Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-05, 22:49
  #1
Medlem
Rippless avatar
Jag äger en stationär dator i nuläget men vill ha en laptop för att kunna kolla på film med och sitta på andra platser i hemmet än vid skrivbordet. Att använda den för framtida studier är också något jag vill kunna göra. Jag vill inte ha något som går mig på nerverna så att lägga över 5000 känns som en självklarhet. Då jag har möjlighet att spela på min stationära så är det inget jag kräver alls.

Det jag vill ha är i5/i7, SSD med helst 256 GB utrymme och 8 GB RAM. Det finns ett gäng datorer med de här specifikationerna för rimliga priser. Det lägsta verkar vara ungefär 8000 kr men sedan finns det uppemot 20 000 kr.

Vilka märken bör man se upp för? Min stationära är en ASUS och jag har aldrig märkt av några bekymmer med den, den är snart 4 år gammal. Är ASUS lika bra på den bärbara fronten?

Jag hittade även två datorer (länkar nedanför) med nästintill exakt samma specifikationer från samma tillverkare (ASUS). Det signifikanta som skilde dem åt var att den billiga hade fler USB-portar, DDR4-minne och priset vilket enligt mig bara borde ses som fördelar?

https://www.inet.se/produkt/1961173/...-8gb-256gb-ssd
https://www.inet.se/produkt/1961033/...-8gb-256gb-ssd

Vad skiljer dem åt förutom designen och vikten egentligen?

Jag är dock orolig att det är onödigt att köpa datorer i mellanprisskiktet. Det känns som att det är lika bra att gå upp det dubbla eller gå ned till hälften och byta ut skiten när den blir dålig, för det blir ändå inte bra med en mellanprisvariant. Är jag ute och cyklar här?

Jag har sett här på PC: köpråd - bärbart att vissa rekommenderar datorer med i5 för vanligt bruk för att då går ned i pris men jag tycker prisklassen ändå verkar ligga på ca 10 000 kr för i5.

Jag lyssnar gärna på era tips!
__________________
Senast redigerad av Ripples 2018-07-05 kl. 22:51.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback