Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-07, 19:25
  #1
Medlem
Var i badkaret och från att ha pumpat ut normalt vatten började det komma vatten som var starkt färgat likt morgonurin med en gnutta rost. Det fortsatte så en stund och sedan slutade det helt eller blev ljusare - inte helt säker för nojan kan ha fått mig att tro att vattnet efter den första, kraftiga dosen var färgat fastän det inte va det. Jag satte på handfatskranen och den verkade också pumpa ut färgat vatten tror jag i vart fall. Jag bor i en lägenhet.

- Är detta vanligt och ofarligt eller är ledningarna körda? Är det säkert att dricka det ofärgade vattnet eller är jag och de andra körda a la Flint, Michigan?
Citera
2018-07-07, 19:28
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Var i badkaret och från att ha pumpat ut normalt vatten började det komma vatten som var starkt färgat likt morgonurin med en gnutta rost. Det fortsatte så en stund och sedan slutade det helt eller blev ljusare - inte helt säker för nojan kan ha fått mig att tro att vattnet efter den första, kraftiga dosen var färgat fastän det inte va det. Jag satte på handfatskranen och den verkade också pumpa ut färgat vatten tror jag i vart fall. Jag bor i en lägenhet.

- Är detta vanligt och ofarligt eller är ledningarna körda? Är det säkert att dricka det ofärgade vattnet eller är jag och de andra körda a la Flint, Michigan?

Du sa det själv. Rost.

Ofarligt.
Citera
2018-07-07, 19:29
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kan bli så efter rörarbeten
Citera
2018-07-07, 19:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du sa det själv. Rost.

Ofarligt.
Visste inte att rost var ofarligt men okej, bra! Om jag kolar är det på ditt samvete dock
Citera
2018-07-07, 20:53
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Visste inte att rost var ofarligt men okej, bra! Om jag kolar är det på ditt samvete dock
Vet du vad stekpannor av gjutjärn tillverkas av inte ovanligt med rost när man har egen brunn, naturen trivs alldeles utmärkt i och runt rostande bilvrak, rost är inte särskilt farligt i mindre mängder.
Citera
2018-07-07, 21:02
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Visste inte att rost var ofarligt men okej, bra! Om jag kolar är det på ditt samvete dock
När jag har gett blod får jag käka en karta med järntabletter för att hjälpa kroppen bilda nytt hemoglobin.

Hade du inte använt något vatten på länge från de aktuella kranarna? Används de dagligen brukar man aldrig se någon rost men har det stått stilla veckovis i rören kan man ibland se lite rost innan rören har sköljts igenom med nytt vatten. Annars är det nog någon som gjort något rörarbete i kåken som fått det att lossna lite rost. Händer även att kommunen spolar de stora ledningarna i marken men då brukar de varna för rostigt vatten genom tidningsannons och på sin hemsida men det är ju rätt stor risk att folk missar sådant. Vore det det så skulle det ta lång tid innan det är ofärgat igen så det är nog inte en kommunal spolning i detta fall.
Citera
2018-07-08, 00:06
  #7
Medlem
Om man inte på lång tid tömt varmvattentanken/beredare kan det komma pissfärgat vatten.
Låt varmvattnet spola tills det tar slut om så är fallet.
Bör man göra ca en gång per månad.
Citera
2018-07-08, 00:14
  #8
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurik
Om man inte på lång tid tömt varmvattentanken/beredare kan det komma pissfärgat vatten.
Inte värre än så...kallvatten blir grönt o slemmigt när det står länge
Citera
2018-07-08, 00:15
  #9
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurik
Om man inte på lång tid tömt varmvattentanken/beredare kan det komma pissfärgat vatten.
Låt varmvattnet spola tills det tar slut om så är fallet.
Bör man göra ca en gång per månad.

Jaså? Tror du alla tömmer sina varmvattenberedare/ack.tankar tolv ggr per år? Bull.
Citera
2018-07-08, 04:41
  #10
Medlem
Haft så efter byte av rör t.ex. en bit bort från där jag bor. Inget att oroa sig över.
Citera
2018-07-08, 08:13
  #11
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Visste inte att rost var ofarligt men okej, bra! Om jag kolar är det på ditt samvete dock
Är du osäker så kolla med värden//styrelsen. Bli inte om du kommer att få samma svar som här.

BTW
Vad trodde du att det berodde på ts, att någon hade bajsat i vattenledningen?
Citera
2018-07-08, 11:45
  #12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
BTW
Vad trodde du att det berodde på ts, att någon hade bajsat i vattenledningen?
Både felkopplade rör och läckage kan leda till avföring i dricksvattnet men skulle påstå att det är tämligen sällsynt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback