Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-07, 10:49
  #1
Medlem
Jag har nyligen besökt Thailand. Bangkok och en mindre stad. Ärligt talat var jag inte så imponerad. Mina intryck summerade:

- Obehaglig, fuktig hetta. 32-33° C - i Bangkok t.o.m. 35°. Visserligen torde tempen vara lite lägre, ifall man reser den "bästa" årstiden, december-mars, men enligt de jag talat med är skillnaderna numera mindre.

- Aggressiva försäljare kantar gatorna. Allt från taxichaufförer, som skrikande erbjuder sina tjänster, till skräddare. Efter ett par dagar blir det mycket tröttsamt att inte kunna ta en promenad i fred.

- Undermålig hotellstandard även på fyrstjärniga hotell, med obildad och tafatt personal.

- Engelska talas mycket dåligt, den enorma turismen till trots.

- Kraftiga förseningar inom tågtrafiken är inte ovanliga.

- Särskilt i Bangkok fick jag en känsla av att bedragare och tjuvar lurade lite överallt. En medelålders thailändare tilltalade mig på öppen gata, och påstod sig vara polis. Han avrådde mig från att bära den väska (med blixtlås) jag hade, och visade samtidigt en polisbricka, vars äkthet jag inte kunde bedöma. Sedan frågade han mig, vad jag gjorde i området. "Sightseeing", svarade jag. Då ville han absolut visa mig flera "sevärdheter" på kartan, som jag "absolut" borde besöka just den dagen. Vid det här laget var jag övertygad om att detta inte var en äkta polis. När han sedan vinkade dit en tuktuk-förare, avrundade jag samtalet med "not interested!".

+ På plussidan: maten! Men det är nästan det enda, faktiskt.

Rent generellt anses väl Thailand ha varit bättre förr. Att den buddhistiska, människovänliga mentaliteten var betydligt mer framträdande då. Att temperaturerna var uthärdligare. Att folk inte var så jobbiga och fåniga. Finns det några här, som varit med längre? Vad anser ni? Diskutera!
Citera
2018-07-07, 11:01
  #2
Medlem
Vet inte hur det var för 20 år sen men semestrade där första gången 85-86 och kom tillbaka 2006. Trodde att jag hade hamnat i fel land. Kände inte igen det jag upplevde tidigare. Det enda som var positivt var att fler pratade engelska men det var egentligen inte ett problem första gången eftersom alla försökte med alla medel att försöka förstå vad vi ville. Åker aldrig tillbaka igen.
Citera
2018-07-07, 11:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drdrew
Vet inte hur det var för 20 år sen men semestrade där första gången 85-86 och kom tillbaka 2006. Trodde att jag hade hamnat i fel land. Kände inte igen det jag upplevde tidigare. Det enda som var positivt var att fler pratade engelska men det var egentligen inte ett problem första gången eftersom alla försökte med alla medel att försöka förstå vad vi ville. Åker aldrig tillbaka igen.

Intressant. Jag har träffat ett par, som gjort liknande reflexion. Vad upplevde du 85-86, som du uppskattade så mycket?
Citera
2018-07-07, 11:22
  #4
Avstängd
Edmontons avatar
Allt blir förstört med tiden. Du kanske bör resa till Vietnam eller Kamodja nästa gång.
Citera
2018-07-07, 11:46
  #5
Medlem
Banangurkazzs avatar
Om du tycker de pratar dålig engelska så prata thailändska med dom hett tips.
Det är lite svalare Dec-Jan och varmast Mars-Maj. Åk till Phuket istället, visserligen mycket skräddare där också men bättre standard på hotell. Går du med en sådan där midjeväska och ett linne där det står "Thailand" eller liknande så kan det vara en orsak till att många försäljare upplevs aggressiva.
__________________
Senast redigerad av Banangurkazz 2018-07-07 kl. 11:49.
Citera
2018-07-07, 12:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Intressant. Jag har träffat ett par, som gjort liknande reflexion. Vad upplevde du 85-86, som du uppskattade så mycket?


Nästan inga turister, ingen öppen sexhandel, ingen som försökte kränga prylar, ärliga tuk tuk förare, jättetrevlig hotlellpersonal som gav bra service utan att i smyg kräva pengar. Sist men inte minst inte så många feta gamla västerländska män som köpte unga thailändska tjejer.
Efter mitt senaste besök åkte jag hem med en klump i magen. Att man kan förstöra ett land på så kort tid.
Citera
2018-07-07, 13:09
  #7
Medlem
Knucklehugss avatar
Thailand var mycket bättre för 20 år sen då landet inte var invaderade av oss européer. Hua hin var ett lugnt ställe dit thailändarna själv åkte på semester, phuket var också lugnare och inte fullsmockad av sexturister som det är idag.

Det var ett paradis tyvärr förstört av kommersiella turister, har varit där flera gånger sett hur landet blir sämre å sämre... Nu räknar jag Thailand till ett av det sämsta länderna att semestra i, finns ingen anledning att åka dit över huvudtaget.
Citera
2018-07-07, 13:16
  #8
Medlem
Bbobis avatar
Sydostasien är kanske inte rätt resmål om man bryr sig så mycket om sånt eller går omkring och är rädd för att man är i ett nytt land.

På med långbrallor, skjorta och ett självsäkert ansikte så är inte folk på dig så mycket. Ser du inte ut att vara turist så lägger dom inte den energin på dig mot om man har linne, magväska och en 1,5l vattenflaska i handen.

Inte för att jag vet vad du hade på dig men ett rätt bra tips.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2018-07-07 kl. 13:23.
Citera
2018-07-07, 15:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edmonton
Allt blir förstört med tiden. Du kanske bör resa till Vietnam eller Kamodja nästa gång.

Två länder, som förstörts av kommunism och diktatur - och där rånrisken är överhängande. Två u-länder med usel infrastruktur. Bra tips!
Citera
2018-07-07, 15:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Sydostasien är kanske inte rätt resmål om man bryr sig så mycket om sånt eller går omkring och är rädd för att man är i ett nytt land.

På med långbrallor, skjorta och ett självsäkert ansikte så är inte folk på dig så mycket. Ser du inte ut att vara turist så lägger dom inte den energin på dig mot om man har linne, magväska och en 1,5l vattenflaska i handen.

Inte för att jag vet vad du hade på dig men ett rätt bra tips.

LOL, du din permanentboende Kambodja-alkoholist! Oavsett klädsel ser de ju att man inte är därifrån! Är du full nu igen, eller? Jag hade för övrigt vita långbyxor och skjorta. Och jag är inte rädd för att besöka nya länder.
Citera
2018-07-07, 17:38
  #11
Avstängd
Edmontons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Två länder, som förstörts av kommunism och diktatur - och där rånrisken är överhängande. Två u-länder med usel infrastruktur. Bra tips!

Det finns underbar natur och härliga stränder i Vietnam. Rånrisken är minimal.
Citera
2018-07-07, 18:38
  #12
Medlem
Har aldrig varit i thailand på 80 talet, men jag stannade över på Centara Azure i pattaya för två dar sedan och betalade 482 kr per natt med superbra standard, välkomstdrink och pool med rutchkana.

Jag tyckte inte det var dåligt.

Säga vad man vill om pattya, men hotellen där är mycket billigare än på andra ställen.

Kan rekomendera ko-samet också, ett paradis om man bara vill bada. Men där kostar det några hundralappar till.
__________________
Senast redigerad av krakelibrankel 2018-07-07 kl. 18:42.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2956495

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback