2018-07-06, 10:28
Medlem
miklons avatar
Jag är på gång att köpa en hobbybil (över 30 år gammal) och tänkte kolla vad den kommer kosta att försäkra. Vilka firmor kan ni rekommendera när det gäller veteranbilsförsäkring? Det handlar om en bil utan större ekonomiskt värde, så det viktiga är att få en försäkring som gör bilen körbar utan att kosta skjortan och som täcker det mest nödvändiga så som glasskador.
Citera
2018-07-06, 11:39
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag är på gång att köpa en hobbybil (över 30 år gammal) och tänkte kolla vad den kommer kosta att försäkra. Vilka firmor kan ni rekommendera när det gäller veteranbilsförsäkring? Det handlar om en bil utan större ekonomiskt värde, så det viktiga är att få en försäkring som gör bilen körbar utan att kosta skjortan och som täcker det mest nödvändiga så som glasskador.

Det enklaste är väl att kolla compricer eller liknande, fylla i regnumret och se vem som ger bäst pris på halvförsäkring?
Citera
2018-07-06, 12:33
Medlem
De flesta veteranförsäkringar har ju begränsningar, men fördelen är att om något händer så är det större chans att de reparerar skadan en skrotar fordonet.
Jag kör en helt vanlig helförsäkring på min gammelbil. Den kostar liksom inte mer en 2700:- /år . Så det blir inte många hundra lappar under säsongen. När den är avställd kostar den 30-50:-/mån , så har inte känt behovet av en special försäkring. Så kolla med dit försäkringsbolag.
Citera
2018-07-06, 20:10
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det enklaste är väl att kolla compricer eller liknande, fylla i regnumret och se vem som ger bäst pris på halvförsäkring?

De försäkringsbolag jag kollat med ger inte automatiskt ett pris för veteranbilar, utan det är en individuell bedömning verkar det som. Så jag vet inte om Compricer eller liknande tjänster fungerar. Men det går ju alltid att testa förstås.
Citera
2018-07-06, 20:12
Medlem
orvarens avatar
Kolla där du har dina andra försäkringar, man får ofta schysta dealar när man har allt på samma ställe, katter, hus,hem,båt,liv osv..
Gick upp till halvförs. från trafik när våran fyllde 30år och det blev billigare än innan..
Citera
2018-07-06, 22:40
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
De försäkringsbolag jag kollat med ger inte automatiskt ett pris för veteranbilar, utan det är en individuell bedömning verkar det som. Så jag vet inte om Compricer eller liknande tjänster fungerar. Men det går ju alltid att testa förstås.

Jaha, det var mer än jag kände till. Med skatten är det ju automatiskt vid 30 år. Jag trodde det var samma för försäkringsbolagen.
Citera
2018-07-07, 09:11
Moderator
Citat:
Det finns ju en del klubbar som man kan gå med i för att få bättre avtal på försäkringar, då brukar det väl vara samma pris för en entusiastförsäkring, oavsett bilmärke eller modell.

Själv vill jag vara obunden ... Inte knuten till en klubb alltså, jag betalar ca 1000:- per år på LF för min entusiastbil. Finns ju lite krav, brandsläckare, huvudströmbrytare, låst garage, rattkrycka mm. Inga jättejobbiga krav. Det jobbigaste är väl att jag inte "får" köra till arbetet med den, på några villkor.
Citera
2018-07-07, 09:24
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:

Gå med i en MHRF-ansluten förening nära dig. Då kan du få en MHRF-försäkring. Den är bra om du verkligen har en fin originalbil.

https://mhrf.se/forsakring

Annars om det är en hobbybil så är nog denna bra nog. https://www.bilsportmc.se

Dessutom. ordet veteranbil används väldigt slarvigt. 30 år gör din bil inte till en veteranbil.
Läs på här om vad som gäller.
http://www.classicmotor.se/artiklar/...en-veteranbil/
Senast redigerad av BullensPilsner 2018-07-07 kl. 09:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in