Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-05, 20:53
  #1
Medlem
sistadroppens avatar
hej allihopa. jag är inte helt ny på datorbygge, om det hade varit ett komplett datorpaket i delar hade det inte varit några problem. men jag är lite osäker på vilka komponenter som passar med vilka.

jag hittade ett chassi på vinden, ett stort chassi: ATX.
grafikkortet som jag hört är bra/räcker för att videoredigera är GeForce GTX 1050 Ti 4GB, så utefter det (och chassit) vill jag bygga min dator.

om vi tar ett billigt moderkort: ASUS H110-PLUS, Socket-1151, för 399:-, så står det i specifikationen: Max tilldelad RAM-storlek: 1024 MB. betyder det att grafikkortet som har 4GB inte kommer att funka?
Citera
2018-07-06, 19:02
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistadroppen
jag hittade ett chassi på vinden, ett stort chassi: ATX.
Kolla upp att det har stöd för allt du vill montera i det. Äldre chassin saknar t.ex oftast plats för 2.5" ssd. Om det är från en skrotad märkesdator kan det kräva kompakt nätagg (sfx) eller andra specialare, vissa chassin håller lågprofil och då ryms inte alla processorkylare, osv. Kolla upp allt sånt så det verkligen går använda.

Citat:
Max tilldelad RAM-storlek: 1024 MB. betyder det att grafikkortet som har 4GB inte kommer att funka?
Nej, det är olika RAM. Om du använder processorgrafiken, alltså den inbyggda "grafikkretsen" i intels processorer, då vill den använda en viss mängd av datorns ordinarie RAM som grafikminne.

På motsvarande sätt använder ett dedikerat grafikkort som t.ex ett 1050 också minne, men grafikkortet har oftast ett eget RAM (4GB i ditt exempel) och det behöver då inte nalla nåt av datorns ordinarie RAM. Grafikkortet kommer alltså funka fullt ut med sitt egna RAM, oavsett hur mycket eller lite delat grafikminne processorgrafiken får. Det brukar f.ö sköta sig självt.
Citera
2018-07-10, 07:00
  #3
Medlem
sistadroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Kolla upp att det har stöd för allt du vill montera i det. Äldre chassin saknar t.ex oftast plats för 2.5" ssd. Om det är från en skrotad märkesdator kan det kräva kompakt nätagg (sfx) eller andra specialare, vissa chassin håller lågprofil och då ryms inte alla processorkylare, osv. Kolla upp allt sånt så det verkligen går använda.


Nej, det är olika RAM. Om du använder processorgrafiken, alltså den inbyggda "grafikkretsen" i intels processorer, då vill den använda en viss mängd av datorns ordinarie RAM som grafikminne.

På motsvarande sätt använder ett dedikerat grafikkort som t.ex ett 1050 också minne, men grafikkortet har oftast ett eget RAM (4GB i ditt exempel) och det behöver då inte nalla nåt av datorns ordinarie RAM. Grafikkortet kommer alltså funka fullt ut med sitt egna RAM, oavsett hur mycket eller lite delat grafikminne processorgrafiken får. Det brukar f.ö sköta sig självt.
ja, jag insåg det sen i efterhand. det blev en core i3 8000-serien coffe lake (1151), moderkortet blev ett ganska random billigt 1151, med DDR3 platser för minnen
Citera
2018-07-10, 07:35
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sistadroppen
ja, jag insåg det sen i efterhand. det blev en core i3 8000-serien coffe lake (1151), moderkortet blev ett ganska random billigt 1151, med DDR3 platser för minnen

Core i3 för videoredigering? Det är öht en ganska klen dator du byggt ihop för något som är mycket krävande för hårdvaran.
Citera
2018-07-10, 20:04
  #5
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistadroppen
i3 8000-serien coffe lake (1151), moderkortet blev ett ganska random billigt 1151, med DDR3
Det där ser knepigt ut. Intels 8000-serie kräver moderkort i 300-serien för att fungera. Jag har inte sett ddr3 på några moderkort sedan 100-serien. Säker på att du köpt rätt och passande grejor?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback