Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-08, 20:33
  #25
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Ja om det är en riktig vän så går det och det är bra om man kan vara det för det gynnar dig själv så du inte blir för cementerad i dina egna åsikter. Det betyder inte att du ska göra allt för att hålla ihop vänskapen med folk av annan politisk åsikt. En del blir alldeles för provocerade när man snackar politik, speciellt vänstermänniskor och då får man antingen klippa banden eller strunta i att snacka politik med dom.
Citera
2018-07-08, 20:36
  #26
Medlem
Prata inte politik bara, finns ingen anledning. Folk kan babbla hur mycket dom vill, jag kommer ändå rösta på det jag kommer rösta på i höst så det är bara slöseri med tid ändå.
Citera
2018-07-08, 20:43
  #27
Medlem
Rufoss avatar
Jag har en kompis som tyvärr är ett riktigt praktexempel på regimtrogen flyktingvurmare. Han har delvis insett att Sverige håller på att bli sämre, men han skyller hela förfallet på kapitalism, bl.a storbanker, skattesmitare och giriga miljardärer som äger x antal procent av världens industrier.

Han har förlorat kompassen totalt och ser inte den riktiga elefanten i rummet. Han varken vill eller kan beskylla massinvandringen från MENA-länder eller den övriga sossepolitiken för att Sverige blivit både fattigare och farligare.

Ibland tvivlar jag på vår vänskap, men vi har kontakt än idag och umgås en hel del, oftast via våra gemensamma vänner som är någonstans i "mitten" när det gäller politik.

Vi talar aldrig om politik. Senaste gången vi talade om någonting som ö.h.t kan kopplas till Sveriges misslyckade politik var april 2017 när Stockholm utsattes för ett terrorattentat.
__________________
Senast redigerad av Rufos 2018-07-08 kl. 20:47.
Citera
2018-07-08, 20:44
  #28
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Skilja på sak och person är nyckeln men det kan än så länge inte många göra när det gäller politik. Sverige är ganska extrema fortfarande gällande detta. Tror nog en viss tribalism har med det att göra fast inte till graden att vi börjar slåss.

Jag märker än att om man råkar nämna att SD eller andra partier än 7-klövern har en del poänger fast många röstar just SD här blir det anekdoter om totalt irrelevanta saker. Inga är så svaga och korkade som inte kan ändra sin syn lite när sunt förnuft eller fakta presenteras. Nästan så man önskar att många fler drabbas av något hemskt för att vakna ens.

Kan alla jävla sovande fatta att invandringen är ett fiasko i Sverige trots att du har en jäkla snyftanekdot för att bevisa något i din tröga skalle din grovt naiva zombie?
Citera
2018-07-08, 20:51
  #29
Medlem
Läthers avatar
Har haft hetsiga diskussioner med vänner om politik. Och vi är fortfarande vänner.
Citera
2018-07-08, 20:53
  #30
Medlem
FittJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Ge upp vännerna och lev ett liv utan vänner i Flashback. Här kan du snöa in dig hur mycket du vill i en anti-PK och SD-lover bubbla.

Lycka till.
Å andra sidan så lär ju sannolikheten att TS stöter på nytt vänskapsmaterial med PK-befriad livsåskådning vara rätt stor.
Du förstår, upp emot var fjärde nästan var tredje människa kan tänka sig att rösta SD.

Du lär ju heller inte begripa vad polariseringen innebär för de som av olika skäl, och de är många, väljer att hålla tyst om sina åsikter i offentliga sammanhang. Att alltid vara den som för husfridens skull kniper käft och aldrig luftar sina åsikter.
Fast snart så kan det bli ombytta roller.
När etablissemanget är utbytt och inte längre backar flugmän som du själv.
Då kan det vara du som får krypa in i garderoben och väga dina ord på våg innan du spyr din antivita galla i sociala sammanhang.

Lycka till!
Citera
2018-07-08, 21:21
  #31
Medlem
Ja, normala människor brukar klara att hålla två saker i huvud samtidigt. Det är skillnad på sak och person. Kan man däremot inte skilja på detta då blir det av naturliga skäl svårt. Bättre då att dumpa den potentiella idioten som drar ner din umgängeskrets.
Citera
2018-07-08, 21:31
  #32
Medlem
90taletskronas avatar
De flesta jag känner delar inte min politiska åsikt men jag respekterar deras åsikter ändå och är fortfarande vän med dem. Jag är rätt vänster och de flesta av mina vänner är ganska höger.

De som hånat mig över min politiska syn har jag sagt emot på skarpen. Säg till dem följande: "Om ni inte tänker acceptera min politiska synvinkel och attackera mig med (vad de nu sagt om dig) så kan vi inte längre vara umgås."

Eller: "Om ni vill att det ska vara okej mellan oss bör ni inte attackera min politiska syn."

Alla jag har sagt det till har slutat med det beteendet.
Citera
2018-07-08, 22:57
  #33
Medlem
flaess avatar
Jag betecknar mig själv som högerkonservativ.

Så länge politiken läggs åt sidan så går det alldeles utmärkt för mig att umgås med vänner som ideologiskt befinner sig på andra sidan av den politiska skalan. Men i vissa stunder så kliar det verkligen i tungan när den motsatta parten utrycker sig totalt verklighetsfrånvänt och efterblivet gällande exempelvis invandring, skatter och yttrandefrihet.

Men för att inte förstöra feststämningen så låter jag saken oftast bero.
Citera
2018-07-09, 00:04
  #34
Medlem
Nej, det går inte att vara vän med någon som är PK. Hade kanske gått för 10-20 år sen när situationen i Sverige inte var lika dålig, men om man som Svensk inte förstår vad som händer i Sverige 2018 så är man antigen en folkförrädare eller så extremt hjärntvättad att det inte finns mycket hopp om att vakna upp. Det enda rätta är att säga upp förhållandet med den personen. Är inte vän med PK-folk, men jag kan tänka med att det är väldigt frustrerande också.
Citera
2018-07-09, 01:59
  #35
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Jag har i hela mitt liv haft vänner från vänstersidan, men på senare år märks det att många av dessa inte tolererar avvikande åsikter längre (tack vare den massiva PK-hjärntvätten från bla regimmedia). Sorgligt.
Citera
2018-07-09, 02:10
  #36
Medlem
SneakyBeakys avatar
Beror på hur trogen du är dina ideal.

För ett par år sedan kunde jag tolerera andra åsikter men i dagsläget så har jag medvetet eller omedvetet sållat ut i princip alla ur min umgängeskrets vars åsikter inte ligger i linje med mina egna.

Jag ser saker och ting mycket tydligare nu än vad jag gjorde innan och kan inte längre ha en diskussion med de som förr var mina nära vänner utan att bli förbannad över hur jävla tröga de faktiskt är i vissa avseenden. De visar på tydligt undermänskliga beteenden samtidigt som de själva kritiserar sin omgivning för att vara densamma jag jag blir bara uppgiven när jag tänker på det.

Stackars satar.

Efter att ha rensat ut i mina sociala kretsar så kan jag konstatera att jag har aldrig mått bättre än vad jag gör nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback