Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-07-16, 12:12
  #61
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Hm. Det är en svår fråga. Jag delar din åsikt om att hets mot folkgrupp borde avskaffas. Istället tycker jag att det borde räcka med lagar kring hot om våld, våldsamma handlingar och liknande - vilka idag redan är straffbara.
Och jag är en sådan som överlag tycker att man ska få vara hur mycket nazist (eller annan "kontroversiell ideologi") man vill, bära vilka symboler man vill o.s.v. Jag tycker det är trams och ett hot mot yttrandefriheten att begränsa sådant bara för att någon "kan bli stött". Trams!

Däremot är det ju ett faktum att NMR vill störta samhället med våld. Där blir det ett problem, och en enkel sak hade varit att förbjuda organisationen rakt av p.g.a. just detta. För det är när våldsaspekten kommer in som jag finner det lite problematiskt att tillåta.

Annars huruvida man är demokrat eller antidemokrat, det ger jag blanka fan i. Även demokratin behöver ifrågasättas ibland!


Det är inte på något vis olagligt att förespråka en våldsam revolution enligt yttrandefrihetsexperten Nils Funcke.

”Att i allmänna ordalag förespråka politiskt våld är en sak. Det är och bör förbli en rättighet att förespråka såväl en oblodig som blodig revolution. Det gäller oavsett om man vill införa republik och hänga den siste kapitalisten i den siste prästens tarmar, ha ett klasslöst samhälle eller en rasren nation. Det tål demokratin.”

https://www.nordfront.se/yttrandefri...revolution.smr
Citera
2018-07-16, 14:28
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Det är inte på något vis olagligt att förespråka en våldsam revolution enligt yttrandefrihetsexperten Nils Funcke.

”Att i allmänna ordalag förespråka politiskt våld är en sak. Det är och bör förbli en rättighet att förespråka såväl en oblodig som blodig revolution. Det gäller oavsett om man vill införa republik och hänga den siste kapitalisten i den siste prästens tarmar, ha ett klasslöst samhälle eller en rasren nation. Det tål demokratin.”

https://www.nordfront.se/yttrandefri...revolution.smr

Det är också lite därför jag velar lite - då det i regel bara är olagligt då brottet sedan begås. Men å andra sidan kan jag tycka att det är lite skönt att arbeta förebyggande, som t.ex. med muslimsk terrorism. Där får man gärna ingripa innan skadan är skedd och brottet begås, så att säga. Jag resonerar snarlikt här, men gränsen är hårfin och det blir tyvärr ganska ofta så att det blir rena fascistmetoder där åsikter och tankar förbjuds utan att de egentligen är särskilt skadliga...
Citera
2018-07-16, 14:43
  #63
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Det är också lite därför jag velar lite - då det i regel bara är olagligt då brottet sedan begås. Men å andra sidan kan jag tycka att det är lite skönt att arbeta förebyggande, som t.ex. med muslimsk terrorism. Där får man gärna ingripa innan skadan är skedd och brottet begås, så att säga. Jag resonerar snarlikt här, men gränsen är hårfin och det blir tyvärr ganska ofta så att det blir rena fascistmetoder där åsikter och tankar förbjuds utan att de egentligen är särskilt skadliga...


Intressant nog är det ju först när ”fascistiska” organisationer börjar vinna sympatier som vårt kära etablissemang finner det för gott att gapa om förbud eller göra orwellianska tolkningar av grundlagen. Att kommunister i 100 år öppet deklarerat att de vill ta makten med våld eller att muslimerna har en religiös skyldighet att döda ”otrogna” är tydligen helt i sin ordning.
Citera
2018-07-18, 23:40
  #64
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Intressant nog är det ju först när ”fascistiska” organisationer börjar vinna sympatier som vårt kära etablissemang finner det för gott att gapa om förbud eller göra orwellianska tolkningar av grundlagen. Att kommunister i 100 år öppet deklarerat att de vill ta makten med våld eller att muslimerna har en religiös skyldighet att döda ”otrogna” är tydligen helt i sin ordning.

Exakt!

Det blir lättare att förstå socialdemokraternas hållning i frågan när man betänker att SSU har kopplingar till den extrema vänstern samt att "Socialdemokrater för tro och solidaritet" har nära samarbeten med islamistiska grupperingar.

Det är därmed självklart att dessa båda grupper skall undantas när sossarna vill inskränka yttrandefriheten.
Citera
2018-07-24, 01:25
  #65
Medlem
Vargfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Titta på deras T-shirtar som dom bar under Almedalsveckan med text: "Vi är inte politiker, vi är folket".
Ja. Vad försöker du säga?
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback