Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-13, 23:26
  #13
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exilit
Hittade felet idag, får tacka alla för informationen på detta forum den hjälpte enormt mycket. Felet var som sagt ett lås som satt på rattstången (inte samma lås som till tändningslåset). Jag bröt bort detta lås då det inte fanns någon nyckel som passade till den. Nu går det att byta växel hurra . Tog även en kortare tur med den. Jag fick köpa den här bilen av min farbror så jag gjorde det. Jag tänkte då byta motorolja+filter och diffolja, bilen har praktiskt taget stått helt still sedan 1996. Något som vet hur mycket olja det går i motorn? vilken olja? hur mycket rymmer diffen? olja till den?
På mina kör jag på 14/40 mineral i motorn, atf dextron 2 i automaten, 80/90 bakaxel olja och är det en lamell diffad så ska det vara limited slipp annars hugger diffen när du svänger. Automaten i den borde vara en th400 och motorn en 350 av något slag
Citera
2018-07-18, 13:48
  #14
Medlem
Exilits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
På mina kör jag på 14/40 mineral i motorn, atf dextron 2 i automaten, 80/90 bakaxel olja och är det en lamell diffad så ska det vara limited slipp annars hugger diffen när du svänger. Automaten i den borde vara en th400 och motorn en 350 av något slag


Ok då ska jag köpa 15w40 mineralolja till motorn, jag har bytt olja i automatlådan. Hur tar man reda på om det är lamell diff?
Citera
2018-07-23, 15:20
  #15
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exilit
Ok då ska jag köpa 15w40 mineralolja till motorn, jag har bytt olja i automatlådan. Hur tar man reda på om det är lamell diff?
Hissa upp ett bakhjul lägg i neutral går det inte snurra hjulet har du lamell diff, tror jag förklarade på ett sätt som är enkelt att göra
Citera
2018-07-24, 11:17
  #16
Medlem
Bytte du inte olja på bilen som stått still i 20 år innan du startade den ?
Det kan vara mer gojs än olja kvar i motorn
Citera
2018-07-24, 16:44
  #17
Medlem
Exilits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Hissa upp ett bakhjul lägg i neutral går det inte snurra hjulet har du lamell diff, tror jag förklarade på ett sätt som är enkelt att göra

Ok det går att snurra, då är det inte lamell diff på den. Tackar för tipset.
Citera
2018-07-24, 16:50
  #18
Medlem
Exilits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argcyniker
Bytte du inte olja på bilen som stått still i 20 år innan du startade den ?
Det kan vara mer gojs än olja kvar i motorn

Den har varit startade en del gånger på de 20åren den har stått, men givetvis skulle man ha bytt olja + filter direkt innan start. Var inte min bil och ägaren min farbro är väldigt snål och just därför ställdes bilen undan för att han tyckte bensinen var för dyr för ca 20år sedan. Nu när det blev min bil är det helt annorlunda jag kostar på utan tvekan.
Citera
2018-07-24, 17:08
  #19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exilit
Den har varit startade en del gånger på de 20åren den har stått, men givetvis skulle man ha bytt olja + filter direkt innan start. Var inte min bil och ägaren min farbro är väldigt snål och just därför ställdes bilen undan för att han tyckte bensinen var för dyr för ca 20år sedan. Nu när det blev min bil är det helt annorlunda jag kostar på utan tvekan.
Häll i en billig motorolja kör 50 mil och byt olja, gör det ett par gånger så har du fått bort mycket skit som samlats genom åren.
Citera
2018-07-24, 20:02
  #20
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exilit
Ok det går att snurra, då är det inte lamell diff på den. Tackar för tipset.
En sak som kan vara bra att känna till med Chevrolets bakaxlar är att det är två olika då räknar man antalet skruv i bakaxelns kåpa. Det finns 10 bultad och 12 och det betyder att det är samma antal i kåpan som i bultarna i krondrevet, den med 12 är den kraftigaste. Är vanligast på van pickisar och någon enstaka bil om den har bigblock
Citera
2018-07-25, 02:20
  #21
Medlem
Exilits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Häll i en billig motorolja kör 50 mil och byt olja, gör det ett par gånger så har du fått bort mycket skit som samlats genom åren.


Ja det är precis vad jag har tänkt att göra.
Citera
2018-07-26, 22:07
  #22
Medlem
Exilits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
En sak som kan vara bra att känna till med Chevrolets bakaxlar är att det är två olika då räknar man antalet skruv i bakaxelns kåpa. Det finns 10 bultad och 12 och det betyder att det är samma antal i kåpan som i bultarna i krondrevet, den med 12 är den kraftigaste. Är vanligast på van pickisar och någon enstaka bil om den har bigblock


Okej. Denna cheva har 10 bultar i bakaxelkåpan, kan vara för att det är en smallblock 350 motor i den.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback