Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-05, 19:46
  #13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Det finns vitaminer och mineraler som finns i mat, men inte i multivitamin.

Ehh? källa på det? Vitaminer och mineraler vi behöver är rätt kartlagt vid det här laget. Du kanske vet nåt som jordens sammanlagda forskare inte vet?
Citera
2018-07-05, 19:55
  #14
Avstängd
MantisSvantiss avatar
"Multivitamin" betyder "fler än en vitamin" och inte "alla vitaminer man behöver".



Magnesium är magnesium, men magnesiumcitrat har en biotillgänglighet på 90%, det har inte andra varianter på magnesium, tex.
Citera
2018-07-05, 20:10
  #15
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Webb-Filosofen
Hur hittar man dessa vitaminer & mineraler och till vilket pris?
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Ehh? källa på det? Vitaminer och mineraler vi behöver är rätt kartlagt vid det här laget. Du kanske vet nåt som jordens sammanlagda forskare inte vet?
"Det finns idag tusentals identifierade antioxidanter i livsmedel."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Antiox...anter_i_kosten

"Many ultratrace elements have been suggested as essential, but such claims have usually not been confirmed."
https://en.wikipedia.org/wiki/Minera..._not_confirmed

Antioxidanter finns det alltså tusentals av, varav de allra flesta inte hittas i kosttillskott. Bara det bevisar ju att mat innehåller mycket mer än vad kosttillskott har att erbjuda. Och som flaskborske skriver ovan så befarar jag att vissa av vitaminerna och allt vad det heter, i kosttillskotten blott är bleka kopior av de naturliga molekylerna som finns i mat.

När det gäller mineraler så nämns även arsenik, nickel och litium. De är ju giftiga, men finns tydligen med för att det har föreslagits, men inte alls bekräftats, att människan behöver en liten mängd. Just dessa tre är kanske inte så troliga, men det finns många fler mineraler, som kanske kan vara viktiga, men som ännu inte har bekräftats.
__________________
Senast redigerad av Utopiantos 2018-07-05 kl. 20:14.
Citera
2018-07-05, 21:13
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
"Det finns idag tusentals identifierade antioxidanter i livsmedel."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Antiox...anter_i_kosten

"Many ultratrace elements have been suggested as essential, but such claims have usually not been confirmed."
https://en.wikipedia.org/wiki/Minera..._not_confirmed

Antioxidanter finns det alltså tusentals av, varav de allra flesta inte hittas i kosttillskott. Bara det bevisar ju att mat innehåller mycket mer än vad kosttillskott har att erbjuda. Och som flaskborske skriver ovan så befarar jag att vissa av vitaminerna och allt vad det heter, i kosttillskotten blott är bleka kopior av de naturliga molekylerna som finns i mat.

När det gäller mineraler så nämns även arsenik, nickel och litium. De är ju giftiga, men finns tydligen med för att det har föreslagits, men inte alls bekräftats, att människan behöver en liten mängd. Just dessa tre är kanske inte så troliga, men det finns många fler mineraler, som kanske kan vara viktiga, men som ännu inte har bekräftats.

Antioxidanter är ju naturligtvis bra....men knappast nåt "livsnödvändigt".
Citera
2018-07-06, 09:16
  #17
Medlem
Det fungerar inte. Jag bryr mig inte egentligen om varför. Det räcker för mig. Inget i ett labb kan ersätta broccoli, vitlök, ingefära, spenat osv.
Citera
2018-07-06, 11:18
  #18
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Cancerrisk vid överskott. Alltså ät inte bra OCH ta multivitaminer samma dag.

Öh, va? Du kan inte vara seriös?
Citera
2018-07-06, 11:19
  #19
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Öh, va? Du kan inte vara seriös?

Jag är seriös.
Citera
2018-07-06, 11:20
  #20
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag är seriös.

Ok, kom gärna med en källa av ett exempel där överskott på vitaminer är kopplat till cancer. För detta är något av det konstigaste jag läst. Det finns liksom studier där försökspersoner intagit >10.000% dagligen av vissa vitaminer utan någon bieffekt över huvud taget.
Citera
2018-07-06, 13:49
  #21
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Ok, kom gärna med en källa av ett exempel där överskott på vitaminer är kopplat till cancer. För detta är något av det konstigaste jag läst. Det finns liksom studier där försökspersoner intagit >10.000% dagligen av vissa vitaminer utan någon bieffekt över huvud taget.

Det finns ett flertal studier som visat att överkonsumtion av vitaminer under längre tid kan påverka hälsan negativt.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5241405/
Ja, viss risk för olika cancerformer finns.

Sj tar jag inte några vitamintillskott alls. Tycker inte det ger ngt över huvud taget.
I bästa fall är det placebo. Ja om man nu inte har väldigt låga nivåer av ett visst vitamin förstås, då kanske syntetiska versioner kan hjälpa. Men jag är skeptisk till det.
Naturliga råvaror kommer nog alltid vara bäst hur man än vrider och vänder på det.
Citera
2018-07-06, 15:42
  #22
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Det finns ett flertal studier som visat att överkonsumtion av vitaminer under längre tid kan påverka hälsan negativt.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5241405/
Ja, viss risk för olika cancerformer finns.

Sj tar jag inte några vitamintillskott alls. Tycker inte det ger ngt över huvud taget.
I bästa fall är det placebo. Ja om man nu inte har väldigt låga nivåer av ett visst vitamin förstås, då kanske syntetiska versioner kan hjälpa. Men jag är skeptisk till det.
Naturliga råvaror kommer nog alltid vara bäst hur man än vrider och vänder på det.

Absolut, jag är också för naturliga råvaror. Dock vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om den där länken, såvitt jag ser verkar de enda komponenterna som kan ha en koppling till cancer vara vitamin E och folsyra (vilket kanske är föga förvånande?). Sen att några hundra mg vitamin C inte har någon reducerande effekt på cancer är inte heller en överraskning.

I denna branschen är det brutalt mycket studier åt båda hållen, men jag tycker denna har ett väldigt konstigt fokus. Man har handvalt studier i listan och det står inte vilken magnitud det är, det kan alltså lika gärna vara en fluktuation i statistiken. Min poäng är att man skulle kunna komma fram till detta oavsett om det är sant eller ej.

Om man tar vitamin C eller D som exempel kan man överdosera dessa i princip hur mycket som helst utan risk för någonting, tvärtom.
Citera
2018-07-09, 03:58
  #23
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Antioxidanter är ju naturligtvis bra....men knappast nåt "livsnödvändigt".

Känner du till antioxidanternas uppgift i kroppen?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback