Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-06, 11:56
  #1
Medlem
Fenjal888s avatar
Hej!

Jag har ett problem med min laptop och skulle behöva lite stöd.

Mål:
Jag vill ha en laptop kopplat till en dockningsstation, och sedan ha två externa skärmar.

Problem:
Jag hittar två olika skärmar i datorn, första är laptoppens och den andra skärmen är båda de externa skärmarna. De är alltså duplicerade. När jag söker på fler skärmar hittar jag ingen. Jag hittar bara (1) och (2). Jag har testat att sätta "Master" (ID skärm 1) fram och tillbaka, samt testat att stänga ner locket på laptoppen men ingen förändring.

Kontant 1: https://ibb.co/f4pqpy
Kontakt 2: https://ibb.co/joM39y

Jag har kopplat datorn till en dockningsstation, och sedan från dockningsstationen till skärm 1 med kontakt 1 och kontakt 2. På samma vis har jag kopplat skärm 2 till skärm 1. En kollega har kopplat på exakt samma vis så det borde ju fungera på nått sätt.

Någon som kan ha en aning om vad som kan vara fel?
Citera
2018-07-06, 12:00
  #2
Medlem
Trolltestets avatar
Kan det vara grafikinställningarna i ditt windows (eller vad du kör) som kan vara problemet månne?

Själv använder jag Nvidias Kontrollpanel varje gång jag skall ställa in komplicerade bildskärms-setups. Den har många möjliga och omöjliga funktioner att bjuda på.

Har du en sådan i din dator som du kan öppna och se om där finns inställningar för den skärmlösning du söker?
Citera
2018-07-06, 16:40
  #3
Moderator
^Eazs avatar
Jag har som du, laptop med två skärmar i dockningsstationen.

Så här ser det ut för mig, det viktiga är att du sätter på 'Extend Desktop to this display' för skärmarna.

https://i.imgur.com/nmYCPtr.png
Citera
2018-07-06, 22:18
  #4
Medlem
TinFoilHats avatar
Har vart med om att det strulat med liknande uppsättningar om man glömt att koppla in ström till både datorn och dockningsstationen. Dvs, om man endast har haft strömkabel i dockan så funkar det bra med skärmen på laptopen och en extra monitor men för att få igång två skärmar blev man tvungen till att koppla in strömkabel även in i laptopen. Kan klart vara värt att kolla upp en extra gång iaf, eller?
Citera
2018-07-09, 09:37
  #5
Medlem
Fenjal888s avatar
Tack för alla svar! Dock kvarstår problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Kan det vara grafikinställningarna i ditt windows (eller vad du kör) som kan vara problemet månne?

Själv använder jag Nvidias Kontrollpanel varje gång jag skall ställa in komplicerade bildskärms-setups. Den har många möjliga och omöjliga funktioner att bjuda på.

Har du en sådan i din dator som du kan öppna och se om där finns inställningar för den skärmlösning du söker?

Jag har Windows 10 Enterprise. Jag har varit inne i inställningarna på Nvidia men tycker mest det bara finns standardalternativ att välja mellan. "Visa endast på skärm 1, 2, delad och duplicerad". Jag kör delad, men då blir laptoppen "vänsterskärmen" och båda externa blir "högerskärmen". Båda externa ses som samma skärm av datorn av någon anledning.

Kan man kanske göra en "fuling" och köra "endast skärm 2" (alltså externa), och sedan ställa in upplösning manuellt och helt enkelt bara dubbla upplösningen i x-led?

Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Jag har som du, laptop med två skärmar i dockningsstationen.

Så här ser det ut för mig, det viktiga är att du sätter på 'Extend Desktop to this display' för skärmarna.

Båda skärmarna är inkopplade till dockningsstationen. En tanke var, kan dockningsstationen vara för gammal?

Skärmarna är seriekopplade (alltså skärm 1 till dockningsstation, och skärm 2 till skärm 1). Dockningsstationen har bara ett skärmuttag, dock så har en kollega kopplat på samma vis och där fungerar det. Skärmarna är av samma modell.

https://i.imgur.com/nmYCPtr.png

Yes, så här jag det också. Dock så hittar min datorn bara 2 skärmar (skärm 1 är laptoppen, och skärm 2 är båda externa duplicerade). Datorn tolkar båda externa som en av någon konstig anledning.

Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Har vart med om att det strulat med liknande uppsättningar om man glömt att koppla in ström till både datorn och dockningsstationen. Dvs, om man endast har haft strömkabel i dockan så funkar det bra med skärmen på laptopen och en extra monitor men för att få igång två skärmar blev man tvungen till att koppla in strömkabel även in i laptopen. Kan klart vara värt att kolla upp en extra gång iaf, eller?

Tack för tipset, men det fungerade tyvärr inte för mig.
Citera
2018-07-09, 10:12
  #6
Medlem
Fenjal888s avatar
Jag har forskat lite till.

Sättet jag kopplat på kallas tydligen "DaisyChain", seriekoppling av skärmar alltså. Jag har nu ställt in "DP 1.2 Enable" på skärm ett, och Disable på skärm två (båda var enable innan, men detta gjorde ingen skillnad).

Googlade vidare och verkar som att alla dockningsstationer (info från 2015) inte stödjer DP 1.2 MTS, men jag fattade inte inlägget exakt men verkar som man kanske kan komma runt det om man kopplar med HMDI från skärm till skärm. Så det ska jag testa nu.

Annars kanske man får leta rätt på en ny dockningsstation.

Jag letar vidare och lovar att skriva om lösningen när (och om!) jag löser det!
Citera
2018-07-09, 10:34
  #7
Medlem
Fenjal888s avatar
Snart slänger jag ut hela skiter genom fönstret alltså, jävlar i helvete! Här ska ni höra på något konstigt:

1. Jag drar ur kontakten till dockningsstationen för att dubbelkolla kontakten. Sätter i den igen och hittar inte signal till Skärm 1. Startar om datorn men det fungerar inte.

2. Ändrar "input" från DP till MDP (DP är rätt). Jag ändrar tillbaka och helt plötsligt förlorar jag signal på skärm nummer 2 (fast jag pillade på Skärm 1). Startar om igen, allt är omstartat men jag hittar fan inte signal till någonting nu.

Jag kan inte på något vis hitta skärmjävlarna. Allt är EXAKT likadant kopplat som för 15 minuter sedan och då fungerade det. Och samma inställningar. Datorn hittar inga skärmar när jag söker.

EDIT:
Jag drog ur sladden mellan dock och laptop och satte i igen, och då hittade den Skärm 2. Därmed har Skärm 1 "no signal", men signalen till Skärm 2 går via Skärm 1 så det är ju märkligt...

Goda nyheterna är att datorn nu hittar 3 skärmar, laptop är nr 1 och externa skärmen som lyser är skärm nr 3.

EDIT 2:
Nu fungerar det! Eller väldigt många om och med. Jag är ändå lite haj på datorer och tyckte allt betedde sig väldigt konstigt i slutet, men så fort jag hittade alla tre skärmarna (vilket jag inte vet riktigt hur jag gjorde), så var det bara att aktivera som man ville i skärminställningarna.

Återigen, mycket märkligt. Jag tycker inte jag ändrade på någonting, utan rykte bara in och ut sladdarna i tid och otid, svor någon halvtimme och sedan fungerade det äntligen.
__________________
Senast redigerad av Fenjal888 2018-07-09 kl. 10:46.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback