Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-08, 15:13
  #1
Medlem
Denoms avatar
Med tanke på att hästar är flock- och bytesdjur borde väl det vara mycket mer mentalt påfrestande för dem att bli separerade och instängda i boxar ensamma som de flesta gör i väldigt hög utsträckning med sina hästar än till exempel minkar eller katter vars psykiska påfrestningar inte borde vara lika stora av att vara ensamma?

Så hur kommer det sig då att "djurvänner" inte släpper ut hästarna i det fria jorden över? Minkar ska släppas ur burar varpå de oftast har ihjäl varandra över revir och det ses som en god gärning men hästar som skulle kunna överleva ute i det fria tillsammans med varandra struntar de flesta istället i. Är det för att "djurvänner" kanske består av massa tjejer vars enda interaktion med djur är att de sysslade med ridning som småflickor och att de i själva verket är extremt hycklande?
Citera
2018-07-08, 15:15
  #2
Medlem
Blommetupps avatar
Man får egentligen inte ha hästar ensamma, det är nog olagligt till och med enligt jordbruksverket.
Citera
2018-07-08, 15:17
  #3
Medlem
SektenAnderssons avatar
Anledningen till att man inte vill släppa ut häst i naturen är för att en stor del av landskapet består i infrastruktur. Under kontrollerade former mår hästarna bäst då de inte skulle klara av det urbana landskap som friheten åtnjuter
Citera
2018-07-08, 15:25
  #4
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Olagligt att ha häst ensam sen några år tillbaka men det sker ändå. Ex vis:

https://www.pressreader.com/sweden/b...81646780233417

Tror inte tamhästarna skulle klara sig ute i det vilda, de är för mycket avlade. Det finns bara en enda underart av vildhäst kvar, alla de andra har dött ut.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Przewalskis_h%C3%A4st
Citera
2018-07-08, 15:26
  #5
Medlem
jagnickars avatar
Hästar får enligt lag inte vara ensamma och för det mesta så följs detta och det finns fler än en häst i ett stall. Boxarna ligger oftast intill varandra. Hästar ska också ha tillgång till utevistelse vilket de får.
Citera
2018-07-08, 15:40
  #6
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Hästar får enligt lag inte vara ensamma och för det mesta så följs detta och det finns fler än en häst i ett stall. Boxarna ligger oftast intill varandra. Hästar ska också ha tillgång till utevistelse vilket de får.
De är ensamma i sin box i många fall utan möjlighet till att ens socialt interagera med andra hästar syftade jag på.
Citera
2018-07-08, 16:06
  #7
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
De är ensamma i sin box i många fall utan möjlighet till att ens socialt interagera med andra hästar syftade jag på.

Våra hästar har alltid fått gå på bete större delen av dagen. Nuförtiden har de så de kan gå ut och in som de vill och de har aldrig varit ensamma.

Men jag kan inte uttala mig om hur andra hästar har det. Jag är rätt säker på att de flesta tävlingshästar plågas på ett eller annat sätt och det finns säkert många hobbyägare som inte vet vad de gör. Om dessa står för en majoritet eller inte kan jag inte säga. Men iochmed att det är olagligt att ha hästar ensamma så tror jag de flesta slipper detta iallafall.

Skulle vi släppa hästarna fria hade nog de flesta gått en tidig död till mötes. Även många biltrafikanter hade nog dött eller skadats allvarligt med, hästar är rätt stora så att köra in i dem i hög hastighet är nog inte så trevligt.

Jag har periodvis haft lite radikalare åsiker om hur "djurplågeri" ska definieras. Om man tycker fångenskap är plågeri så är ju alla hästar(som inte rymt) utsatta för djurplågeri.
Citera
2018-07-08, 16:12
  #8
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Våra hästar har alltid fått gå på bete större delen av dagen. Nuförtiden har de så de kan gå ut och in som de vill och de har aldrig varit ensamma.

Men jag kan inte uttala mig om hur andra hästar har det. Jag är rätt säker på att de flesta tävlingshästar plågas på ett eller annat sätt och det finns säkert många hobbyägare som inte vet vad de gör. Om dessa står för en majoritet eller inte kan jag inte säga. Men iochmed att det är olagligt att ha hästar ensamma så tror jag de flesta slipper detta iallafall.

Skulle vi släppa hästarna fria hade nog de flesta gått en tidig död till mötes. Även många biltrafikanter hade nog dött eller skadats allvarligt med, hästar är rätt stora så att köra in i dem i hög hastighet är nog inte så trevligt.

Jag har periodvis haft lite radikalare åsiker om hur "djurplågeri" ska definieras. Om man tycker fångenskap är plågeri så är ju alla hästar(som inte rymt) utsatta för djurplågeri.
Jag startade den här tråden mest för att se respons på tankar kring hästar som kontrast mot tråden om att det är djurplågeri att ha katt inomhus och tidigare snack lite varstans om att det är djurplågeri att ha minkar i burar etc. och se ifall åsikter om hästar är annorlunda.
Citera
2018-07-08, 16:19
  #9
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag startade den här tråden mest för att se respons på tankar kring hästar som kontrast mot tråden om att det är djurplågeri att ha katt inomhus och tidigare snack lite varstans om att det är djurplågeri att ha minkar i burar etc. och se ifall åsikter om hästar är annorlunda.

Definitivt djurplågeri att ha hästar inomhus för mycket. Men alla jag vet som har hästar låter dem vara ute en majoritet av tiden. Men att ha en häst i stall nästan hela tiden är glassklart djurplågeri enligt mig. Vare sig den har sällskap eller inte.
Citera
2018-07-08, 16:22
  #10
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Definitivt djurplågeri att ha hästar inomhus för mycket. Men alla jag vet som har hästar låter dem vara ute en majoritet av tiden. Men att ha en häst i stall nästan hela tiden är glassklart djurplågeri enligt mig. Vare sig den har sällskap eller inte.
Jag har väl lite svårt att tänka mig hur exempelvis hästarna som finns på Enskede Ridskola i Stockholm skulle må bra av att vara instängda i stadsmiljö, hur kan det stället vara öppet till exempel?
Citera
2018-07-08, 19:17
  #11
Medlem
Jag är 100% säker på att alla hästar som du skulle släppa ut i skogen skulle längta hem tilll stallet efter bara någon dag och efter ett par månader så skulle förmodligen alla av de överlevande hästarna ha rätt allvarliga hovproblem.
Citera
2018-07-08, 20:02
  #12
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Jag är 100% säker på att alla hästar som du skulle släppa ut i skogen skulle längta hem tilll stallet efter bara någon dag och efter ett par månader så skulle förmodligen alla av de överlevande hästarna ha rätt allvarliga hovproblem.
Ja detsamma gäller även katter men tydligen är de också utsatta för djurplågeri så det vore intressant att få höra hur någon djurvän tänker om varför inte hästarna är djur som ska befrias på samma sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback