Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-05, 14:06
  #121
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
det är bevisat att kroppen blir några gram lättare direkt efter döden ,,själen finns,

Och hur vet du, att det är nån "själ" (vad du nu menar med det), som gör kroppen lättare direkt efter döden?
Citera
2018-08-05, 19:40
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Numera är mina frågor på området esoterism/transcendentalism mest av epistemisk typ.

Jag undrade vilka dina frågor är, inte av vilken typ.
Citera
2018-08-06, 00:13
  #123
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Numera är mina frågor på området esoterism/transcendentalism mest av epistemisk typ.

Citat:
Ursprungligen postat av Initiate
Jag undrade vilka dina frågor är, inte av vilken typ.

I så fall kan jag ju börja med frågan: Finns det öht något objektivt underlag för existensen av en "själ"?

Det vill i denna tråds sammanhang säge: Finns det nån anledning till att ponera ett "vi" vad angår innehavet av en själ eller "besjälning"?
Citera
2018-08-06, 03:00
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onehandclapping
Intressant frågeställning.

Har du sett filmen Chappie?
Funderade mycket kring det här när jag såg den. Kom fram till att det inte går, åtminstone inte under lång tid framöver. Tror att det är någonting i den fysiska kroppen som möjliggör inträdet och något i själen/medvetandet som dras till denna fysiska kropp av kött och blod.


Hur tänker du själv?

Jag har kört genom spelet Detroit Become Human som tar upp det här med att robotar blir jämlik människor. Personligen tror jag att en kropp kan göras så lik en människas som möjligt. Kroppen är ju bara som en maskin och medvetandet finns i våran hjärna.

Hur jag tänker själv är att själen inte existerar, bara vårat medvetande.
Citera
2018-08-06, 03:06
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onehandclapping

Känns som att många gör misstaget när dom tänker att vi människor är speciella varelser och att vår själ, om den nu existerar, bara ryms i en människokropp. Detta vore absurt om nu själen skulle gå vidare och inta en annan kropp efter att döden inträder.
Sällan jag hör någon säga att dom var en liten näbbmus i sitt tidigare liv. Kanske inte lika ballt som att vara en gammal hövding..

Låt oss säga att en människa dör. I din tankegång går själen vidare till en annan kropp och lever vidare där. Nu är den döda kroppen nedfrusen och om 100 år får människan en teknologi så bra att de kan återaktivera kroppen. Vad händer med själen som nu redan hoppat vidare till ett antal nya kroppar under nya livstider. Finns den på två ställen samtidigt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback