Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-08, 11:00
  #1
Medlem
Ja som rubriken lyder - Hur tar man bort gamla självklistrande tätningslister?

Jag håller på och målar om fönstren. Men det finns gamla tätningslister som sitter något otroligt.

Jag har försökt skrapa pilla bort men det kommer bara små bitar och resten sitter som värsta sega klistret. Det skulle ta dagar att försöka skrapa pilla bort.

Någon som bodde här innan har försökt få bort tätningslisterna, men dom har bara fått bort själva tätningsskummet, kvar sitter remsan med klistret.

Jag har provat med lacknafta t-sprit aceton bensin bromsvätska och värmepistol
Någon som har ett tips?
Citera
2018-07-08, 20:58
  #2
Medlem
killawifes avatar
Du får skrapa bort resterna med målarskrapa. Det gör ju inget då du ändå ska måla om. Eller slipa ner ytan med en liten bandslip.
Citera
2018-07-18, 21:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ja som rubriken lyder - Hur tar man bort gamla självklistrande tätningslister?

Jag håller på och målar om fönstren. Men det finns gamla tätningslister som sitter något otroligt.

Jag har försökt skrapa pilla bort men det kommer bara små bitar och resten sitter som värsta sega klistret. Det skulle ta dagar att försöka skrapa pilla bort.

Någon som bodde här innan har försökt få bort tätningslisterna, men dom har bara fått bort själva tätningsskummet, kvar sitter remsan med klistret.

Jag har provat med lacknafta t-sprit aceton bensin bromsvätska och värmepistol
Någon som har ett tips?

Ska du måla om så bör du ändå slipa alla ytor innan för att nya färgen ska fastna.

Testa med en limtvätt innan, casco har en bra limtvätt.

Jag skulle försöka få bort så mycket lim som möjligt innan jag slipade för att inte smeta ut limmet och sedan slipa av ytorna.
Citera
2018-07-19, 06:38
  #4
Medlem
Rofl, jag lever i den motsatta världen.
Mina tar bort sig själva, så fort jag öppnar dörren.
Citera
2018-07-19, 09:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eszet
Ska du måla om så bör du ändå slipa alla ytor innan för att nya färgen ska fastna.

Testa med en limtvätt innan, casco har en bra limtvätt.

Jag skulle försöka få bort så mycket lim som möjligt innan jag slipade för att inte smeta ut limmet och sedan slipa av ytorna.

Tack för tipset. Jag ska leta upp limtvätten.
Och visst slipar jag alla ytor som ska målas om. Och jag använder riktig fönsterfärg. Nu kunde jag inte få bort detta klister, så jag skrapade så gott jag kunde och slipade och målade ändå fast det var klister. Jag tänkte jag ska slipa en gång till när färgen torkat. Är nog inte hela världen om det sitter klister kvar, eftersom jag ändå ska sätta dit nya tätningslister.


Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Rofl, jag lever i den motsatta världen.
Mina tar bort sig själva, så fort jag öppnar dörren.
Ja så olika det kan vara. Dina lister sitter inte med sånt klister. Att listerna trillar ur vill man ju inte heller. Då är det bättre dom sitter.
Citera
2018-07-19, 10:49
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Tack för tipset. Jag ska leta upp limtvätten.
Och visst slipar jag alla ytor som ska målas om. Och jag använder riktig fönsterfärg. Nu kunde jag inte få bort detta klister, så jag skrapade så gott jag kunde och slipade och målade ändå fast det var klister. Jag tänkte jag ska slipa en gång till när färgen torkat. Är nog inte hela världen om det sitter klister kvar, eftersom jag ändå ska sätta dit nya tätningslister.

Risken är ganska stor att färgen släpper efter ett tag där det sitter klister, och därmed ramlar de nya tätlisyerna bort. Men har du tur funkar det.
Citera
2018-07-19, 11:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eszet
Risken är ganska stor att färgen släpper efter ett tag där det sitter klister, och därmed ramlar de nya tätlisyerna bort. Men har du tur funkar det.

Ja det är ju det som är risken när man inte fått bort det gamla klistret.
De nya listerna ska ju ha en bra yta att fästa på.

Men jag ska skaffa lite limtvätt och prova med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback