Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-30, 11:09
  #433
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Han har aldrig varit i närheten av topp 10 i en stor Tour.

Sådana här svar fick jag också från aningslösa personer när jag påpekade att Armstrong och hans US Postal team var dopade.
Även då körde hjälpryttarna ifrån de starkaste konkurrenterna.
Faktum kvarstår att Thomas varit hjälpryttare, så hans GC resultat och de flesta etappresultaten är ju relativt svårbedömda.

Vad gäller hans förmåga som bergscyklist så har den rätt länge varit stabil utan att glänsa dock, en entaktare likt Cadel Evans typ. Dock har den blivit bättre senaste åren...tidigare i karriären var han högst medioker.

Eg har väl Thomas haft en ganska jämn o stabil utveckling till skillnad från många andra i SKY, plus att årets bansträckning var väl hans enda chans någonsin .. med en så lätt förstavecka, alperna redan vecka 2 och för lätta vecka 3 etapper. Girot o Vueltan har för många bergsetapper o målgångar..plus lutningsgrader för att han någonsin ska kunna vinna de. Han skulle knäckas vecka 3 som vanligt.

Kan påtala att jag är en notorisk SKY-hatare o ofta pratat doping i den här tråden. Men just Thomas är väl den jag nästan misstänkt minst...eller uppvisat minst uppenbara onormala mönster. Jämfört med de flesta andra i teamet alltså.

Sen vidhåller jag fusk med metabolism, upptagning o effekt etc via astmamedel, dietmedel o andra substanser (likt Meldonium etc)....där är SKY värst tror jag.
Citera
2018-07-30, 14:39
  #434
Medlem
Pancevs avatar
https://www.aftonbladet.se/senasteny...-anabol-effekt

hästar får startförbud

https://www.idrottsforskning.se/astm...mer-explosiva/

ännu mer intressant artikel.

vad gäller höga doser av dietmedel så manipulerar man metabolism/förbränning...därav som jag nämnt tidigare, tror jag är anledningen till att SKY's cyklister har sådana problem i kyla och än värre i regn vid låga temperaturer.

trots att SKY själva sagt att de använder dietmedel i hög grad samt haft astmafall så vidhåller jag att just G Thomas inte haft ngn anmärkningsvärd explosionsartad förbättring rent relativt sett alltså.
Citera
2018-07-31, 00:34
  #435
Medlem
Pancevs avatar
Dessutom skulle jag säga att det var en svag upplaga av TdF.

Nairo inte i form
Nibs o Porte försvann
Astana o Yates o Mollema m fl var iskalla
Landa var kall
Valverde var inte Valverde
Uran iskall
Atapuma, Zakarin, Barguil iskalla
Pinot inte med
Bardet inte i toppslag
Majka medioker

Sammantaget innebär ju ovanstående att G Thomas inte hade vunnit några etapper om flera av de nämnda varit i form.

GC hade han kanske klarat ändå.. men han hade fått vara wheelsucker för sitt liv för att hänga med.
Citera
2018-07-31, 11:27
  #436
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Dessutom skulle jag säga att det var en svag upplaga av TdF.

Nairo inte i form
Nibs o Porte försvann
Astana o Yates o Mollema m fl var iskalla
Landa var kall
Valverde var inte Valverde
Uran iskall
Atapuma, Zakarin, Barguil iskalla
Pinot inte med
Bardet inte i toppslag
Majka medioker

Sammantaget innebär ju ovanstående att G Thomas inte hade vunnit några etapper om flera av de nämnda varit i form.

GC hade han kanske klarat ändå.. men han hade fått vara wheelsucker för sitt liv för att hänga med.
Som sagt segern var icke dominerande och fruktansvärt tråkig.

Men varför upplevdes alla så dåliga? Kanske för att Sky var så bra? Tycker Nibali, Quintana, Landa och Bardet körde ungefär som i Grand Tours 2017.

Att du tycker Thomas utveckling är rimlig finner jag märkligt.
Citera
2018-07-31, 12:34
  #437
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Sammantaget innebär ju ovanstående att G Thomas inte hade vunnit några etapper om flera av de nämnda varit i form.

GC hade han kanske klarat ändå.. men han hade fått vara wheelsucker för sitt liv för att hänga med.

Men ändå.
Om någon vid säsongens start hade sagt att Thomas skulle vinna TdF hade denne person blivit idiotförklarad.
Citera
2018-07-31, 13:27
  #438
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Som sagt segern var icke dominerande och fruktansvärt tråkig.

Men varför upplevdes alla så dåliga? Kanske för att Sky var så bra? Tycker Nibali, Quintana, Landa och Bardet körde ungefär som i Grand Tours 2017.

Att du tycker Thomas utveckling är rimlig finner jag märkligt.
flera av de som brukar vara bra sista 2-4 km var ju inte i toppslag.

Nibs, Landa o Quintana var väl som 2017 som du säger, men det var ju inget höjdarår för ngn av de egentligen.

SKY var väldigt bra, man får inte glömma att den lättare bansträckningen gynnar de i högsta grad, de är fräscha o kan hålla högt tempo länge...en tuffare sträckning är nog bättre eg då det blir mer ryckigt tempo o team-tågen inte pallar hålla hela etapper.

Rimlig är en överdrift, men den har varit relativt stabil...det är ju inte den mest uppseendeväckande direkt. Återigen, vi pratar relativa termer..han är ju inte Riccardo Ricco i alla fall.

Men som sagt...allt föll honom i händerna i år. Precis allt. Hade det varit 3-4 till GC utmanare inom 2-3 minuter hade han fått slita (Nibs ofta bra vecka 3, Porte stark sista km oftast, Pinot attackvillig, Uran kan vara vrålstark på slutet).
Citera
2018-07-31, 13:30
  #439
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Men ändå.
Om någon vid säsongens start hade sagt att Thomas skulle vinna TdF hade denne person blivit idiotförklarad.
Absolut...men mkt tillfälligheter i år som passade perfekt.

Undrar om Dumo ångrar att han körde Girot ex...plus punkan han fick.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback