Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-07, 22:40
  #1
Medlem
Har en 3 hk motor jag funderar på ha i horisontelt läge liggandes i båten. Som en inombordare alltså

Det jag tänker mest är att jag sabbar kylningen. Tänkte alltså bara kapa långt ner på riggen sen svetsa dit en propeller.

Något tips?
Citera
2018-07-07, 22:52
  #2
Medlem
Det lär vara mer än kylningen du sabbar. Tex så lär smörjningen utgå från att motorn är i sitt vanliga läge, om du då använder motorn i en väldigt annorlunda vinkel så kan smörjningen sluta fungera. Och så undrar jag hur förgasaren reagerar när den plötsligt förväntas fungera trots att den inte är i rätt läge.
Citera
2018-07-07, 23:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det lär vara mer än kylningen du sabbar. Tex så lär smörjningen utgå från att motorn är i sitt vanliga läge, om du då använder motorn i en väldigt annorlunda vinkel så kan smörjningen sluta fungera. Och så undrar jag hur förgasaren reagerar när den plötsligt förväntas fungera trots att den inte är i rätt läge.

Det är oljeblandad bensin i den så smörjningen lär inte påverkas. Däremot förgasaren som du säger. Tror det bara är att vinkla den så den är i samma position.
Citera
2018-07-07, 23:14
  #4
Medlem
En del gamla båtar har ett hål i skrovet, med en brun byggd runt hålet (så det inte kan läcka in vatten) och så stoppar man utombordaren i hålet, med propellern utanför skrovet, och fäster motorn på brunnen. Det ser lite konstigt ut om man inte är van med sådana båtar, men tydligen fungerar det.
Citera
2018-07-08, 09:13
  #5
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Det är oljeblandad bensin i den så smörjningen lär inte påverkas. Däremot förgasaren som du säger. Tror det bara är att vinkla den så den är i samma position.
Funkar gör det säkert men det verkar jobbigt och kommer att se rätt konstigt ut. Vill du inte skaffa en motor som är gjord med horisontell vevaxel från början istället? Skulle kunna vara motorn från en jordfräs eller snöslunga exempelvis.
Citera
2018-07-08, 12:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Funkar gör det säkert men det verkar jobbigt och kommer att se rätt konstigt ut. Vill du inte skaffa en motor som är gjord med horisontell vevaxel från början istället? Skulle kunna vara motorn från en jordfräs eller snöslunga exempelvis.

Absolut bästa ja. Har inte sett så många horisontella motorer faktiskt och speciellt inte vattenka
Citera
2018-07-08, 14:51
  #7
Medlem
INTPs avatar
Du har med största sannolikhet även en utväxling i vinkelväxeln du vill ta bort. Du har ett helt annat varvtal på axeln ner dit än på utgående propelleraxel, vilket sannolikt kommer kräva en helt annan propeller för att ha en chans att fungera.
Citera
2018-07-08, 17:31
  #8
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Absolut bästa ja. Har inte sett så många horisontella motorer faktiskt och speciellt inte vattenka
Vattenka? Skulle kanske stå vattenkylda men det spelar väl ingen roll, det går ju bra med en lyftkyld.

Här är en 5-hästars B&S för 3527 kr, sprillans ny: https://www.skoterdelen.com/grasklip...xoCWaEQAvD_BwE

Om du nöjer dig med att ta ut 3 hp från den så behöver du inte varva så förbannat så går den lite tystare.
Citera
2018-07-09, 01:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vattenka? Skulle kanske stå vattenkylda men det spelar väl ingen roll, det går ju bra med en lyftkyld.

Här är en 5-hästars B&S för 3527 kr, sprillans ny: https://www.skoterdelen.com/grasklip...xoCWaEQAvD_BwE

Om du nöjer dig med att ta ut 3 hp från den så behöver du inte varva så förbannat så går den lite tystare.

Vad jag läst är det bättre med vattenkylda då de inte blir lika varm som en luftkyld.

3600 på fullvarv är ju mindre än en vanlig liten utombordare och har man bra ljuddämbare ska det väl inte va så farligt? Den måstr ju ha bra vridmoment iaf vilket är bra. Som en diesel och bara glida fram i en 10 km/h.

En fråga. Hur skulle en motorcykelmotor hålla? Antar det går mycket tyngre än på land och kan då inte riktigt jämföra. Alltså bara för en mc går att köra på 80% fullgas på land kanske den bara orkar 50% i vattnet. Tänker jag rätt? En jävla dieselmotorcykelmotor skulle man haft.
Citera
2018-07-10, 15:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Vad jag läst är det bättre med vattenkylda då de inte blir lika varm som en luftkyld.

3600 på fullvarv är ju mindre än en vanlig liten utombordare och har man bra ljuddämbare ska det väl inte va så farligt? Den måstr ju ha bra vridmoment iaf vilket är bra. Som en diesel och bara glida fram i en 10 km/h.

En fråga. Hur skulle en motorcykelmotor hålla? Antar det går mycket tyngre än på land och kan då inte riktigt jämföra. Alltså bara för en mc går att köra på 80% fullgas på land kanske den bara orkar 50% i vattnet. Tänker jag rätt? En jävla dieselmotorcykelmotor skulle man haft.
Vad ska du ha diesel till då du löser det hela genom utväxling?
Citera
2018-07-10, 16:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Vad ska du ha diesel till då du löser det hela genom utväxling?

Sabbar väl utväxlingen om jag kapar riggen?
Citera
2018-07-11, 00:57
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Sabbar väl utväxlingen om jag kapar riggen?
Har du rigg på en mc motor?
Däremot har du ju en växellåda på en sådan och du kan ju därför välja den växel som passar bäst när du på något vis fått ihop den med riggen eller bara har en rak axel från den till propellern vidare kan du ju påverka utväxlingen något genom att prva dig fram med olika propellrar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback