Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-06, 15:26
  #1
Medlem
Hej!

Jag har en smart-TV och det ser inte riktigt ut som om att man egentligen skulle kunna koppla in Playstation 1 på den. Eller finns det något sätt som man ändå skulle kunna göra för att Playstation skulle fungera?

Tack på förhand!
Citera
2018-07-06, 15:39
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Hej!

Jag har en smart-TV och det ser inte riktigt ut som om att man egentligen skulle kunna koppla in Playstation 1 på den. Eller finns det något sätt som man ändå skulle kunna göra för att Playstation skulle fungera?

Tack på förhand!

Finns endast Scart på en Playstation 1 och den anslutningen brukar tyvärr inte finnas kvar på nyare tv-apparater.

För att kunna ansluta kabeln mellan Playstation och TVn kommer du nog behöva en Scart till HDMI adapter.
Citera
2018-07-06, 15:42
  #3
Medlem
svartenQQQs avatar
Eller via Tivo om du har det men föregående talare har nog det bästa sättet..Good luck
Citera
2018-07-06, 16:04
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Har fortfarande en 28 tums CRT stereo TV för sådant oldskool stuff... oslagbart :-)

---edit

Skrev 32", men nog fasen är det en 28" när jag tänker efter...

Men on topic, https://www.kjell.com/se/sortiment/d...ll-hdmi-p69106

Sådan borde fungera, men hur bra vette fasen.
Citera
2018-07-06, 16:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lixxor
Finns endast Scart på en Playstation 1 och den anslutningen brukar tyvärr inte finnas kvar på nyare tv-apparater.

För att kunna ansluta kabeln mellan Playstation och TVn kommer du nog behöva en Scart till HDMI adapter.

Precis, du behöver en SCART-HDMI adapter om dom ens existerar. Scart är ju analog teknik och HDMI digital så rent teoretiskt så förstår jag inte riktigt hur det ska fungera såvida man inte har någon slags box imellan med en microprocessor som sköter omvandlingen
Citera
2018-07-06, 17:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Hej!

Jag har en smart-TV och det ser inte riktigt ut som om att man egentligen skulle kunna koppla in Playstation 1 på den. Eller finns det något sätt som man ändå skulle kunna göra för att Playstation skulle fungera?

Tack på förhand!


Jag anslöt min Playstation på en Smart-TV för ett antal år sedan via någon typ av adapter.
Jag minns inte vad just min adapter hette men det finns Scart to HDMI-adaptrar, bl.a. denna:
https://www.webhallen.com/se/product...ill-HDMI-Svart.

Lycka till!
Citera
2018-07-06, 18:16
  #7
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clonezone
Precis, du behöver en SCART-HDMI adapter om dom ens existerar. Scart är ju analog teknik och HDMI digital så rent teoretiskt så förstår jag inte riktigt hur det ska fungera såvida man inte har någon slags box imellan med en microprocessor som sköter omvandlingen

Det finns mängder med omvandlare som gör analog bildsignal digital, vissa även med inbyggd uppskalare. Använde själv en till min Gamecube för några år sedan.
Citera
2018-07-06, 19:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lixxor
Finns endast Scart på en Playstation 1 och den anslutningen brukar tyvärr inte finnas kvar på nyare tv-apparater.

För att kunna ansluta kabeln mellan Playstation och TVn kommer du nog behöva en Scart till HDMI adapter.
Men det verkar ju inte alls vara så komplicerad. Det är bara köpa en sådan föremål, som jag gjorde en snabb Google-sökning på. Verkade inte vara särskilt dyr.

Men ehum..Jag går till butiken och så säger jag precis det som du har skrivit h'r - ''Scart till HDMI adapter''?
Citera
2018-07-06, 21:43
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Men det verkar ju inte alls vara så komplicerad. Det är bara köpa en sådan föremål, som jag gjorde en snabb Google-sökning på. Verkade inte vara särskilt dyr.

Men ehum..Jag går till butiken och så säger jag precis det som du har skrivit h'r - ''Scart till HDMI adapter''?

Ja det är inte särskilt komplicerat alls, enkelt att koppla in också. Nu har jag inte orkat googla rätt på någonting men kan tänka mig att de borde finnas på Kjell & Co, Clas Ohlson och liknande butiker.
Citera
2018-07-19, 11:22
  #10
Medlem
Tack allihopa för eran tips, nu har jag fått manicken!

Men jag hittar dessvärre inte TV-AV på min smart-TV, hur kommer man till det eller är det en annan ställe på TV:n?

Tack på förhand!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback