Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-06, 18:00
  #1
Medlem
Vilken medicin är bäst mot OCD: Fluexetine eller Cymbalta? Motivera ditt svar. Det första är SSRI och det sistnämnda SNRI.
Citera
2018-07-06, 18:02
  #2
Medlem
MrKleins avatar
Båda två är rävgift.

Talar från erfarenhet, men jag behandlades för depression.

Edit: Förutsatt att "fluexetine" egentligen är Fluoxetin.
Citera
2018-07-06, 18:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKlein
Båda två är rävgift.

Talar från erfarenhet, men jag behandlades för depression.

Edit: Förutsatt att "fluexetine" egentligen är Fluoxetin.

Tråden handlar om OCD. Men frågar ändå, på vilket sätt är det rävgift?
Citera
2018-07-06, 20:17
  #4
Medlem
MrKleins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet211
Tråden handlar om OCD. Men frågar ändå, på vilket sätt är det rävgift?
Cymbalta gav mig krampanfall (120mg per dag ~ 1 månad) och dom var så illa att mina lemmar hoppade ur led en efter en. Än idag så kan jag inte sträcka någon av mina armar bakom ryggen, för då hoppar axlarna ur led. Jag vet inte om det är lindrigt eller så, för jag kan "sätta i dom igen" genom att böja på armen och röra den på ett speciellt sätt. Det är dock fruktansvärt smärtsamt och jag gråter varje gång det händer. Det går inte att låta bli att gråta, det gör så otroligt fruktansvärt ont.

Mitt senaste krampanfall fick jag dagarna efter jag slutade med Cymbalta, och det var väl kanske 10 år sedan. Som sagt så återstår dom förbannade biverkningarna.

Om det hjälper mot OCD vet jag inte, jag ser inte hur det skulle hjälpa.
Citera
2018-07-06, 21:37
  #5
Medlem
Jag hade gärna velat höra lite positiva erfarenheter ang cymbalta och hur den biter på ångest..
Citera
2018-07-06, 23:16
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lisen75
Jag hade gärna velat höra lite positiva erfarenheter ang cymbalta och hur den biter på ångest..

Vill du ha placebo?
Citera
2018-07-07, 04:46
  #7
Medlem
Har själv ätit båda dessa och det fungerar INTE på mig!!
Citera
2018-07-07, 08:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Vill du ha placebo?
Ja det lät ju som en positiv erfarenhet..
Citera
2018-07-07, 13:18
  #9
Medlem
Var uppmärksam bara så att det verkligen är OCD och inte symptom från autismspektrum dvs add eller asperger. Fick själv diagnosen OCD och serotonerga mediciner som inte fungerade alls. Sedan fick jag ovanstående diagnoser och det är dopamin man oftare behöver då.
Du kommer att bli permanent impotent om du tar de där medicinerna också bara så du vet
Citera
2018-07-07, 13:35
  #10
Medlem
Försök att se över din kost först. T.ex har magnesiumbrist ganska tråkiga konsekvenser. Finns ju också flera andra vitaminer som skapar problem vid brist.

Du kommer aldrig bli frisk av dom där medicinerna. Har du tur blir du inte sjukare.
Citera
2018-07-07, 13:45
  #11
Medlem
DoktorDoktors avatar
Den medicinen som fungerar för mig (jepp, jag har ocd) är Anafranil (klomipramin).
Det är enda medicinen som har fungerat, och jag har typ tuggad mig igenom fass :P

Men det är ju jävligt individuellt. Kan ju hända att någonting helt annat fungerar för dig.

Må väl och lycka till!
Citera
2018-07-07, 15:27
  #12
Medlem
Mulla Krekars avatar
Har inte ätit Fluoxetin mot OCD, men den hjälpte mot depression. Men Venlafaxin, som också är en SNRI, o är väl jämförbar med Cymbalta, hjälpte bättre än Fluoxetin.

(Har själv aldrig ätit Cymbalta)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback