Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-08, 17:06
  #1
Medlem
Jag själv är en mycket uttråkad person nu i 2018... Funderar mest hur folk gjorde på 80/90-talet när datorn och tv inte hade fått så stort genomslag som idag i 2018 när vi lever främst genom tv/datorn på fritiden.

Hur förhöll sig mycket uttråkade personer (främst män) i 80/90-talet när datorn/tv inte hade fått så stort genomslag? Vad gjorde de då på fritiden?

Uttråkade individer borde varit MYCKET mer uttråkade före 00-talet än vad vi är idag?
__________________
Senast redigerad av ExpressK 2018-07-08 kl. 17:14.
Citera
2018-07-08, 17:12
  #2
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Jag själv är en mycket uttråkad person nu i 2018... Funderar mest hur folk gjorde på 50/60/70/80/90-talet när datorn och tv inte hade fått så stort genomslag som idag i 2018 när vi lever främst genom tv/datorn på fritiden.

Hur förhöll sig mycket uttråkade personer (främst män) fram till 90-talet när datorn/tv inte hade fått så stort genomslag? Vad gjorde de då på fritiden?

Uttråkade individer borde varit MYCKET mer uttråkade före 00-talet än vad vi är idag?


Varför främst män?

Jag tror att man gjorde mycket ”nyttiga” saker när man hade tid över. Lagade kläder, högg ved, stickade strumpor, tog hand om gårdens djur, läste.

Sen så jobbade i princip ALLA ganska hårt mellan 05-19 eller ännu längre så jag tror inte de hade tid att vara uttråkade. Fanns liksom inget socialbidrag eller a-kassa eller långtidssjukskrivningar för diverse diagnoser och utbrändhet. Man jobbade mest hela tiden och hade ingen direkt fritid. Varken semester eller ledig tid efter jobbet. När man gick hem från skiftet eller gården vid 19-tiden så skulle man ta hand om hemmet och de egna djuren, laga mat och sen sova för att orka en ny lång arbetsdag.
Citera
2018-07-08, 17:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Varför främst män?

Jag tror att man gjorde mycket ”nyttiga” saker när man hade tid över. Lagade kläder, högg ved, stickade strumpor, tog hand om gårdens djur, läste.

Sen så jobbade i princip ALLA ganska hårt mellan 05-19 eller ännu längre så jag tror inte de hade tid att vara uttråkade. Fanns liksom inget socialbidrag eller a-kassa eller långtidssjukskrivningar för diverse diagnoser och utbrändhet. Man jobbade mest hela tiden och hade ingen direkt fritid. Varken semester eller ledig tid efter jobbet. När man gick hem från skiftet eller gården vid 19-tiden så skulle man ta hand om hemmet och de egna djuren, laga mat och sen sova för att orka en ny lång arbetsdag.
Redigerade inlägget, jag menar folk under 80/90-talet.

Främst män eftersom jag är en man... Men också intressant vad kvinnor gjorde.
Citera
2018-07-08, 17:15
  #4
Medlem
Man umgicks väl?
Citera
2018-07-08, 17:18
  #5
Medlem
Fyllefyllots avatar
Jag har också tänkt lite på det här med twisten för de som var arbetslösa.
Själv är jag arbetslös just nu och jag känner att det är väldigt lätt att slå ihjäl dagarna med hjälp av dator/tv/tv-spel osv osv men vad gjorde man 1988 liksom, det måste ju ha varit fruktansvärt tråkigt?
Citera
2018-07-08, 17:19
  #6
Medlem
Denoms avatar
Gick igenom sin samling LP-skivor och lyssnade på något bra, drack alkohol, idrottade, lånade böcker från biblioteket och läste, hade mycket sex och så vidare är väl ingen svårlöst gåta direkt?
Citera
2018-07-08, 17:19
  #7
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Jag själv är en mycket uttråkad person nu i 2018... Funderar mest hur folk gjorde på 50/60/70/80/90-talet när datorn och tv inte hade fått så stort genomslag som idag i 2018 när vi lever främst genom tv/datorn på fritiden.

Hur förhöll sig mycket uttråkade personer (främst män) fram till 90-talet när datorn/tv inte hade fått så stort genomslag? Vad gjorde de då på fritiden?

Uttråkade individer borde varit MYCKET mer uttråkade före 00-talet än vad vi är idag?
Är 50 år & förr hade jag inte så tråkigt. Man umgicks mer och gjorde grejjer tillsammans, vi var ute och grilla, drack öl, åkte raggar bil, var på byggdegårds fester ja det fanns massor. I dag så är folk hispispiga så fort datorn eller telefon lägger av folk sitter hemma och leker med tv spel istället för att göra något.
Citera
2018-07-08, 17:19
  #8
Medlem
Thuriazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Jag själv är en mycket uttråkad person nu i 2018... Funderar mest hur folk gjorde på 80/90-talet när datorn och tv inte hade fått så stort genomslag som idag i 2018 när vi lever främst genom tv/datorn på fritiden.

Hur förhöll sig mycket uttråkade personer (främst män) i 80/90-talet när datorn/tv inte hade fått så stort genomslag? Vad gjorde de då på fritiden?

Uttråkade individer borde varit MYCKET mer uttråkade före 00-talet än vad vi är idag?


Du är uttråkad men du borde egentligen inte vara det eftersom vi har så stort utbud på TV? Testa att inte att ta bort all fånig elektronik ett par veckor så ska du se att du MÅSTE göra saker för att inte ha tråkigt...
Citera
2018-07-08, 17:23
  #9
Medlem
Olika sport!!

Plus att tv visade bättre program.
Citera
2018-07-08, 17:24
  #10
Medlem
Själv läste jag mycket serietidningar spelade fotboll/hockey nästan varje dag. Tennis på gatan var ju ganska vanligt också

Sen fanns det ju tv spel på 80 talet också 😂
Citera
2018-07-08, 17:29
  #11
Medlem
Fyllefyllots avatar
Att man hade saker att göra på helgerna när alla andra var lediga eller på kvällarna med sina kompisar när man var ung är en sak men vad gjorde man som sagt när man var arbetslös på en vardag typ 1991.
Citera
2018-07-08, 17:37
  #12
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Redigerade inlägget, jag menar folk under 80/90-talet.

Främst män eftersom jag är en man... Men också intressant vad kvinnor gjorde.

Okej. På 90-talet var vi mycket på biblioteket, lånade och läste tidningar, gick på stan med kompisar och kollade på kläder/folk, fikade och satt länge på café efter skolan och umgicks, gick långa promenader och bara snackade med varandra.

Hade man familj med barn så gick väl tiden till det? Ungdomar hängde på torget eller ungdomsgård och barn gick på aktiviteter på kulturskolan.

Unga vuxna var liksom inte arbetslösa/singlar/Aspergers i samma utsträckning som idag. De flesta flyttade hemifrån och skaffade jobb och barn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback