Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-08, 16:56
  #1
Medlem
WhaleMales avatar
Hej!

Detta är väl eg. mer av en postfråga än en datorfråga, men vet inte var jag skall posta.

Jag tänkte beställa en laptop i USA som är billigare där. De skickar inte till Sverige, och även om de gjorde det så skulle de ta skatt så det inte blir så billigt.

Jag tänkte köpa den, skicka hem den till en amerikansk släkting som sedan skickar den till mig via post från privatperson till privatperson. Vad skulle detta kosta tror ni?
Den väger kanske 3 kg.
Citera
2018-07-08, 17:09
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hej!

Detta är väl eg. mer av en postfråga än en datorfråga, men vet inte var jag skall posta.

Jag tänkte beställa en laptop i USA som är billigare där. De skickar inte till Sverige, och även om de gjorde det så skulle de ta skatt så det inte blir så billigt.

Jag tänkte köpa den, skicka hem den till en amerikansk släkting som sedan skickar den till mig via post från privatperson till privatperson. Vad skulle detta kosta tror ni?
Den väger kanske 3 kg.
Mellan 250-500 kr. Kolla på ebay.com och sök på laptops. Där kan du se vad olika säljare tar ut för frakt. Jag brukar använda det som hjälp för att avgöra om det är värt besvär och pengar.
Citera
2018-07-08, 17:10
  #3
Medlem
Expohunters avatar
Beror på hur stor den är, vad den väger, spårbarhet, försäkring och val av speditör.

Jag har använt TNT, UPS, DHL, FedEx och USPS. TNT var ofta billiga och inte haft några vidare problem med dem. DHL har jag dåliga erfarenheter av, de har tappat bort många paket som tagit upp mot veckor att återfinna.

USPS med spårbarhet skulle jag nog välja om du har tid att vänta. Men se till att det är ordentligt packat.

Ska det gå fort, väljer jag TNT.

Finns även en ny tjänst man kan använda för att handla i amerikanska nätbutiker och få allt skickat till utlandet:

https://www.myus.com/
__________________
Senast redigerad av Expohunter 2018-07-08 kl. 17:12.
Citera
2018-07-09, 12:14
  #4
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Ekonomi: övrigt
/Moderator
Citera
2018-07-09, 12:18
  #5
Medlem
MartinStLouiss avatar
Jag skulle också säga runt upp till 500 kronor i fraktavgift, men sen riskerar du väl att åka på tull också?
Citera
2018-07-09, 16:18
  #6
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Jag skulle också säga runt upp till 500 kronor i fraktavgift, men sen riskerar du väl att åka på tull också?


Men gör jag det verkligen om det bara skickas från kusinen till mig. Måste man säga att det är en ny laptop, det kan väl lika gärna vara en beg laptop som är 1 år gammal som släktingen valde att skicka till mig?

Jag har dålig koll.

Skall man åka dit själv och köpa den i fysisk butik och ta den i handbagaget?
Citera
2018-07-09, 16:20
  #7
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Beror på hur stor den är, vad den väger, spårbarhet, försäkring och val av speditör.

Jag har använt TNT, UPS, DHL, FedEx och USPS. TNT var ofta billiga och inte haft några vidare problem med dem. DHL har jag dåliga erfarenheter av, de har tappat bort många paket som tagit upp mot veckor att återfinna.

USPS med spårbarhet skulle jag nog välja om du har tid att vänta. Men se till att det är ordentligt packat.

Ska det gå fort, väljer jag TNT.

Finns även en ny tjänst man kan använda för att handla i amerikanska nätbutiker och få allt skickat till utlandet:

https://www.myus.com/

Hmm, myus.com verkar bra, men vågar man använda dem?
Skall lägga 10 lax på gaminglaptopen. Kostar 13 här.

Är tjänsten laglig... :P
Hur kan man komma undan skatten med dem, men inte utan dem?
Citera
2018-07-17, 12:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Men gör jag det verkligen om det bara skickas från kusinen till mig. Måste man säga att det är en ny laptop, det kan väl lika gärna vara en beg laptop som är 1 år gammal som släktingen valde att skicka till mig?

Jag har dålig koll.

Skall man åka dit själv och köpa den i fysisk butik och ta den i handbagaget?

Laptopen bör se använd ut. Fyll ut proforma fakturan och uppge personal belongings, specificera kvarglömd laptop f.ex.

Ni riskerar erläggas moms på laptopen oavsett skick, förutsett proforma ej fyllts i korrekt, eller vid kontroll där kvitto på inköp skall redovisas och styrka beskrivningen, vilket kan bli svårare.

Vill minnas att tullavgifter inte tillkommer vid import av datorer från USA. Räkna med totala kostnaden blir högre än förväntat pga avgifter: importdeklartion + utläggsavgift av moms + moms på laptop + fraktmoms + frakt.

Helt spontant skulle jag tro att laptopen blir dyrare genom import, såvida inte reser ner och hämtar den själv.
__________________
Senast redigerad av Motorisk 2018-07-17 kl. 12:37.
Citera
2019-12-10, 16:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorisk
Laptopen bör se använd ut. Fyll ut proforma fakturan och uppge personal belongings, specificera kvarglömd laptop f.ex.

Ni riskerar erläggas moms på laptopen oavsett skick, förutsett proforma ej fyllts i korrekt, eller vid kontroll där kvitto på inköp skall redovisas och styrka beskrivningen, vilket kan bli svårare.

Vill minnas att tullavgifter inte tillkommer vid import av datorer från USA. Räkna med totala kostnaden blir högre än förväntat pga avgifter: importdeklartion + utläggsavgift av moms + moms på laptop + fraktmoms + frakt.

Helt spontant skulle jag tro att laptopen blir dyrare genom import, såvida inte reser ner och hämtar den själv.


Wow, gammal tråd.
Samma fråga.
"Laptopen bör se använd ut"
Alltså, tullen och alla andra skall väl inte öppna paketet om den är inpacketerad först i varans kartong och sedan ett paket runt det...?
Citera
2019-12-11, 13:33
  #10
Medlem
Enydrions avatar
Jag tog med en vic64 från London och hit, innan EU fanns alltså... Jag tog bort kartongen och sådant och slängde, det jag borde gjort var att ha tagit med en svensk stickpropp och monterat på nätdelen.

Så jag vet inte om det är så bra att skicka den i den kartong den köptes? Och de har ju andra stickproppar i USA, men numera klarar väl nätdelarna både 110 och 230 volt? Det gjorde de normalt inte för 15 år sedan...

Stod om nån VD som smugglade in en klocka han köpt i taxfree för 80k, åkte fast i tullen sen och fick betala moms och tull och straffavgift på kanske 60k till
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback