Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-06, 09:05
  #1
Medlem
Pudersockers avatar
Just det om det blir lågkonjunktur med en smäll i början är det bättre då att sitta halvbelånad med miljonlån i en lägenhet eller är det bättre att hyra lägenhet då, för jag tänker mig att hyreshusägaren har ju också lån som räntorna höjs på och måste höja hyrorna, så skillnaden kanske mot att ha egna lån som räntorna höjs men mindre hyra inte blir så stor då? Några tankar om det?
Citera
2018-07-06, 09:13
  #2
Medlem
constants avatar
Om du är osäker så binder du lånen. Du kan få typ 1.3% på tre års bundet. Kanske lite extremt, men 2.5% på fem år är inte omöjligt.

Jag har bundit mina lån på just 1.3% i tre år, vilket känns rätt okej i nuläget.

Edit: Jag kanske inte förstod din fråga, men... Företag som hyr ut har delvis lånen bundna för att kunna klara av eventuella räntehöjningar.
__________________
Senast redigerad av constant 2018-07-06 kl. 09:19.
Citera
2018-07-06, 10:08
  #3
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Just det om det blir lågkonjunktur med en smäll i början är det bättre då att sitta halvbelånad med miljonlån i en lägenhet eller är det bättre att hyra lägenhet då, för jag tänker mig att hyreshusägaren har ju också lån som räntorna höjs på och måste höja hyrorna, så skillnaden kanske mot att ha egna lån som räntorna höjs men mindre hyra inte blir så stor då? Några tankar om det?

Halvbelånad i en egen lägenhet röstar jag på av den anledningen att du är med och styr ditt eget öde på ett helt annat sätt än i hyreslägenhet. Visst kan räntorna höjas men dels kommer föreningen ha tecknat olika delar på olika bindningstider och dels kan man själv göra likadant. Man kan även anmäla intresse och ev bli invald i bostadsrättsföreningens styrelse eller kommunicera direkt med sagda styrelse.

Sitter man i hyresrätt så kan hyran höjas beroende på politiska beslut, bestämmer en ny regering sig för att avveckla bruksvärdesprincipen så står många människor med tvätta halsar och kan ingenting göra.
Citera
2018-07-06, 10:17
  #4
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Just det om det blir lågkonjunktur med en smäll i början är det bättre då att sitta halvbelånad med miljonlån i en lägenhet eller är det bättre att hyra lägenhet då, för jag tänker mig att hyreshusägaren har ju också lån som räntorna höjs på och måste höja hyrorna, så skillnaden kanske mot att ha egna lån som räntorna höjs men mindre hyra inte blir så stor då? Några tankar om det?


Sen när höjer man räntor i lågkonjunktur? Du har fått det om bakfoten

Det som ska bli intressant är vad Ingves hade tänkt att göra när vi väl träder in i lågkonjak. Han har redan en minus ränta. Eller ser vi -5% ränta då?!
Citera
2018-07-06, 11:28
  #5
Medlem
Pudersockers avatar
Det är sant, fast det är inget om lilla jag fått det om bakfoten, det är tusen ggr värre att riksbankschefen fått det om bakfoten... Ja vad ska han göra det blir mycket intressant, men det går inte att sänka ännu mer minus kan jag tänka mig förmodligen ligger det fast å så får det bli andra reaktioner på andra håll. Jag tänkte bara att i orostider om bostadsbubblan spricker så måste det bli negativa konsekvenser för oss som brukar få betala för vad andra där uppe hittar på, men det är sant att kanske just räntehöjning inte ligger i korten då.

Tack ni andra också. Jo bakgrunden till min fråga är att jag var tvungen att köpa mig nånstans att bo för några månader sen då köerna till hyreslägenheter är helt enorma beroende på ja ni vet vilka som får förtur till dem, jag ville egentligen hyra nånstans då jag tycker bostadspriserna är fläng för höga men vart tvungen att köpa för å inte hamna på gatan, nu då så funderar jag på om jag ska stå kvar i alla hyresköer och sen sälja min lägenhet så fort som möjligt om nåt dyker upp. Men det verkar så här långt som att jag kanske ska bo kvar å betala av å binda åtminstone en del av lånet. Så kanske jag bor lika tryggt för svängningarna som i en hyres. Jag har tittat på min månadskostnad med lån ligger ungefär i paritet eller underkant vad en hyreslägenhet kostar. Så i valet mellan de två verkar det då kanske luta åt bostadsrätten, det ger mig lite tröst att det kanske inte vart så dåligt ändå.
__________________
Senast redigerad av Pudersocker 2018-07-06 kl. 11:32.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback