Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-08, 16:00
  #1
Medlem
pyramusthisbes avatar
Är en kille på 20 år som ganska nyligen tog studenten och just nu har ett jobb i ett antal månader framåt.


Efter jobbtiden tänkte jag ta mina cash och sticka iväg ensam, antingen till LA eller NY men helst båda två. Hur skulle det funka att tex ta NY i en vecka och sedan vidare mot LA för att stanna där en längre tid, skulle det kosta skjortan tror ni? Planerar att bo på hyfsat billiga AirBnB's och liknande.

Har varit med familjen i båda städerna förut. Kommer att ha arbetat klart möjligtvis i Novemberish, när är bästa tidpunkten att åka tror ni?

Har ganska nyligen fått körkort, hur är det att köra där i min situation - behöver man en del experience?

Någon som gjort något liknande och kan ge mig lite tips och saker att tänka på?
Citera
2018-07-08, 16:43
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyramusthisbe
Är en kille på 20 år som ganska nyligen tog studenten och just nu har ett jobb i ett antal månader framåt.


Efter jobbtiden tänkte jag ta mina cash och sticka iväg ensam, antingen till LA eller NY men helst båda två. Hur skulle det funka att tex ta NY i en vecka och sedan vidare mot LA för att stanna där en längre tid, skulle det kosta skjortan tror ni? Planerar att bo på hyfsat billiga AirBnB's och liknande.

Har varit med familjen i båda städerna förut. Kommer att ha arbetat klart möjligtvis i Novemberish, när är bästa tidpunkten att åka tror ni?

Har ganska nyligen fått körkort, hur är det att köra där i min situation - behöver man en del experience?

Någon som gjort något liknande och kan ge mig lite tips och saker att tänka på?

Billigare att åka Sverige-NYC/LA än NYC-LA eller tvärtom.

Köra i båda städerna är helt jävla åt helvete och hemskt, ge fan. Tror seriöst du har det bättre i mer rurala stater än storstäderna.
Citera
2018-07-08, 16:59
  #3
Medlem
Kan bli knepigt att hyra bil om du inte fyllt 21 när du är där, värt att tänka på.
Citera
2018-07-08, 17:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyramusthisbe
Är en kille på 20 år som ganska nyligen tog studenten och just nu har ett jobb i ett antal månader framåt.


Efter jobbtiden tänkte jag ta mina cash och sticka iväg ensam, antingen till LA eller NY men helst båda två. Hur skulle det funka att tex ta NY i en vecka och sedan vidare mot LA för att stanna där en längre tid, skulle det kosta skjortan tror ni? Planerar att bo på hyfsat billiga AirBnB's och liknande.

Har varit med familjen i båda städerna förut. Kommer att ha arbetat klart möjligtvis i Novemberish, när är bästa tidpunkten att åka tror ni?

Har ganska nyligen fått körkort, hur är det att köra där i min situation - behöver man en del experience?

Någon som gjort något liknande och kan ge mig lite tips och saker att tänka på?
Inga problem alls att köra i LA, mycket trafik dock så är du nybörjare avråder jag, men bil är ett måste, använd annars lyft/uber.
Citera
2018-07-08, 20:09
  #5
Medlem
Swedehearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CR22
Kan bli knepigt att hyra bil om du inte fyllt 21 när du är där, värt att tänka på.
Plus att det kostar extra om man är under 25.
Citera
2018-07-08, 23:04
  #6
Medlem
Big Bosss avatar
Hade inte åkt till USA under 25 år som ensam dvs, mycket med bokningar generellt som blir dyrt / krångligt annars.

Bättre åka med någon som är några år äldre då, plus du är under 21 så du får inte dricka, någonstans alls.
Citera
2018-07-09, 08:20
  #7
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyramusthisbe
Är en kille på 20 år som ganska nyligen tog studenten och just nu har ett jobb i ett antal månader framåt.

Efter jobbtiden tänkte jag ta mina cash och sticka iväg ensam, antingen till LA eller NY men helst båda två. Hur skulle det funka att tex ta NY i en vecka och sedan vidare mot LA för att stanna där en längre tid, skulle det kosta skjortan tror ni? Planerar att bo på hyfsat billiga AirBnB's och liknande.

Bra ide. Att besöka USA såhär efter studenten passar ju utmärkt.

USA är ju rätt billigt även om dollarkursen är stark just nu. Fast som turist lever man alltid mycket dyrare än om man är hemma i landet, eftersom man inte hittar till de billiga sätten att leva utan rör sig i turiststråken.

Storstäder är alltid dyrare. New York kostar skjortan, minst hundra dollar natten, men du kan åka buss ut till typ East Brunswick för att få billigare priser. I LA får du åka minst 6 mil utanför centrum, norrut till typ Ventura Beach, eller österut mot pundartrakterna San Bernadino, innan motellpriserna blir överkomliga, alltså fyrtiofem dollar per natt eller så. Dock finns några billiga hostels i centrala LA, vet dock inte vad det är för folk som bor där men antar att det kan finnas hustlers där. Har du ingen hyrbil kan Motel 6 nära flygplatsen i Inglewood vara ett alternativ.

Du kan få resbudgeten att räcka längre genom att bo på hostels och liknande. Jämför priser på allt. Bokar du via hyrbil.se, som har samarbete med flygresor.se, så kan du få en hyrbil för cirka tjugotre dollar per dygn inklusive försäkring. Välj aldrig några extraförsäkringar, det är så de lurar en.

Äta kan man göra billigt på Del Taco, som är min personliga favorit, Taco Bell, McDonalds, Subway, Arbys och alla andra snabbmatskedjor som det vimlar av i USA. Beroende på vilken mat du gillar. Drickan plockar ju till, men tar du vatten som bordsdryck är det inga problem att äta sig mätt för under tre dollar.
Men restauranger som ligger nära turiststråken är förstås dyrare. Svårt att hitta en Subway på Manhattan exempelvis och hittar du en så är deras priser betydligt högre än på vanliga Subway.
Livsmedelsbutikerna Costco och Sams Club har också cafeteria där man köper en stor pizzaslice eller enorm kryddkorv, inklusive en superstor mugg för två dollar. Man måste inte visa medlemskort för att handla i cafeterian.

Citat:
Har ganska nyligen fått körkort, hur är det att köra där i min situation - behöver man en del experience?

Svensk körerfarenhet har du inte jättestor nytta av i USA eftersom trafiknäten är annorlunda. Man måste se upp för andra saker, t.ex. folk som gör u-sväng samtidigt som du svänger höger på rött vilket man får göra i många delstater. Vägarna är ofta dåligt skyltade så ett misstag kan vara att svänga vänster och hamna i fel riktning på en sexfilig väg eftersom refugen är så långt bort att man inte ens ser den. Eller att folk plötsligt bromsar, speciellt om man kör i svängfilen. Kör försiktigt istället och ha väldigt goda marginaler så går det säkert bra. New York är faktiskt inte speciellt svårt att köra i. Då är det värre i vissa delar av LA där det bor vildare och tokigare människor med west coast-mentalitet, och många har rökt på eller kör fulla.

Citat:
Har varit med familjen i båda städerna förut. Kommer att ha arbetat klart möjligtvis i Novemberish, när är bästa tidpunkten att åka tror ni?

Det beror nog mest på vilken temperatur du vill att det ska vara på destinationen och vilken svensk temperatur du vill bort från.

Gör mycket research och fundera noga på vad du vill få ut av din resa, så räcker också resbudgeten längre. Kanske skaffa kontakter via Facebook etc innan resan? Kanske rentav leta en potentiell flickvän så att du får möjlighet att gifta in dig i landet i framtiden?

Missa inte ett besök i Las Vegas. Finns flera bussbolag som kör dit för bara tio dollar vissa veckodagar om du bokar online.
__________________
Senast redigerad av Skattebrott 2018-07-09 kl. 08:31.
Citera
2018-07-16, 11:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyramusthisbe
Är en kille på 20 år som ganska nyligen tog studenten och just nu har ett jobb i ett antal månader framåt.

Efter jobbtiden tänkte jag ta mina cash och sticka iväg ensam, antingen till LA eller NY men helst båda två. Hur skulle det funka att tex ta NY i en vecka och sedan vidare mot LA för att stanna där en längre tid, skulle det kosta skjortan tror ni? Planerar att bo på hyfsat billiga AirBnB's och liknande.

Har varit med familjen i båda städerna förut. Kommer att ha arbetat klart möjligtvis i Novemberish, när är bästa tidpunkten att åka tror ni?

Har ganska nyligen fått körkort, hur är det att köra där i min situation - behöver man en del experience?

Någon som gjort något liknande och kan ge mig lite tips och saker att tänka på?

Låter som en bra plan. Jag har varit mycket i USA på helt egen hand och det har gått väldigt bra alla gånger. Vad rör boende så finns ju det mesta... jag har bott på Manhattan för 2 000 kr/veckan... och för 15 000 kr/veckan. Så allt beror ju på vad man vill ha. Det förstnämnda var väldigt bra beläget vid Penn Station (8th ave), men var (som priset kanske avslöjar) som en gammal industrilokal där man sov som i små garderober där inte ens väskan kunde läggas på golvet p.g.a. att rummet var så litet... delat badrum/dusch o.s.v. Men... jävligt billigt.
Så det är klart det kan bli billigt om man vill. Å andra sidan får du ingen frukost eller annat och måste käka ute hela tiden vilket i sig blir dyrt. Har svårt att tro att du hittar något så pass billigt boende via Air BnB...

De som jag hyrt bil genom har krävt att man är 25 år eller äldre. Men det kanske finns andra alternativ där också. Annars är det smidigt, enkelt och ovanligt billigt att hyra bil i USA. Jag lyckades 2017 att hyra en sprillans ny Dodge Charger som hämtades i LA och lämnades i San Francisco, i 30 dagar för ca 9 000 kr. Bra grej!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2956866

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback