Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-08, 10:56
  #1
Avstängd
Hej,

Kom på att jag har en söt lego brainstorm ev3 och kom på att jag kan programmera den, men den är rätt långt från där jag bor och vill veta så jag vet om det är mödan värt.

Går det att programmera den med C#? Det måste ju gå

Undrar då isf om jag kodar direkt i den eller genom datorn jag överför till dens egna speciella filformat?

Danke fuhre
Citera
2018-07-09, 09:11
  #2
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daygamer
Hej,

Kom på att jag har en söt lego brainstorm ev3 och kom på att jag kan programmera den, men den är rätt långt från där jag bor och vill veta så jag vet om det är mödan värt.

Går det att programmera den med C#? Det måste ju gå

Undrar då isf om jag kodar direkt i den eller genom datorn jag överför till dens egna speciella filformat?

Danke fuhre

Vad vill du göra med din brainstorm som du inte kan göra med det inbyggda programmeringsspråket? Vad vill du få ut extra som du inte redan kan?

Självklart kan du programmera brainstorm med C# - men du lär inte kunna göra det själv. Man måste vara tämligen avancerad programmerare för att kunna göra det. Glöm det tills vidare.
När du kommit upp till den nivå i C# du behöver för att kunna göra det så inser du samtidigt varför du inte borde göra det.
Citera
2019-08-23, 23:03
  #3
Medlem
WalterPinkmanBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Vad vill du göra med din brainstorm som du inte kan göra med det inbyggda programmeringsspråket? Vad vill du få ut extra som du inte redan kan?

Självklart kan du programmera brainstorm med C# - men du lär inte kunna göra det själv. Man måste vara tämligen avancerad programmerare för att kunna göra det. Glöm det tills vidare.
När du kommit upp till den nivå i C# du behöver för att kunna göra det så inser du samtidigt varför du inte borde göra det.
Kan du utveckla lite varför man inte borde göra det? Förutom att det är komplicerat och att det säkert finns lättare sätt att göra det på.
Citera
2019-08-24, 01:23
  #4
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterPinkmanBitch
Kan du utveckla lite varför man inte borde göra det? Förutom att det är komplicerat och att det säkert finns lättare sätt att göra det på.
Utan att ha en aning om de inblandade språkens begränsningar så är mitt svar att det helt enkelt är dumt. Då båda språken är "tillräckligt" Turingkompletta bör det ena kunna uttrycka allt det andra kan göra (vilket gäller för alla andra relevanta språk (Ada, Cobol, Java Fortran, F#, Erlang...)) men det är helt enkelt inte anpassat för uppgiften.
För att översätta till mänskligt språk/kultur. Tänk dig att du vill beställa ett "kokt ägg med krämig gula" någonstans där ägg inte är en maträtt. Du kan givetvis förklara (om inte annat så genom att slå personen tills den fattar) att den där ovala kalkbollen ska bada i kokhett, alltså så hett att det bubblar, vatten under X minuter (förutsatt att de vet vad en minut är), men räkna med problem.
Citera
2019-09-03, 20:54
  #5
Medlem
Lär dig programmera HÅRT.
Citera
2019-10-10, 13:37
  #6
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterPinkmanBitch
Kan du utveckla lite varför man inte borde göra det? Förutom att det är komplicerat och att det säkert finns lättare sätt att göra det på.

Kanske för att det är komplicerat och att det säkert finns lättare sätt att göra det på.
Du nämnde det själv. Det räcker som argument.
Citera
2019-10-14, 22:32
  #7
Medlem
Finns tydligen andra som tycker det är en bra ide
http://www.monobrick.dk/software/ev3firmware/
https://vimeo.com/142347202
Citera
2019-10-15, 08:12
  #8
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieTrolle
Finns tydligen andra som tycker det är en bra ide
http://www.monobrick.dk/software/ev3firmware/
https://vimeo.com/142347202

Lycka till!
Citera
2019-10-15, 15:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Lycka till!
Använder genomgående C och assembler till mina små projekt (vilka inte innefattar Lego&#128578 . Men jag kan ibland sakna lite programmering i C# vilket jag tycker är/var ett mycket trevligt språk.
Citera
2019-10-15, 15:21
  #10
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieTrolle
Använder genomgående C och assembler till mina små projekt (vilka inte innefattar Lego&#128578 . Men jag kan ibland sakna lite programmering i C# vilket jag tycker är/var ett mycket trevligt språk.

Jag är inne i C# fasen. Arbetsgivaren vill ha det så.
Tidigare har jag gjort saker i Python. Mycket roligare. Ett elegant språk.
C# är mindre elegant, mera tillkrånglat.

Försök göra det pythonska a,b = b,a i C#. Tuples i C# är inget roligt i jämförelse.
Men jag ser också fördelarna i C# naturligtvis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback