Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-05, 21:04
  #1
Medlem
Hej!

Går i tankarna om att köpa en fastighet som inhyser 4 lägenheter. Varför undrar ni? Jo jag föreställer mig att det är den perfekta sekundära inkomstkällan där låg arbetsinsats krävs. Ett par timmar i månaden för normalt underhåll. Och det fina med denna som jag kikar på så verkar allt vara relativt nyrenoverat, så jag behöver inte ligga sömnlös att tvättmaskiner, spisar, el osv skall gå sönder direkt.

Men jag har inte koll på vilka kostnader som uppstår vid köp av en sån här typ av fastighet, och jag kan tänka mig att det är endel skatter som skall betalas första året.

Jag behöver generellt sett hjälp med:
  • Avgifter vid det initiala köpet
  • Återkommande kostnader för den här typen av fastighet
  • Övrigt tips och trix att tänka på
Citera
2018-07-05, 21:06
  #2
Medlem
Hade du själv tänkt figurera som hyresvärd och fastighetsskötare?

L
Citera
2018-07-05, 21:13
  #3
Medlem
The_Aces avatar
Kolla den här artikelserien:
http://ettrikareliv.se/fastighetssko...astighetsvard/
Citera
2018-07-05, 21:14
  #4
Medlem
grey.eagles avatar
Kolla igenom hyresavtalen NOGA, de är inte lätta att vräka om de inte betalar i tid.

Alt att du vill ha tillägg i befintliga avtal vid ett övertagande.
Citera
2018-07-05, 21:54
  #5
Medlem
cacas avatar
Se till ha buffert så du klarar av flera månader utan hyresintäkter ifall ex tre säger upp lägenheterna och du får inte de uthyrda direkt...
Citera
2018-07-06, 08:12
  #6
Medlem
CC75s avatar
Det absolut viktigaste alla kategorier är bra hyresgäster. När du äger kan du själv välja men när du tar över får du de som redan ingår. Kolla upp dem ordentligt. I de flesta fall är människor bra och sköter sig och en normal bra dialog kan föras men det räcker med en "rebell" så får du bokstavligen ett helvete. Den personen kan dessutom dra med de övriga tre.

// CC
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback