Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-08, 08:45
  #1
Medlem
sasos avatar
har funderat på en sak
jag brukar alltid stå längst till vänster när jag tar gruppbilder
men vissa ställer sig alltid i mitten
varför är det så? någon som har en förklaring?
Citera
2018-07-08, 08:51
  #2
Avstängd
Kyzs avatar
Jag brukar alltid bli indragen i mitten av någon släkting eller så. Står hellre utanför bilden däremot
Citera
2018-07-08, 08:54
  #3
Medlem
Du ställer dig kanske till vänster för att du är lite "udda". Du förstår inte sociala regler, och känner dig utanför. Det är också därför du är ensam.

Normalt har man ett behov av att bli ”sedd” av åtminstone en människa – och gärna flera.
Citera
2018-07-08, 08:59
  #4
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilutin
Du ställer dig kanske till vänster för att du är lite "udda". Du förstår inte sociala regler, och känner dig utanför. Det är också därför du är ensam.

Normalt har man ett behov av att bli ”sedd” av åtminstone en människa – och gärna flera.


har aldrig tänkt på det
men jag föredrar vänstra sidan när jag tar bild med okändt folk
Citera
2018-07-08, 10:23
  #5
Medlem
Larasofts avatar
Man ogillar nog kroppskontakt.
Citera
2018-07-08, 11:23
  #6
Medlem
Fått uppfattning att de mest synliga och extroverta står i mitten
Citera
2018-07-08, 17:06
  #7
Medlem
Drinkycrows avatar
Jag har ingen preferens höger eller vänster men brukar hamna i kanten. Oftast är det ju en tjej som utropar att nu är det dags för gruppfoto. De som är mest kåta att hamna på bild reagerar ju först och hamnar därmed mot mitten. Själv så väntar jag tills nästan alla är redo så jag bara kan glida över och click click och glida iväg igen. Om jag är med flickvän så står jag ju oftast jämte henne på utsidan. Men annars hamnar jag längst ut i kanten där de andra som också känner att det är lite löjligt att stå och posera sådär. Ofta utbyter vi lite menande blickar mellan att den upphetsande flickan skriker om gruppfoto och det är färdigfotat. Främst män som beter sig så men en del kvinnor med.

En annan bra anledning att vara längst fram i mitten är ju om man är väldigt kort såklart medans de överdrivet långa är vana vid att ställa sig längst bak.
Citera
2018-07-08, 17:08
  #8
Medlem
Hamsterbolls avatar
Ofta står väl korta personer långt fram och i mitten (jag gör det), medan långa står bakom och i sidorna?

Folk som är blyga och inte vill vara med står nog oftare bakom och i kanterna.
Citera
2018-07-08, 17:17
  #9
Avstängd
pelegrins avatar
Det beror på vilken konstellation det är.

Om det är på jobbet och bilden ska omfatta enheten, så ska jag nog vara i mitten. Om det är sektionen så bör min grupp och jag vara någonstans mellan mitten och periferin. Om det är hela koncernen så spelar det ingen roll, då är det så mycket folk att ingen ändå syns.

Om det är barnen, med deras barn och barnbarn, och även deras barn och barnbarn, ad infinitum (ja, jag är ohyggligt gammal), så ska nog hustrun och jag vara i centrum och avkomman allt längre bort från oss -- ju yngre de är desto mer perifert bör de hamna.
Om det är den allra yngsta avkomman, med sina föräldrar och därefter deras föräldrar, osv, så bör hustrun och jag hamna i ena hörnet.
Råkar det däremot vara något av barn-barnbarnens äkta hälfts far- eller morföräldrar som det utgår ifrån så ska nog jag vara i den yttre periferin, om jag ens ska vara med.

Kort sammanfattat: Det beror på vilken grupp som avbildas, och hur central man är i den gruppen.
Att identifiera denna position kan väl anses vara en del av den sociala kompetensen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback