Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-12, 11:44
  #49
Medlem
JuhuSumialas avatar
Jag tvivlar på att han har ett högt IQ när det gäller andra saker än att just kunna observera mönster. Har man ett så högt iq som honom (200?), tror man inte på gud, om man inte har blivit uppfostrad så. Om det senare ver jag inget men allt tyder ju på det. Han jobbar på en bar och kan allmänt klassas som en stolle, sitt höga IQ till trots.
Citera
2018-10-12, 18:20
  #50
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuhuSumiala
Har man ett så högt iq som honom (200?), tror man inte på gud, om man inte har blivit uppfostrad så.
Är det där bara något som du tror eller har du någon evidens för det?

Sen är jag iofs allmänt skeptisk mot IQ och dess användbarhet. T ex kan jag nog tänka mig att många konspirationsgökar får höga resultat på IQ-test. Konspirationsteorier handlar ju om att upptäcka mönster -- även om det är i hyperdrive.
Citera
2018-10-26, 00:52
  #51
Medlem
Har någon av er läst CTMU eller är jag helt ensam?
Citera
2018-11-06, 22:58
  #52
Medlem
trivaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Har någon av er läst CTMU eller är jag helt ensam?
Har läst delar av den, vad tycker du då?
Citera
2018-11-10, 13:20
  #53
Medlem
Jasså den här tråden lever ännu.

Citat:
Ursprungligen postat av trivaw
Har läst delar av den, vad tycker du då?

Jag har redan givit kommentarer på första sidan av tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Kan någon länka till ett ställe där hans teori formuleras, eller där några av slutsatserna härleds? Han verkar vara en klassisk hustler och psykopat.

Psykopat ..? Hur tänker du nu. Så skriver inte den LucNN jag lärt känna i forumet. Är du onykter?
Citera
2018-11-30, 10:13
  #54
Medlem
Har försökt ta mig igenom hans "bevis" ett par gånger men det är som sagt inte så lätt. Jag är ändå positivt inställd till många av idéerna. T ex att världen har en mental och fysisk aspekt, två sidor av samma mynt så att säga.

Tycker också att han har ett intressant svar på universums uppkomst, varför det finns något istället för ingenting. Han menar, som jag förstod det, att ingenting är frånvaro av alla begränsningar och därmed en potential att skapa allting.

Jag är med i en grupp på Facebook om CTMU där han också postar ibland. Är säker på att det verkligen är han. Här är hans inlägg samlade https://www.facebook.com/groups/ctmu...6286424697486/
När det kommer till hans personlighet som ni diskuterat så har han rätt tuff attityd i debatter och åsikter som är minst lika politiskt inkorrekta som vad som uttrycks här på FB.
Citera
2018-11-30, 11:28
  #55
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trivaw
Är inte helt säker på att denna tråd hör hemma här, men ..

Vet att det finns några trådar om honom, men vill gärna starta en tråd om han med lite annorlunda frågor.

http://megafoundation.org/CTMU/Artic...TMU_092902.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/Christopher_Langan

Vad tycker ni om denna mannen?
Ska ha ett IQ som typ en på flera miljarder har och han har utvecklat en teori om allting som bland annat säger att det finns en Gud, ett efterliv, en själ och tycker att dessa grejer kan bevisas genom matematik (ingen aning hur dock).


Vad är era åsikter om honom och hans syner och åsikter?

Jag tror han är intelligent men inte så intelligent som han påstår. Han är lite som personer som gör Högskoleprovet massa med gånger och sedan får 2.0. Han över upp sina färdigheter på IQ-test helt enkelt. Test som WISC OCH WASC följer vissa mönster med verbala och mattematiska samt minnesförmågor så du blir bättre om du gör dessa gång på gång. Jag fick 137 när jag gjorde WISC som 16-åring.

Hur det förhåller sig idag vet jag dock inte men någonstans däromkring
Citera
2018-11-30, 17:34
  #56
Medlem
trivaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
Jag tror han är intelligent men inte så intelligent som han påstår. Han är lite som personer som gör Högskoleprovet massa med gånger och sedan får 2.0. Han över upp sina färdigheter på IQ-test helt enkelt. Test som WISC OCH WASC följer vissa mönster med verbala och mattematiska samt minnesförmågor så du blir bättre om du gör dessa gång på gång. Jag fick 137 när jag gjorde WISC som 16-åring.

Hur det förhåller sig idag vet jag dock inte men någonstans däromkring
Jag tror dock han sagt att han tog iq test för första gången när han var 47 och då visade det att han hade högre ig än skalan.
Kan ju vara att det han inte sa sanning, men formodligen är han väldigt smart, en bra bit över medel åtminstone tror jag.

Det garanterar ju dock inte att han har rätt angående allt eller så.
Citera
2018-11-30, 23:50
  #57
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trivaw
Jag tror dock han sagt att han tog iq test för första gången när han var 47 och då visade det att han hade högre ig än skalan.
Kan ju vara att det han inte sa sanning, men formodligen är han väldigt smart, en bra bit över medel åtminstone tror jag.

Det garanterar ju dock inte att han har rätt angående allt eller så.

Han är helt klart intelligent, men över 200? Det tvivlar jag starkt på.
Citera
2019-02-03, 01:57
  #58
Medlem
Följt honom länge. Läst mycket av det han skrivit och sagt i intervjuer. Mycket intelligent man med ordförråd och retorisk skicklighet långt utöver det normala.

CTMU-teorin... Svårläst men inte omöjlig. Jag har inga direkta åsikter om den, förmodligen ligger den över min förståelseförmåga.
Citera
2019-02-03, 10:42
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
Jag tror han är intelligent men inte så intelligent som han påstår. Han är lite som personer som gör Högskoleprovet massa med gånger och sedan får 2.0. Han över upp sina färdigheter på IQ-test helt enkelt. Test som WISC OCH WASC följer vissa mönster med verbala och mattematiska samt minnesförmågor så du blir bättre om du gör dessa gång på gång. Jag fick 137 när jag gjorde WISC som 16-åring.

Hur det förhåller sig idag vet jag dock inte men någonstans däromkring

Han blev testad av psykolog dessutom har han gjort några prov som "mäter" kognitiv förmåga för de som får högre än 160. Det går inte att mäta IQ över 160 eftersom det statistiska underlaget är för magert. Därför är alla poäng över 160 inte mer än en uppskattning men han uppskattas till 190-210 IQ.
Citera
2019-02-26, 01:18
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bollifer
Han blev testad av psykolog dessutom har han gjort några prov som "mäter" kognitiv förmåga för de som får högre än 160. Det går inte att mäta IQ över 160 eftersom det statistiska underlaget är för magert. Därför är alla poäng över 160 inte mer än en uppskattning men han uppskattas till 190-210 IQ.

Finns ju standardtester man kan göra som mäter IQ.

Greken Evangelos Katsioulis har världens högsta uppmätta IQ, mellan 198-258 beroende på vilket test man använder.

Jag tror mer på hans resultat än t.ex. William James Sidis påstådda 300 i IQ. Det skulle vara intressant att se vad Chris Langan får på samma tester som greken har gjort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback