Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-06, 19:00
  #1
Medlem
BadCash81s avatar
Har en äldre släkting som bor ganska avsides och ensamt, och det känns lite otryggt. Om det skulle dyka upp inbrottstjuvar utanför huset mitt i natten så vore det bra med något sätt att skrämma iväg dem på, så jag funderade på att skaffa en bärbar MP3-spelare och lägga in en lång ljudfil med hundskall. MP3-spelaren måste antingen ha en hyfsad inbyggd högtalare eller så får jag ordna en extern högtalare. Men den måste vara lättmanövrerad för att sätta igång uppspelningen av (den enda) ljudfilen. Gärna batteridriven av vanliga icke-uppladdningsbara batterier och låg/ingen självurladdning, eftersom jag inte tror att min släkting kommer att komma ihåg att ladda den med jämna mellanrum...
Citera
2018-07-06, 19:58
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81
Har en äldre släkting som bor ganska avsides och ensamt, och det känns lite otryggt. Om det skulle dyka upp inbrottstjuvar utanför huset mitt i natten så vore det bra med något sätt att skrämma iväg dem på, så jag funderade på att skaffa en bärbar MP3-spelare och lägga in en lång ljudfil med hundskall. MP3-spelaren måste antingen ha en hyfsad inbyggd högtalare eller så får jag ordna en extern högtalare. Men den måste vara lättmanövrerad för att sätta igång uppspelningen av (den enda) ljudfilen. Gärna batteridriven av vanliga icke-uppladdningsbara batterier och låg/ingen självurladdning, eftersom jag inte tror att min släkting kommer att komma ihåg att ladda den med jämna mellanrum...

Ingen, Absolut ingen, blir lurad av hundskall på någon ”mp3-spelare”. Du behöver väldigt stora högtalare med bra dynamik om du skall få någon trovärdighet överhuvudtaget.

Fast med en https://www.lawicel-shop.se/catalog/...s/mp3-trigger/ Kan du spela upp massa olika ljud med varsin knapp. Sen förstärkare och högtalare till det. Anslut med spånningsomvandlare till vägguttaget så behöver den inte laddas.

Men jag ger inget för din idé ärligt talat.
Citera
2018-07-06, 20:03
  #3
Medlem
BadCash81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ingen, Absolut ingen, blir lurad av hundskall på någon ”mp3-spelare”. Du behöver väldigt stora högtalare med bra dynamik om du skall få någon trovärdighet överhuvudtaget.

Fast med en https://www.lawicel-shop.se/catalog/...s/mp3-trigger/ Kan du spela upp massa olika ljud med varsin knapp. Sen förstärkare och högtalare till det. Anslut med spånningsomvandlare till vägguttaget så behöver den inte laddas.

Men jag ger inget för din idé ärligt talat.

Nä kanske borde testa med något jag har redan och höra hur det låter. Tänker att tjuvarna befinner sig utomhus, så ljudet kommer ju låta annorlunda genom väggen/dörren oavsett om det är en riktig hund eller ej. Dessutom kanske man som inbrottstjuv inte står och funderar på om det är en riktig hund eller om man ska chansa på att det är nåt annat.

Kom med en bättre idé då?
Citera
2018-07-07, 02:20
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81

Kom med en bättre idé då?

Om du faktiskt är orolig på riktigt, skaffa ett riktigt larm med tryghetssändare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback