Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-08, 00:31
  #1
Medlem
Ovcharkas avatar
Ute i villa- och skogsområde. 20-30m framför mig drar ett djur över grusvägen in i skog.

Jag ser djuret och säger direkt rådjur.

Reagerar på den väldigt ljust roströda färgen. Oftast är de åt det bruna hållet (ifall rådjur; nästan gråa, tråkiga i färg).

Senare kör jag wiki på rådjur och de säger 40kg. Jag är hundmänniska och djurintresserad ö.h.t.

Det här jävla djuret vägde lätt 70 pannor. Tänk er en älgkalv, den storleken.

Mutant? Välfödd? Kan de bli så stora - eller såg jag nåt annat? I så fall, vad? Ingen äg i alla fall...

Vet att minnet ofta sviker en, men i.o.m. min vana med hundar från 5 (5.0) till 60kg så har jag en hyfsat koll på storlek och massa.

Var tvungen snegla in i skogen resten av den gångvägen.. Jävla monsterdjur...
Citera
2018-07-08, 00:34
  #2
Medlem
franges avatar
Kron- eller dovhjort, kanske?
Citera
2018-07-08, 01:19
  #3
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Kron- eller dovhjort, kanske?

Båda stämmer in. Kollade lite snabbt på Google. I så fall en hona eller ungdjur för jag noterade inga horn. Möjligen horn, men i så fall små.

Hann registrera att den var röd/rödbrun (ej vita fläckar), och förbannat stor för att vara rådjur.(Om så fallet).

Såg den i södra tredjedelen av Sverige, dvs Stockholm och neråt.

Sett rådjur förr, men de är ju små. Denna var massiv, men långt ifrån en älg t.ex i storlek.

100+ cm hög manke, röd, slät färg, obetydliga horn (vad jag såg), och en mer springande gång än hoppande.

Tänkte att om den springer in i mig i nåt slags försvars-mode, så är jag körd. Inte död, men sjukan, lätt.
__________________
Senast redigerad av Ovcharka 2018-07-08 kl. 01:21.
Citera
2018-07-08, 01:22
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Ute i villa- och skogsområde. 20-30m framför mig drar ett djur över grusvägen in i skog.

Jag ser djuret och säger direkt rådjur.

Reagerar på den väldigt ljust roströda färgen. Oftast är de åt det bruna hållet (ifall rådjur; nästan gråa, tråkiga i färg).

Senare kör jag wiki på rådjur och de säger 40kg. Jag är hundmänniska och djurintresserad ö.h.t.

Det här jävla djuret vägde lätt 70 pannor. Tänk er en älgkalv, den storleken.

Mutant? Välfödd? Kan de bli så stora - eller såg jag nåt annat? I så fall, vad? Ingen äg i alla fall...

Vet att minnet ofta sviker en, men i.o.m. min vana med hundar från 5 (5.0) till 60kg så har jag en hyfsat koll på storlek och massa.

Var tvungen snegla in i skogen resten av den gångvägen.. Jävla monsterdjur...

Låter som jag trollar, men även jag såg en enorm best nyss... Försökte fota men det var alldeles för mörkt. Absolut största rådjuret jag sett, hade inga horn men var en bock utan tvekan.

Har många rådjur nära mig och sett allt ifrån kid, till bockar med horn. Men detta var (vad jag kunde se, utan horn) lätt det största jag sett...

Vet att en annan såg mig se detta, blir nästan orolig :-) att det kan varit du? haha...

---edit

Skulle också uppskatta det till runt 70 kilo (eller mer) faktiskt. Har nog aldrig någonsin någonstans sett något större rådjur. Riktigt imponerande.

---edit2

Såg frange's kommentar och nej jag lovar var ett rådjur i mitt fall i alla fall...
Vart mindre älg storlek på det, helt sjukt.
__________________
Senast redigerad av 4yoonly 2018-07-08 kl. 01:27.
Citera
2018-07-08, 01:29
  #5
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Låter som jag trollar, men även jag såg en enorm best nyss... Försökte fota men det var alldeles för mörkt. Absolut största rådjuret jag sett, hade inga horn men var en bock utan tvekan.

Har många rådjur nära mig och sett allt ifrån kid, till bockar med horn. Men detta var (vad jag kunde se, utan horn) lätt det största jag sett...

Vet att en annan såg mig se detta, blir nästan orolig :-) att det kan varit du? haha...

---edit

Skulle också uppskatta det till runt 70 kilo (eller mer) faktiskt. Har nog aldrig någonsin någonstans sett något större rådjur. Riktigt imponerande.

---edit2

Såg frange's kommentar och nej jag lovar var ett rådjur i mitt fall i alla fall...
Vart mindre älg storlek på det, helt sjukt.

Kanske finns en och annan best där ute. Annars såg den ut som nån av de två kronhjortar längst till höger på denna bild: https://www.jaktjournalen.se/wp-cont...rt-768x512.jpg

Sett rådjur förr och i dessa trakter. Känner igen direkt. Men om denna var en, så har den lyckats väl i livet. Jösses.
Citera
2018-07-08, 01:39
  #6
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Kanske finns en och annan best där ute. Annars såg den ut som nån av de två kronhjortar längst till höger på denna bild: https://www.jaktjournalen.se/wp-cont...rt-768x512.jpg

Sett rådjur förr och i dessa trakter. Känner igen direkt. Men om denna var en, så har den lyckats väl i livet. Jösses.

Min best hade en vit bakdel dock och (visserligen var det något mörkt) ett rådjur (samt vi har inte så mycket annat i trakten än rådjur). Så för egen del är jag någorlunda säker på att min best var ett rådjur (stod kanske 15 meter ifrån det också :-)

Största jag någonsin sett. Utan någon tvekan. Hade inga horn. Men kan givetvis inte avgöra om det var en hona eller hane men var helt utan barn (vad jag kunde se) så enormt jävla stor så i alla fall i min hjärna var det en bock. Men det var i mörkret svårt att se (att den inte hade horn såg jag dock).
Citera
2018-07-08, 09:46
  #7
Medlem
Skulle tro att det var en hjort du såg.
__________________
Senast redigerad av bosse95 2018-07-08 kl. 09:49. Anledning: Fel stavat
Citera
2018-07-08, 18:52
  #8
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Kronhjort.
Inte ovanligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback