Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-06, 18:42
  #1
Medlem
Konjous avatar
Har fått plötslig sveda i ögonen två gånger inom en vecka medan jag har kört bil. Första gången trodde jag bara det var lite ögonklåda så jag gnuggade ögonen lite, men då blev det värre. Stoppade bilen och torkade ur ögonen med tshirten. Då försvann det. Tänkte att det kanske var för att jag hade något på händerna. Är i kontakt med kartong en del på jobbet, så kanske jag reagerade på det? Men har aldrig hänt förut.

Idag hände det igen, medan jag körde bil. Men då tog jag mig inte i ögonen med händerna direkt utan använde tshirten igen. Då försvann det med en gång innan det hann bli lika intensivt.

Kan det vara allergi, eller någon annan konstig reaktion?

Tog allergiprov för ett par år sedan, och den visade att jag inte var allergisk mot något men att jag kunde vara överkänslig. Kommer inte ihåg mot vad just nu dock...
Citera
2018-07-06, 18:57
  #2
Medlem
AnonymousUser1312s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konjou
Har fått plötslig sveda i ögonen två gånger inom en vecka medan jag har kört bil. Första gången trodde jag bara det var lite ögonklåda så jag gnuggade ögonen lite, men då blev det värre. Stoppade bilen och torkade ur ögonen med tshirten. Då försvann det. Tänkte att det kanske var för att jag hade något på händerna. Är i kontakt med kartong en del på jobbet, så kanske jag reagerade på det? Men har aldrig hänt förut.

Idag hände det igen, medan jag körde bil. Men då tog jag mig inte i ögonen med händerna direkt utan använde tshirten igen. Då försvann det med en gång innan det hann bli lika intensivt.

Kan det vara allergi, eller någon annan konstig reaktion?

Tog allergiprov för ett par år sedan, och den visade att jag inte var allergisk mot något men att jag kunde vara överkänslig. Kommer inte ihåg mot vad just nu dock...

Har pollenallergi och brukar få samma symptom som du ungefär, bland annat.

Jag gjorde ett allergitest för ca två år sen som inte visade något. Sedan gjorde jag ett nytt test för några månader sedan (runt april) och då hade jag allergi mot kvalster samt gräs.

Jag käkar tabletter och tar ögondroppar varje dag, du borde ta ett nytt test och om det inte visar något så kan du endå köpa allergitabletter och ögondroppar mot allergi och se om det hjälper.

Du kan även ta ett "riktigt" allergitest dvs stickprov, har hört att blodprov inte fungerar till 100%
Citera
2018-07-06, 19:22
  #3
Medlem
Konjous avatar
Tack för svar! Ska förhöra mig med läkaren igen.
Det var stickprov jag tog sist.

Använde mig av Avamys nässpray i våras, men då pga långvarig förkylning.
Citera
2018-07-06, 19:48
  #4
Medlem
du råkade inte peta snus juice i ögat då? har hänt mig och är omöjligt att komma ihåg efteråt xD
Citera
2018-07-06, 20:03
  #5
Medlem
Konjous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rsllxd
du råkade inte peta snus juice i ögat då? har hänt mig och är omöjligt att komma ihåg efteråt xD

haha nej, varken snusar eller röker

har skickat ett sms till läkaren (vi har god kontakt), så får se vad han svarar.
Citera
2018-07-07, 04:25
  #6
Medlem
Europes avatar
Jag har bara antagit att det beror på att jag kanske har fått svett i ögonen, samt att det svider mer om jag råkar gnugga med mina svettiga fingrar. Det har i regel gått bort om jag går och tvättar ansiktet och händerna. Rent logiskt, om vi förutsätter att ögonen irriteras av svett, så borde det även gå att stryka bort (t.ex. med en inte alltför svettig t-shirt).

Jag säger dock inte att det beror på det. Det bör nämnas att jag på senare tid har haft lite mer problem med det, samt även med andra besvär med ögonen. Jag har dygnet runt linser och har under senaste två månaderna varit med om att mitt högra öga har blivit irriterat, svullet och börjat rinna väldigt kraftigt (ren tårvätska, inte gäggig vätska som vid ögoninfektion), jag har fått suddigt seende på det ögat och blivit tvungen att använda glasögon ett tag. I båda fallen har jag dock dessförinnan haft problem med torra ögon p.g.a. förkylningar (min sambo är personlig assistent och drar hem massa infektioner från jobbet), samt jag har i samma veva använt läkemedel som kan tänkas torka ut ögonen (t.ex. Atarax, som jag använder som både lugnande medel och vid sidan av mot min överreaktion på myggbett). Jag har dock inte märkt att jag generellt skulle vara känslig för pollen, men däremot har jag alltid haft lite känslig och torr hud och t.ex. har jag tidigare ibland lätt blivit irriterad och svullen i bl.a. ögonlocken.
__________________
Senast redigerad av Europe 2018-07-07 kl. 04:27. Anledning: Stavning
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback