Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-07, 23:02
  #1
Medlem
Heauxms avatar
(Lite osäker om detta hamnar under bostad eller ekonomi).

Hej alla vänner och ovänner. Här är ett lite längre inlägg men ack så viktigt! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig, det vore otroligt tacksamt.

Jag och min pojkvän planerar vårt första bostadsköp och vill gärna vara inflyttade senast nästa vår/sommar. Nu finns det många här som sitter på en hel del kunskaper och råd vilket skulle uppskattas då jag känner att vi sitter lite i en knepig sits.

Här kommer lite bakgrundsfakta:

Jag, 24 år, kvinna, är uppväxt och bor i en förort i Stockholm som heter Akalla/Husby. Mina föräldrar är arbetare och låginkomsttagare. Totalt kan jag bidra med 200000 kr till bostaden. Jag är för tillfället arbetslös men söker arbete. Jag studerar även på komvux för att jag aldrig gjorde klart den, dock har jag tagit sommarpaus.

Han, 25 år, man, är uppväxt i centrala Stockholm men familjen köpte en villa i ett av pendeltåglinjens slutstationer som de för tillfället bor i. Hans föräldrar tjänar bra, de spenderar en del men räknas ändå till övre medelklassen. Han har sparat ihop 800000 som han kan bidra till bostadsköpet. Han kommer i höst att ta tjänstledigt och studera i 2 år framåt. Möjligtvis sommarjobba eller jobba enstaka helger.

Vi har inga besparingar i fonder eller aktier etc utan bara ett hederligt varnligt sparkonto.

Först och främst har vi kollat med bankerna och det framkommer att lånet kommer hamna på hans föräldrar då bankerna vägrar låna ut till honom pga studierna, sedan skrivs det väl över på något sätt. Vi kommer heller inte nämna att vi ska bli sambor då de kommer räkna boendekostnaderna dubbelt vilket försvårar hela processen ytterligare. Lägenheten kommer alltså att stå på honom. Detta är jag lite emot för att jag inte vill känna mig som en hyresgäst men det är det enda sättet.