Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-08, 12:24
  #1
Medlem
Hej!

Jag tog över en dåligt behandlad kissemiss för ungefär två år sedan(Maine Coon). Hon kommer in i perioder då hon spyr(inte på grund av hår vad jag kan se) utan kanske på grund av något annat? Under tiden då det här händer så springer hon också på toa en till två gånger. Ibland, som idag, så struntar hon i lådan och gör det direkt på golvet istället. Vilket inte är likt henne.

Rent generellt så äter och dricker hon, och drar sig inte undan. Hon är ganska så mager fortfarande, men är definitivt större sedan hon kom till mig. Däremot tror jag att hon skulle behöva gå upp lite till, så jag vet inte om de här spy-perioderna kanske påverkar det också.

Misstänker att det skulle kunna vara någon sorts tillfällig förstoppning?

Någon som vet något eller har haft liknande problem med sin katt?
Citera
2018-07-08, 13:21
  #2
Medlem
Lottalakejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebeccaalien
Hej!

Jag tog över en dåligt behandlad kissemiss för ungefär två år sedan(Maine Coon). Hon kommer in i perioder då hon spyr(inte på grund av hår vad jag kan se) utan kanske på grund av något annat? Under tiden då det här händer så springer hon också på toa en till två gånger. Ibland, som idag, så struntar hon i lådan och gör det direkt på golvet istället. Vilket inte är likt henne.

Rent generellt så äter och dricker hon, och drar sig inte undan. Hon är ganska så mager fortfarande, men är definitivt större sedan hon kom till mig. Däremot tror jag att hon skulle behöva gå upp lite till, så jag vet inte om de här spy-perioderna kanske påverkar det också.

Misstänker att det skulle kunna vara någon sorts tillfällig förstoppning?

Någon som vet något eller har haft liknande problem med sin katt?


Du berättar inte om vilken ålder det är på katten men ett veterinär besök för att ta lite prover hade jag satsat på.

Det kan vara fodret, allergi, njurar osv.
Citera
2018-07-08, 13:43
  #3
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lottalakej
Du berättar inte om vilken ålder det är på katten men ett veterinär besök för att ta lite prover hade jag satsat på.

Det kan vara fodret, allergi, njurar osv.

Det håller jag med om, gå till lämplig veterinär med missen för diagnostisering.
Citera
2018-07-08, 14:16
  #4
Medlem
Provocative2.0s avatar
Har du ens testat en rejäl avmaskningskur på en vanskött katt du inte vet hela historiken bakom?
Citera
2018-07-08, 14:19
  #5
Medlem
Chics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Har du ens testat en rejäl avmaskningskur på en vanskött katt du inte vet hela historiken bakom?

Tänkte också genast på avmaskning då mask kan både orsaka att katten inte går upp i vikt samt göra att den spyr oftare än vanligt.
Citera
2018-07-08, 14:41
  #6
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Vanvårdade katter brukar ofta dras med magproblem. Att kissen inte har fått hull efter två år är alarmerande. Rekommenderar absolut veterinärbesök, försök hitta nån som är specialintresserad av att hjälpa vanvårdskatter och inte mest bara vill sälja foder.
__________________
Senast redigerad av SmurfSmurf 2018-07-08 kl. 14:43.
Citera
2018-08-04, 23:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Vanvårdade katter brukar ofta dras med magproblem. Att kissen inte har fått hull efter två år är alarmerande. Rekommenderar absolut veterinärbesök, försök hitta nån som är specialintresserad av att hjälpa vanvårdskatter och inte mest bara vill sälja foder.

Fullborda din goda gärning och kontakta en veterinär om beteendet inte skulle förändras..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback