Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-07, 15:22
  #1
Medlem
Skankhunt420s avatar
Hej!
Har under ett tag bott tillsammans med en kompis i en lägenhet i Göteborg. Nu skall jag flytta ut, och har kvar mina saker i lägenheten. Kompisen vägrar dock att ge mig tillträde till lägenheten så att jag kan komma åt att hämta mina saker...

Undrar om detta kan klassificeras som egenmäktigt förfarande. Enligt Wikipedia är en definition av egenmäktigt förfarande "då annans besittning olovligen rubbas på så vis att den rättmätige ägaren hindras att använda föremålet som det är tänkt."

Vad tror ni?
Citera
2018-07-07, 15:26
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skankhunt420
Hej!
Har under ett tag bott tillsammans med en kompis i en lägenhet i Göteborg. Nu skall jag flytta ut, och har kvar mina saker i lägenheten. Kompisen vägrar dock att ge mig tillträde till lägenheten så att jag kan komma åt att hämta mina saker...

Undrar om detta kan klassificeras som egenmäktigt förfarande. Enligt Wikipedia är en definition av egenmäktigt förfarande "då annans besittning olovligen rubbas på så vis att den rättmätige ägaren hindras att använda föremålet som det är tänkt."

Vad tror ni?

Saknas en del uppgifter här: Uppfattar jag det rätt att ni redan flyttat ut? Vem står hyresavtalet på? Internt avtal er emellan? Vilken respons erhålles när ni begär tillgång till era tillhörigheter?
Citera
2018-07-07, 15:26
  #3
Medlem
ormanoffs avatar
Du kan ju börja med att skriva om bakgrunden. Dessa situationer har nästan alltid sin start i att hyresgästen inte betalat sin hyra eller att parterna är oense om något annat som har med hyresavtalet att göra. Om du inte lämnar information om vad som hänt och varför kan du inte få några vettiga svar.
Citera
2018-07-07, 15:34
  #4
Medlem
Skankhunt420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Saknas en del uppgifter här: Uppfattar jag det rätt att ni redan flyttat ut? Vem står hyresavtalet på? Internt avtal er emellan? Vilken respons erhålles när ni begär tillgång till era tillhörigheter?
Vi hade inte något skriftligt avtal, enbart muntligt. Tanken var bara att jag skulle bo där en kortare period, vi är också gamla bekanta så behovet av att upprätta ett avtal fanns inte. Responsen jag får när jag ber om tillgång till lägenheten är bara ett "Nej" helt kort.
Citera
2018-07-07, 15:38
  #5
Medlem
Skankhunt420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Du kan ju börja med att skriva om bakgrunden. Dessa situationer har nästan alltid sin start i att hyresgästen inte betalat sin hyra eller att parterna är oense om något annat som har med hyresavtalet att göra. Om du inte lämnar information om vad som hänt och varför kan du inte få några vettiga svar.

Betalade ingen hyra, utan bodde där en period emot att jag gjorde hushållssysslor och annat. Situationen började med att jag behövde ha ut mina saker till min nya bostad, vilket han han inte verkade bry sig om.
Citera
2018-07-07, 15:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skankhunt420
Vi hade inte något skriftligt avtal, enbart muntligt. Tanken var bara att jag skulle bo där en kortare period, vi är också gamla bekanta så behovet av att upprätta ett avtal fanns inte. Responsen jag får när jag ber om tillgång till lägenheten är bara ett "Nej" helt kort.

Det som ligger närmast till hands är en begäran om handräckning ställd till kronofogden. Problemet som kan uppstå är förstås att påvisa att du bor/har bott där samt vad som är dina tillhörigheter.

Eftersom ni uppenbart kommit ihop er om något så lär denna person inte vara tillhjälplig, men kanske mer medgörlig om det kommer en patrull från kronofogdemyndigheten.
Citera
2018-07-07, 16:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skankhunt420
Vi hade inte något skriftligt avtal, enbart muntligt. Tanken var bara att jag skulle bo där en kortare period, vi är också gamla bekanta så behovet av att upprätta ett avtal fanns inte. Responsen jag får när jag ber om tillgång till lägenheten är bara ett "Nej" helt kort.
"Tillgång till lägenheten"? Det låter som att du kanske menar att du ska få vara där när han inte är hemma. Vad händer om du helt enkelt bara frågar hur du ska få dina saker?
Citera
2018-07-07, 16:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skankhunt420
Hej!
Har under ett tag bott tillsammans med en kompis i en lägenhet i Göteborg. Nu skall jag flytta ut, och har kvar mina saker i lägenheten. Kompisen vägrar dock att ge mig tillträde till lägenheten så att jag kan komma åt att hämta mina saker...

Undrar om detta kan klassificeras som egenmäktigt förfarande. Enligt Wikipedia är en definition av egenmäktigt förfarande "då annans besittning olovligen rubbas på så vis att den rättmätige ägaren hindras att använda föremålet som det är tänkt."

Vad tror ni?
Säg att du annars polisanmäler honom för olovligt förfogande så kanske han ger med sig.
Citera
2018-07-07, 17:00
  #9
Avstängd
Vad har hänt mellan er? Att du har rätt att hämta dina saker är långt ifrån självklart.
Citera
2018-07-07, 22:27
  #10
Medlem
Det är egenmäktigt förfarande, ja. Din vän gör bäst i att ge dig tillgång till grejerna.


Du har dina saker ståendes lovligt hemma hos någon. När personen nu vägrar dig tillgång till dina saker så rubbas därmed också din besittning till dessa saker. Detta görs utan din tillåtelse och vållar dig olägenhet.
Citera
2018-10-17, 18:37
  #11
Medlem
Mulla Krekars avatar
Fråga...

En f.d. väninna har saker som tillhör mig hemma. Hon svarar inte när jag ringer eller SMS'ar, nu vill jag ha tillbaka dom. Egenmäktigt förfarande eller nått annat brott?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback