Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-07, 23:02
  #1
Medlem
Heauxms avatar
(Lite osäker om detta hamnar under bostad eller ekonomi).

Hej alla vänner och ovänner. Här är ett lite längre inlägg men ack så viktigt! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig, det vore otroligt tacksamt.

Jag och min pojkvän planerar vårt första bostadsköp och vill gärna vara inflyttade senast nästa vår/sommar. Nu finns det många här som sitter på en hel del kunskaper och råd vilket skulle uppskattas då jag känner att vi sitter lite i en knepig sits.

Här kommer lite bakgrundsfakta:

Jag, 24 år, kvinna, är uppväxt och bor i en förort i Stockholm som heter Akalla/Husby. Mina föräldrar är arbetare och låginkomsttagare. Totalt kan jag bidra med 200000 kr till bostaden. Jag är för tillfället arbetslös men söker arbete. Jag studerar även på komvux för att jag aldrig gjorde klart den, dock har jag tagit sommarpaus.

Han, 25 år, man, är uppväxt i centrala Stockholm men familjen köpte en villa i ett av pendeltåglinjens slutstationer som de för tillfället bor i. Hans föräldrar tjänar bra, de spenderar en del men räknas ändå till övre medelklassen. Han har sparat ihop 800000 som han kan bidra till bostadsköpet. Han kommer i höst att ta tjänstledigt och studera i 2 år framåt. Möjligtvis sommarjobba eller jobba enstaka helger.

Vi har inga besparingar i fonder eller aktier etc utan bara ett hederligt varnligt sparkonto.

Först och främst har vi kollat med bankerna och det framkommer att lånet kommer hamna på hans föräldrar då bankerna vägrar låna ut till honom pga studierna, sedan skrivs det väl över på något sätt. Vi kommer heller inte nämna att vi ska bli sambor då de kommer räkna boendekostnaderna dubbelt vilket försvårar hela processen ytterligare. Lägenheten kommer alltså att stå på honom. Detta är jag lite emot för att jag inte vill känna mig som en hyresgäst men det är det enda sättet.
Senare kommer då frågan hur kan jag lägga mina pengar på bostaden för att jag vill ju självklart bidra. Mina ynka 200000 kommer minska månadskostnaderna och amorteringen lite grann. Planen är att jag ska arbeta heltid och studera. Han tänker inte lägga ned allt på bostaden utan spara 100000-200000 som han kan ta från varje månad tillsammans med en del av min lös som kommer in. Vi kommer inte leva överflödig men vi klarar oss då om vi håller oss till budgeten.

Nu är frågan vart vi ska flytta. Jag vill gärna flytta inom Stockholm och trivs inte "ute på landet" där han bor och vill bo. Jag vill vara nära till arbete, jag vill tillhöra Stockholm pga studier med komvux och jag vill bo på en tunnelbanelinje, jag vill vara uppkoplad om man uttrycker det så. Det är mina enda krav. Han vill inte bo i en förort och helst inte i norrort då han kommer jobba i de områdena senare men kan tänka sig bo där under studietiden för att sedan sälja bostaden inom ca 3 år.

Nu kommer vi till problemet. Han har hittat ett nybygge i Bålsta som är sista pendeltågsstationen men området tillhör Uppsala län. Det är lite isolerat ställe, jag har varit där en hel del och känner till området någorlunda. Nybygget är guld. Det är stort till ett skäligt pris (tror jag). 55 kvm för 1,725000 våning 4 av 4 med balkong. 12 minuters promenad till pendeltågen.
Hans tanke är att vi bor där mellan 3-5 år och sedan säljer det. Han tror att vi kommer gå med rätt så bra vinst. Han har fastnat för det här nybygget och vägrar släppa taget, han ser ingenting negativt med detta, även om det innebär att han kommer spendera 3 timmar varje dag för att pendla till studieorten.
Jag tror inte att vi kommer gå med vinst, möjligen back. Bålsta upplever jag inte som ett attraktivt område nu eller om några år, det är lantligt med en hel del inbrott. Det finns en del lägenheter och hyreslägenheter i Centrum men resten är stora villor för mellan 3-7 miljoner kr.

Bör vi slå till? Kan vi tjäna på detta? Riskerar jag att trassla till mina studier? kommer vi att bli ruinerade? Blir jag attraktiv för arbetsgivare när jag bor så långt bort?

Mina åsikter ser ut såhär:
Negativt:
Finns billigare och större lägenheter 3 stationer bort nära vattnet och som tillhör Stockholms län men som inte är nybyggda.
Pendeltågen är opålitliga, mycket förseningar. (jag har bott en kort period i Bro som är en station innan Bålsta och jag var försenad till skolan nästan varje dag på den tiden, det förstörde hela min skolgång).
Kan bli svårt att sälja=dålig affär.
Högre skatt
Jag skrivs ut av komvux Stockholm och studierna för mig blir väldigt tilltrasslade.
Jag blir oattraktiv för arbetsgivare.
Området ogillar jag och det krävs bil för att ta sig överallt. Bussarna kräver ett separat kort då de inte tillhör SL.
Positivt:
Nybyggt och fräscht.
Högsta våningen.
Ok pris.

Som jag nämnde tyckte han att allting var positivt med detta. Inflyttningen sker 2019, bygget har påbörjats.

Jag skulle verkligen uppskatta era åsikter, era råd och bara att få ta del av era kunskaper. Speciellt från er som har erfarenhet inom ekonomi och bostadsköp. Vi sitter fast och kommer ingenvart. Alla råd är goda råd. Hjälp mig att övertala honom om att det finns andra ställen i samma prisklass och till och med mer värde för pengarna inom Stockholms gränser. Om omöjligt, övertala mig till varför detta är en bra affär.

Tack.
Citera
2018-07-07, 23:18
  #2
Medlem
vetenskapsintoleras avatar
Här är mitt bästa tips:
3D Printed House Took 24 Hours To Build for $10,000

Bostadsmarknaden kommer kollapsa när dessa robotar börjar massproduceras.
Citera
2018-07-07, 23:42
  #3
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetenskapsintolera
Här är mitt bästa tips:
3D Printed House Took 24 Hours To Build for $10,000

Bostadsmarknaden kommer kollapsa när dessa robotar börjar massproduceras.

Absolut har kollat upp det där men nu är det lite bråttom. Vi behöver något ganska snart.
Citera
2018-07-07, 23:48
  #4
Medlem
Nybygge i Bålsta låter väldigt riskabelt oavsett hur fin lägenheten är. Kolla belåningen på föreningen och jämför med en äldre förening.

Du kan inte bara ge pengarna till din pojkvän. Du måste få en motsvarande ägarandel i bostadsrätten. Annars blir det dubbel risk för dig.
Citera
2018-07-08, 01:21
  #5
Medlem
Glöm inte att pendeltågslinjen ut till Bålsta har förbättrats och det går fler tåg på linjen än någonsin, så häng inte upp dig allt för mycket på sånt. Sen är det också värt att tänka på att om du kan åka andra tider är rusningstider så kommer du inte få vara med om lika mycket förseningar. Det kanske inte går om man har ett 8-17 jobb men jag vet inte vad du planerar ha för arbetstider i framtiden.

Jag kan inte så mycket om bostadsköp men jag skulle inte investera i att köpa något nybygge och speciellt inte i Bålsta, det är inget område jag ser kommer bli populärt i närmaste framtiden.
Jag skulle hellre satsa på en fräsch lägenhet längs tunnelbanelinjerna, om man väljer att gå 1-3 stationer längre ut än vad folk brukar så kan man göra riktiga kap, en restid på typ 30min är förhållandevis ganska kort jämfört med många andra som pendlar.
Jag läser hela tiden i tidningarna om olika centrum i närheten av mig som rustas upp och sånt gör ju områden bättre och ökar priserna för framtiden så jag skulle satsa på en tunnelbaneförort med ett litet men helt okej centrum. Farsta kanske? Finns en galleria där. Bra ställe att bo på.
Citera
2018-07-08, 10:36
  #6
Medlem
Katzyns avatar
Att köpa en nyproduktion i Bålsta, i ert läge (eller ärligt talat i något läge) låter som en bisarrt dåligt idé.

Till viss del är jag väl partisk för att jag tycker att Bålsta i princip framstår som helvetet på jorden. Orten kombinerar allt det sämsta med det sämsta. Långt som fan ute i spenaten vilket betyder som du säger, massor med oändligt strul med pendeln, långa pendlingstider och att det inte går och gå ut och ta ett glas eller något i stan med lätthet. Men samtidigt är det just en sovstad, en pendlingsort, vilket betyder att orten inte lär ha något inre liv att tala om, inget gulligt småstadsliv eller tjenis med grannen annat än de gulliga kriminella gängen som hänger i centrum då. Och fast orten som jag minns det ligger mitt ute på typ en åker utan någonting runtomkring, så är det ingen pittoresk gammal småstad/by som en del andra platser, i princip all bebyggelse där är väl byggd de senaste 50 åren, det finns ingen småstadscharm, historisk bebyggelse, sevärdheter etc. Föreställer mig också att de som frivilligt väljer att flytta dit är antingen folk som verkligen inte få tag i bostad på annat håll (förståeligt) samt pretto lägre medelklasspar/arbetarklass som tror de är medelklass, som vill ha en familjevilla men inte har råd någon annanstans, så då hamnar de i Bålsta och försöker låtsas att det är lika bra.

Därför är det svårt att se den goda investeringen i att köpa i Bålsta. Visst, med bostadsbristen drivs väl priserna på sikt upp till och med i ett rövhål som Bålsta, men marknaden är ju svajig just nu. Dessutom, medans mer gulliga och charmiga orter på längre pendlingsavstånd från Stockholm på sikt antagligen kommer att se en prisökning pga nämnda bostadsbrist, så kan jag tänka mig en motsatt utveckling för just Bålsta. I takt med att de nuvarande ghettoförorterna längre ut på tunnelbanelinjerna gentrifieras för att folk måste ha någonstans att bo, så kan man mycket väl tänka sig att Bålsta kommer att bli det nya ghettot där diverse oönskade element fastnar ute på åkern.

Att man trots allt detta flyttar till Bålsta om det är det enda stället man kan få kontrakt på någon billig och sketen hyreslägenhet, vore väl begripligt, man måste ju bo. Men att köpa en nyproduktion?! När man dessutom har möjlighet att köpa lägenhet på en tunnelbanelinje för samma summa? Neeeeej...

Och du din stackare, du kommer att bli sittande där, arbetslös, isolerad, totalt beroende av din kille OCH HANS FÖRÄLDRAR. Denna bostadsort kommer inte att göra det lätt för dig att ta dig in på arbetsmarknaden. Det är väl oftast timvikariat som gäller, och hur ska det gå när de ringer dig på kort varsel och vill ha in dig och du sitter i motherfuckingBålsta och har typ två timmar till jobbet? Alternativt får du jobba på ICA i Bålsta, och min erfarenhet av min senaste besök är att de andra anställda där är utvecklingsstörda. Alltså givetvis inget fel med det, de ska väl också jobba, men din framtid i Bålsta ser inte så lycklig ut.

Vad gäller dina 20 000 vet jag inte om jag tycker det är ngt att tjafsa om delägarskap i lägenheten, det går väl ändå inte om hans föräldrar ska köpa och varken banken eller föräldrarna vet att du är med på ett hörn. Ni får väl skriva ett privat skuldebrev att du lånat honom dessa 20 000, och får du så småningom en fast anställning och ni ska ta över lånen får ni väl räkna in de pengarna då när ni löser ut det. 20 000 är ju försvinnande lite pengar när man köper i bostad i Stockholmsområdet, även om det är BÅLSTA.
Citera
2018-07-12, 15:19
  #7
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Att köpa en nyproduktion i Bålsta, i ert läge (eller ärligt talat i något läge) låter som en bisarrt dåligt idé.

Till viss del är jag väl partisk för att jag tycker att Bålsta i princip framstår som helvetet på jorden. Orten kombinerar allt det sämsta med det sämsta. Långt som fan ute i spenaten vilket betyder som du säger, massor med oändligt strul med pendeln, långa pendlingstider och att det inte går och gå ut och ta ett glas eller något i stan med lätthet. Men samtidigt är det just en sovstad, en pendlingsort, vilket betyder att orten inte lär ha något inre liv att tala om, inget gulligt småstadsliv eller tjenis med grannen annat än de gulliga kriminella gängen som hänger i centrum då. Och fast orten som jag minns det ligger mitt ute på typ en åker utan någonting runtomkring, så är det ingen pittoresk gammal småstad/by som en del andra platser, i princip all bebyggelse där är väl byggd de senaste 50 åren, det finns ingen småstadscharm, historisk bebyggelse, sevärdheter etc. Föreställer mig också att de som frivilligt väljer att flytta dit är antingen folk som verkligen inte få tag i bostad på annat håll (förståeligt) samt pretto lägre medelklasspar/arbetarklass som tror de är medelklass, som vill ha en familjevilla men inte har råd någon annanstans, så då hamnar de i Bålsta och försöker låtsas att det är lika bra.

Därför är det svårt att se den goda investeringen i att köpa i Bålsta. Visst, med bostadsbristen drivs väl priserna på sikt upp till och med i ett rövhål som Bålsta, men marknaden är ju svajig just nu. Dessutom, medans mer gulliga och charmiga orter på längre pendlingsavstånd från Stockholm på sikt antagligen kommer att se en prisökning pga nämnda bostadsbrist, så kan jag tänka mig en motsatt utveckling för just Bålsta. I takt med att de nuvarande ghettoförorterna längre ut på tunnelbanelinjerna gentrifieras för att folk måste ha någonstans att bo, så kan man mycket väl tänka sig att Bålsta kommer att bli det nya ghettot där diverse oönskade element fastnar ute på åkern.

Att man trots allt detta flyttar till Bålsta om det är det enda stället man kan få kontrakt på någon billig och sketen hyreslägenhet, vore väl begripligt, man måste ju bo. Men att köpa en nyproduktion?! När man dessutom har möjlighet att köpa lägenhet på en tunnelbanelinje för samma summa? Neeeeej...

Och du din stackare, du kommer att bli sittande där, arbetslös, isolerad, totalt beroende av din kille OCH HANS FÖRÄLDRAR. Denna bostadsort kommer inte att göra det lätt för dig att ta dig in på arbetsmarknaden. Det är väl oftast timvikariat som gäller, och hur ska det gå när de ringer dig på kort varsel och vill ha in dig och du sitter i motherfuckingBålsta och har typ två timmar till jobbet? Alternativt får du jobba på ICA i Bålsta, och min erfarenhet av min senaste besök är att de andra anställda där är utvecklingsstörda. Alltså givetvis inget fel med det, de ska väl också jobba, men din framtid i Bålsta ser inte så lycklig ut.

Vad gäller dina 20 000 vet jag inte om jag tycker det är ngt att tjafsa om delägarskap i lägenheten, det går väl ändå inte om hans föräldrar ska köpa och varken banken eller föräldrarna vet att du är med på ett hörn. Ni får väl skriva ett privat skuldebrev att du lånat honom dessa 20 000, och får du så småningom en fast anställning och ni ska ta över lånen får ni väl räkna in de pengarna då när ni löser ut det. 20 000 är ju försvinnande lite pengar när man köper i bostad i Stockholmsområdet, även om det är BÅLSTA.


Tack för era svar.

Jag håller med dig Katzyn, jag tycker precis så som du förklarar det. Det är en håla och vi kommer inte göra vinst, allt tyder på det. Dessutom så de på nyheterna häromdagen att marknaden är osäker och en del objekt är svårsålda då många inte vet om priserna ska sjunka ytterligare.
Även om vi skulle gå med minimal vinst så har jag uttryckt mig att det känns som slöseri med år som går ut på lidande bara för att vi ska tjäna 100k på det.
Jag har talat otroligt mycket med honom på alla möjliga vis och han förstår inte mina argument. Han tycker att jag har fel, trots att jag visar statistik på att prisena per km har knappt ökat med 5000 kr i Bålsta under 5-6 år medan det har ökat och minskar drastiskt i Stockholm. Man behöver sitta på en lägenhet ib20-30 år i Bålsta för att det ens ska öka en värdig summa.
Jag har visat flera objekt till samma prisklass där man får mer och mindre för pengarna (beroende såå området Stockholm man vill bo i) och alltid hittar han fel. Den ena hade för hög månadskostnad, den andra var byggd 1985, den tredje hade inte hiss etc.
Han har fram tills nu uttryckt att han han tänker köpa det och bo där, jag får flytta in om jag vill. Det är så jävla ovärdigt efter flera år tillsammans och annars ett väldigt jämställt förhållande där vi kommer bra överens.

Sedan förklarade jag igår att det kändes så respektlöst mot mig som vill bidra med 200 000 (inte 20 som du missuppfattade :-) och är VILLIG att jobba häcken av mig så att vi kan bo tillsammans men att han tackar nej till det. Plötsligt säger han okej då skiter vi i det,vi väljer något som du är med på också. Jag vet inte hur jag ska tolka det.
Citera
2018-07-13, 13:28
  #8
Medlem
En grundläggande reflektion: du är 24 år gammal och vill inte bo på vischan. Nu är du på väg att låsa in alla dina sparpengar i exakt det livet. Det låter spontant inte som ett jättebra drag, eller?

Rent ekonomiskt så finns det många fallgropar med nybyggda hus. Till att börja med är Brf-erna ofta oseriösa (styrelsen består av betalda representanter för byggherren) och kör med låga avgifter i syfte att driva upp priserna, vilket ger en risk för att boendekostnaderna ökar markant när föreningen är i drift. Det här är inget man kan gardera sig mot genom "kända byggfirmor" eller mäklare som pratar lugnande, du måste RÄKNA och se hur läget ser ut. Här är en bra och informativ sida om ekonomi i bostadsrätter, som även tar upp ett par bra kvalitetsmått: http://borattkoparskolan.se/ . Gå igenom den ihop med din pojkvän och gör en objektiv bedömning av nybygget ni tittar på!

Ett annat spöke är att nya hus ofta byggs med enstegstätade fasader, vilket av vissa anses vara en riskfylld metod. Det KAN innebära risk för dyrt underhåll i framtiden. Om man sen vill oroa sig för det är kanske personligt.

Jag skulle heller inte vara så säker på att ni gör vinst på 3-5 års sikt. De flesta bedömare är eniga om att bostadsmarknaden kommer att rasa eller iaf stagnera ordentligt, ffa i och kring Stockholm. Det är kanske mindre relevant på landsbygden, men det är iaf klart att de hejdlösa värdeökningarnas tid är förbi.

Viktigast tycker jag dock är att ni ska vara överens om vilken typ av bostad, och liv, ni vill ha? Jag tycker mig läsa in en del problem i ert förhållande som ni kanske borde ta tag i först. Om ni nu vill testa att bo i obygden ett tag finns det väl hyresrätter i Bålsta som ni kan bo i? Min rent personliga erfarenhet är att unga par oftast är lyckligast centralt i större städer, men det finns säkert de som vill göra en "Underbara Clara" också. Tänk till på vad som passar er och se till att vara överens.

För övrigt, mycket bra jobbat att spara ihop 200K i din ålder! Uppenbarligen har du viss känsla för ekonomi och sparande. Slösa inte bort det på livsstilsval som inte känns rätt.
Citera
2018-07-16, 00:56
  #9
Medlem
Det är extremt hård konkurrens om bostäder i Stockholm just nu. Många tror att Stockholm är i en bostadsbubbla och det är ju sant om man tror att livsnödvändigheter är i en bubbla efter en naturkatastrof. Dom höga priserna beror på främst låga räntor, ränteavdrag, akut bostadsbrist och att staten köper lägenheter åt flyktingar. Amorteringskraven sänkte huspriserna för att folk inte längre kunde låna lika mycket som tidigare men nu är man redan i jämvikt igen.

1 mile kommer man inte långt på och det är ingen ide att gissa förrän ni gått till banken och fått lånelöfte. Kvar att leva på för en ligger på ca 11000 nu och för 2 pers utan barn på 16000 tjänar man under det kan man inte låna en krona.
Fö är det extremt dyrt att köpa bostad för egna pengar och inte bankens. Bostadsrätt köper man bara för att det är omöjligt att fixa en hyresrätt till normal hyra om man inte köar i 10 år. Om man inte kan låna 85% av banken förstås.

Bålsta är ett helt annat läge än city och priserna där ökar därför inte på samma sätt.
Särskilt desperata är folk efter billiga bostäder, därför får man betala premium för dom. Med andra ord ju mindre lägenhet och ju mindre hyra, ju högre kvadratmeterpris.
Citera
2018-07-16, 03:01
  #10
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
(Lite osäker om detta hamnar under bostad eller ekonomi).

Hej alla vänner och ovänner. Här är ett lite längre inlägg men ack så viktigt! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig, det vore otroligt tacksamt.

Jag och min pojkvän planerar vårt första bostadsköp och vill gärna vara inflyttade senast nästa vår/sommar. Nu finns det många här som sitter på en hel del kunskaper och råd vilket skulle uppskattas då jag känner att vi sitter lite i en knepig sits.

Här kommer lite bakgrundsfakta:

Jag, 24 år, kvinna, är uppväxt och bor i en förort i Stockholm som heter Akalla/Husby. Mina föräldrar är arbetare och låginkomsttagare. Totalt kan jag bidra med 200000 kr till bostaden. Jag är för tillfället arbetslös men söker arbete. Jag studerar även på komvux för att jag aldrig gjorde klart den, dock har jag tagit sommarpaus.

Han, 25 år, man, är uppväxt i centrala Stockholm men familjen köpte en villa i ett av pendeltåglinjens slutstationer som de för tillfället bor i. Hans föräldrar tjänar bra, de spenderar en del men räknas ändå till övre medelklassen. Han har sparat ihop 800000 som han kan bidra till bostadsköpet. Han kommer i höst att ta tjänstledigt och studera i 2 år framåt. Möjligtvis sommarjobba eller jobba enstaka helger.

Vi har inga besparingar i fonder eller aktier etc utan bara ett hederligt varnligt sparkonto.

Först och främst har vi kollat med bankerna och det framkommer att lånet kommer hamna på hans föräldrar då bankerna vägrar låna ut till honom pga studierna, sedan skrivs det väl över på något sätt. Vi kommer heller inte nämna att vi ska bli sambor då de kommer räkna boendekostnaderna dubbelt vilket försvårar hela processen ytterligare. Lägenheten kommer alltså att stå på honom. Detta är jag lite emot för att jag inte vill känna mig som en hyresgäst men det är det enda sättet.
Senare kommer då frågan hur kan jag lägga mina pengar på bostaden för att jag vill ju självklart bidra. Mina ynka 200000 kommer minska månadskostnaderna och amorteringen lite grann. Planen är att jag ska arbeta heltid och studera. Han tänker inte lägga ned allt på bostaden utan spara 100000-200000 som han kan ta från varje månad tillsammans med en del av min lös som kommer in. Vi kommer inte leva överflödig men vi klarar oss då om vi håller oss till budgeten.

Nu är frågan vart vi ska flytta. Jag vill gärna flytta inom Stockholm och trivs inte "ute på landet" där han bor och vill bo. Jag vill vara nära till arbete, jag vill tillhöra Stockholm pga studier med komvux och jag vill bo på en tunnelbanelinje, jag vill vara uppkoplad om man uttrycker det så. Det är mina enda krav. Han vill inte bo i en förort och helst inte i norrort då han kommer jobba i de områdena senare men kan tänka sig bo där under studietiden för att sedan sälja bostaden inom ca 3 år.

Nu kommer vi till problemet. Han har hittat ett nybygge i Bålsta som är sista pendeltågsstationen men området tillhör Uppsala län. Det är lite isolerat ställe, jag har varit där en hel del och känner till området någorlunda. Nybygget är guld. Det är stort till ett skäligt pris (tror jag). 55 kvm för 1,725000 våning 4 av 4 med balkong. 12 minuters promenad till pendeltågen.
Hans tanke är att vi bor där mellan 3-5 år och sedan säljer det. Han tror att vi kommer gå med rätt så bra vinst. Han har fastnat för det här nybygget och vägrar släppa taget, han ser ingenting negativt med detta, även om det innebär att han kommer spendera 3 timmar varje dag för att pendla till studieorten.
Jag tror inte att vi kommer gå med vinst, möjligen back. Bålsta upplever jag inte som ett attraktivt område nu eller om några år, det är lantligt med en hel del inbrott. Det finns en del lägenheter och hyreslägenheter i Centrum men resten är stora villor för mellan 3-7 miljoner kr.

Bör vi slå till? Kan vi tjäna på detta? Riskerar jag att trassla till mina studier? kommer vi att bli ruinerade? Blir jag attraktiv för arbetsgivare när jag bor så långt bort?

Mina åsikter ser ut såhär:
Negativt:
Finns billigare och större lägenheter 3 stationer bort nära vattnet och som tillhör Stockholms län men som inte är nybyggda.
Pendeltågen är opålitliga, mycket förseningar. (jag har bott en kort period i Bro som är en station innan Bålsta och jag var försenad till skolan nästan varje dag på den tiden, det förstörde hela min skolgång).
Kan bli svårt att sälja=dålig affär.
Högre skatt
Jag skrivs ut av komvux Stockholm och studierna för mig blir väldigt tilltrasslade.
Jag blir oattraktiv för arbetsgivare.
Området ogillar jag och det krävs bil för att ta sig överallt. Bussarna kräver ett separat kort då de inte tillhör SL.
Positivt:
Nybyggt och fräscht.
Högsta våningen.
Ok pris.

Som jag nämnde tyckte han att allting var positivt med detta. Inflyttningen sker 2019, bygget har påbörjats.

Jag skulle verkligen uppskatta era åsikter, era råd och bara att få ta del av era kunskaper. Speciellt från er som har erfarenhet inom ekonomi och bostadsköp. Vi sitter fast och kommer ingenvart. Alla råd är goda råd. Hjälp mig att övertala honom om att det finns andra ställen i samma prisklass och till och med mer värde för pengarna inom Stockholms gränser. Om omöjligt, övertala mig till varför detta är en bra affär.

Tack.

Det är svårt att gå back på fastigheter, så slå till.
Du kommer säkert få en avkastning på minst 10-20% per år på dina 200 000 kr vilket är kanonbra om man jämför med övriga placeringsformer.
Killen måste ju få bestämma eftersom det är han som bidrar med största delen plus lånet. Han har ju iallafall inte valt en ur investeringssynvinkel HELT galen plats.
Citera
2018-07-16, 12:54
  #11
Medlem
muneys avatar
Jag kan inget om området som ni funderar på men på beskrivningarna i tråden låter det ju inte som något toppenställe direkt.

Mitt bästa tips är: köp inte en bostad och förvänta er en viss värdeökning. Det går inte att förutspå vad som kommer att hända med bostads- eller bolånemarknaden. Köp en lägenhet ni kan tänka er att bo länge i som ligger i ett område ni kan tänka er att bo länge i.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback