Holocaust survivors in Ukraine and, for the first time, remembrance education.
Överlevarna måste ha blivit utsatta för Naziexperiment som ger dem evigt liv som har överlevt i 77 jäkla år och måste fortfarande ha ersättning.
Citera
2022-11-25, 10:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin
Låt dem bara vara. Du, som ensam individ, kan inte övertyga en extremist. Det enda du kommer att uppnå är att ni blir osams. Samma sak gäller alla extremister: nazister, feminister, rasister, kommunister.
Det är ju lite modernt att man ska vara tolerant när det gäller mångfald. Mångfalden måste omfamna även enfalden, ha överséende och visa storsinthet.

Till saken hör nog att jag, för många år sedan, jobbade på ett dårhus (ja, det hette så på den tiden) och har lärt mig att det finns alla möjliga slags stollar. Det är bara ett fåtal av dem som är inspärrade på hispan, det stora flertalet är frigående.

Medan vi sitter här och tjafsar är det någons bankkonto som blir fetare på alla "reparationer" vissa folkslag måste fortfarande betala av...

off topic
Citat:
och då syftar jag på vanligt folk som måste betala för COVID-hysterin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in