Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-05, 13:53
  #1
Medlem
Hej!

Går i tankarna att eventuellt köpa en Volvo XC60 årsmodell 14.
Det är en D4:a Momentum med Driver Support, Dieselvärmare med tidur, parkeringsensorer fram och bak samt sommar/vinterdäck 6mm.
Totalt har den rullat 13680 mil.
Den har haft 1 ägare ( ett företag ) så gått som tjänstebil.

Är det något särskilt jag bör kolla / lyssna efter när jag väl tittar och provkör bilen?
Finns det några vanliga fel som jag behöver vara uppmärksam på?

Den är prissatt till 179.000kr hos en bilfirma. Är det ett rimligt pris?

Tacksam för alla svar.
Citera
2018-07-05, 14:20
  #2
Medlem
Svårt att kommentera priset med så lite information.

Är det fram- eller fyrhjulsdrift? Är det D4 VEA (fyrcylindrig) eller D4 med fem cylindrar? Automat eller manuell? Metallic? Dragkrok? Hur är skicket interiört respektive exteriört?

Vad gäller typfel och liknande rekommenderar jag att du kompletterar mina frågor ovan med svar och sedan postar din frågeställning på jagrullar.se, Sveriges största Volvo-forum. Där kommer du sannolikt få bättre och mer pålästa svar än här.
Citera
2018-07-05, 14:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytastic
Svårt att kommentera priset med så lite information.

Är det fram- eller fyrhjulsdrift? Är det D4 VEA (fyrcylindrig) eller D4 med fem cylindrar? Automat eller manuell? Metallic? Dragkrok? Hur är skicket interiört respektive exteriört?

Vad gäller typfel och liknande rekommenderar jag att du kompletterar mina frågor ovan med svar och sedan postar din frågeställning på jagrullar.se, Sveriges största Volvo-forum. Där kommer du sannolikt få bättre och mer pålästa svar än här.

Vart kan jag ta reda på om det är en D4 VEA eller D4 med fem cylindrar ?
Det är automat, ej metallic. Avtagbar dragkrok.
Skicket överlag är i gott skick.
Citera
2018-07-05, 15:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JLiquid
Vart kan jag ta reda på om det är en D4 VEA eller D4 med fem cylindrar ?
Det är automat, ej metallic. Avtagbar dragkrok.
Skicket överlag är i gott skick.

Du kan t ex söka på registreringsnumret på biluppgifter.se och scrolla ner till "Motorvolym". Är volymen ca 2 liter (bör vara typ 1998 cm3 eller liknande) är det en fyrcylindrig motor, och om volymen är ca 2,4 liter är det en femcylindrig motor.

Är det fram- eller fyrhjulsdrift på bilen? Om det är fyrhjulsdrift är det garanterat en femcylindrig motor, eftersom den fyrcylindriga inte fanns med fyrhjulsdrift till modellår 2014.
Citera
2018-07-05, 15:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytastic
Du kan t ex söka på registreringsnumret på biluppgifter.se och scrolla ner till "Motorvolym". Är volymen ca 2 liter (bör vara typ 1998 cm3 eller liknande) är det en fyrcylindrig motor, och om volymen är ca 2,4 liter är det en femcylindrig motor.

Är det fram- eller fyrhjulsdrift på bilen? Om det är fyrhjulsdrift är det garanterat en femcylindrig motor, eftersom den fyrcylindriga inte fanns med fyrhjulsdrift till modellår 2014.

Motorvolymen är: 1969 cm3
Det är framhjulsdriven
Citera
2018-07-05, 15:48
  #6
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Bilar --> Bilar: köpråd
/Moderator
Citera
2018-07-05, 15:55
  #7
Medlem
watcher1970s avatar
Denna?

https://www.blocket.se/jonkoping/Vol....htm?ca=11&w=3


Jag skulle vilja ha 4-hjulsdrift, metallic och läderklädsel...
Citera
2018-07-05, 16:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av watcher1970
Denna?

https://www.blocket.se/jonkoping/Vol....htm?ca=11&w=3


Jag skulle vilja ha 4-hjulsdrift, metallic och läderklädsel...

Stämmer.
För min egna del så spelar dom delarna faktiskt inte så stor roll.
4-hjulsdrift känns inte värt att ha med tanke på att jag mestadels kör i stadstrafik.
Läderklädsel och metallic är väl nice men absolut inget måste.
Citera
2018-07-05, 18:08
  #9
Medlem
watcher1970s avatar
Men då är det väl en okay deal. Företagsbil ser jag bara som positivt, man brukar köra vettigt och snålar inte på service osv..
Behöver du inte 4wdvså får du en lite lättare bil som går snålare..

Tycker ”gamla” XC60 fortfarande är en attraktiv modell!
Citera
2018-07-05, 21:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JLiquid
Motorvolymen är: 1969 cm3
Det är framhjulsdriven

Då är det den nya VEA-motorn vilken är snålare, har bättre kraftutveckling och framför allt med en mycket bättre automatlåda (8-stegad) än den gamla motorn.

KVD värderar bilen, vid försäljningen från bildhandlare till privatperson, till ca 160 000 kr. Se länk: https://www.bilpriser.se/bilvardering?regnr=JMP234&brand_id=9&y=2014&family _id=498&model=28867&value_decrement_start=2014-05-21&distance_in_mil=13680&distance=136800&package=m omentum&standard_addons=vinterdack-i-ok-skick,servicebokserv-enl-plan&addons=automat-7308952675635870,parkeringsvarmare-med-tidur-7308953754298032

Jag hade alltså försökt pruta lite. Ett tryggt köp i övrigt, och den ser av bilderna att döma fräsch ut för sitt miltal.
Citera
2018-07-05, 21:54
  #11
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JLiquid
Hej!

Går i tankarna att eventuellt köpa en Volvo XC60 årsmodell 14.
Det är en D4:a Momentum med Driver Support, Dieselvärmare med tidur, parkeringsensorer fram och bak samt sommar/vinterdäck 6mm.
Totalt har den rullat 13680 mil.
Den har haft 1 ägare ( ett företag ) så gått som tjänstebil.

Är det något särskilt jag bör kolla / lyssna efter när jag väl tittar och provkör bilen?
Finns det några vanliga fel som jag behöver vara uppmärksam på?

Den är prissatt till 179.000kr hos en bilfirma. Är det ett rimligt pris?

Tacksam för alla svar.
Priset kan du själv jämföra.
Vad jag reagerar på är att man vill köpa ett stylat terrängfordon utan AWD. För mig känns det mkt konstigt att välja bort fordonets egenskaper.
Citera
2018-07-06, 20:19
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Priset kan du själv jämföra.
Vad jag reagerar på är att man vill köpa ett stylat terrängfordon utan AWD. För mig känns det mkt konstigt att välja bort fordonets egenskaper.

Även om jag själv inte hade velat ha en SUV utan fyrhjulsdrift kan jag absolut förstå att det finns en marknad, då alla inte har behovet.

Det finns ju fler egenskaper som utmärker en SUV utöver fyrhjulsdrift; t ex hög markfrigång, enklare in- och ursteg, bättre sikt och hög säkerhet (högre bil - kan ge fördel vid kollision).

Sedan finns det ju givetvis nackdelar också, som t ex högre förbrukning och i regel sämre utrymmen än motsvarande kombi i samma prisklass. Men det är ju upp till var och en att väga dessa mot varandra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback