Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-08, 23:27
  #13
Medlem
KnarkandeAnderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Hur fungerar det om man äter socker? Blir man mer sugen eller kan man nöja sig med exakt samma fika hela tiden i samma mängd?

Jag är osäker kring detta om man blir sugen på ännu mer socker om man tar bara lite.

Hur är det för er?
Socker är väl precis som alla andra beroendeframkallande ämnena - du trappar upp doserna kontinuerligt för att stilla abstinensen. Kroppen kräver en viss mängd för att utsöndra dopamin vilket ger oss känslan av välbehag för att sedan bli tröga och sura när vi blir utan. Så nej, det funkar inte med en singoalla till kaffet livet ut utan mängden kommer att trappas upp - gränsen för när Dopaminet utsöndras kommer att bli större med andra ord.
Citera
2018-07-08, 23:42
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnarkandeAnders
Socker är väl precis som alla andra beroendeframkallande ämnena - du trappar upp doserna kontinuerligt för att stilla abstinensen. Kroppen kräver en viss mängd för att utsöndra dopamin vilket ger oss känslan av välbehag för att sedan bli tröga och sura när vi blir utan. Så nej, det funkar inte med en singoalla till kaffet livet ut utan mängden kommer att trappas upp - gränsen för när Dopaminet utsöndras kommer att bli större med andra ord.

Jag tror det bara är psykiskt. Man ersätter mat för att dämpa något annat om det gått såpass långt som du antyder. Man får fundera på varför man tröstäter och ta tag i problemet. Inte skylla på sockret i maten. Men visst är det gott med sött. Det är ju därför man äter så mycket av det.
Citera
2018-07-08, 23:52
  #15
Medlem
KnarkandeAnderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Jag tror det bara är psykiskt. Man ersätter mat för att dämpa något annat om det gått såpass långt som du antyder. Man får fundera på varför man tröstäter och ta tag i problemet. Inte skylla på sockret i maten. Men visst är det gott med sött. Det är ju därför man äter så mycket av det.
Där är jag beredd att hålla med dig. Risken att man utvecklar ett morfinberoende efter att ha legat på sjukhuset en längre tid med smärtstillande ökar om man kommer hem till en närvaro som är påträngande psykiskt än om man har en lugn tillvaro. Det samma måste ju gå för sockret - det måste finnas en anledning till att man tar till socker för att utsöndra dopaminet och därmed lugna sin annars hetsiga tillvaro.
Citera
2018-07-09, 08:47
  #16
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Hur fungerar det om man äter socker? Blir man mer sugen eller kan man nöja sig med exakt samma fika hela tiden i samma mängd?

Jag är osäker kring detta om man blir sugen på ännu mer socker om man tar bara lite.

Hur är det för er?

Här har du en mycket bra video som förklarar hur socker fungerar och varför det är så skadligt.

https://m.youtube.com/watch?v=f_4Q9Iv7_Ao
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback