Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-05, 13:26
  #1
Medlem
Varenda gång efter årliga vaccin så blir hunden sjuk. Hon vill inte äta, dricka, gå ut, leka runt i flera dagar. Har vaccinerat 3gånger nu "3olika" då hon är 3år gammal men det var sista gången och aldrig mer. Min mops är 110% frisk annars och aldrig varit sjuk. Vi tar hand om mopsen som en riktigt människa därav aldrig sjuk.

Prata med en granne på gården och berätta att han sluta vaccinera sin mops efter 2gånger "6år gammal" då vaccin e överdrivet här i Sverige säger han. Vi har varken rabies och andra sjukdomar som Afrika och Asien har. Ska man inte till dessa kontinenter så är vaccin helt onödigt, slöseri med pengar o tid.

Varför jag vaccinerat min mops 3gånger för att olika rekommenderar det men har aldrig vaccinerat tidigare hundar för något och aldrig varit sjuka. Det är ju vaccinet som gör att hundarna blir sjuka
Citera
2018-07-05, 13:36
  #2
Avstängd
Polemikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugadaddy.
Varenda gång efter årliga vaccin så blir hunden sjuk. Hon vill inte äta, dricka, gå ut, leka runt i flera dagar. Har vaccinerat 3gånger nu "3olika" då hon är 3år gammal men det var sista gången och aldrig mer. Min mops är 110% frisk annars och aldrig varit sjuk. Vi tar hand om mopsen som en riktigt människa därav aldrig sjuk.

Prata med en granne på gården och berätta att han sluta vaccinera sin mops efter 2gånger "6år gammal" då vaccin e överdrivet här i Sverige säger han. Vi har varken rabies och andra sjukdomar som Afrika och Asien har. Ska man inte till dessa kontinenter så är vaccin helt onödigt, slöseri med pengar o tid.

Varför jag vaccinerat min mops 3gånger för att olika rekommenderar det men har aldrig vaccinerat tidigare hundar för något och aldrig varit sjuka. Det är ju vaccinet som gör att hundarna blir sjuka
Ja vaccinet gör hunden sjukt, det är för att hunden ska bli imun mot den sjukdomen, då kroppen lär sig vilket hotet är...
Citera
2018-07-05, 13:41
  #3
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugadaddy.
Varenda gång efter årliga vaccin så blir hunden sjuk. Hon vill inte äta, dricka, gå ut, leka runt i flera dagar. Har vaccinerat 3gånger nu "3olika" då hon är 3år gammal men det var sista gången och aldrig mer. Min mops är 110% frisk annars och aldrig varit sjuk. Vi tar hand om mopsen som en riktigt människa därav aldrig sjuk.

Prata med en granne på gården och berätta att han sluta vaccinera sin mops efter 2gånger "6år gammal" då vaccin e överdrivet här i Sverige säger han. Vi har varken rabies och andra sjukdomar som Afrika och Asien har. Ska man inte till dessa kontinenter så är vaccin helt onödigt, slöseri med pengar o tid.

Varför jag vaccinerat min mops 3gånger för att olika rekommenderar det men har aldrig vaccinerat tidigare hundar för något och aldrig varit sjuka. Det är ju vaccinet som gör att hundarna blir sjuka
Du har aldrig funderat på varför vi inte har vissa sjukdomar i Sverige?
Citera
2018-07-05, 13:41
  #4
Medlem
Bulkninjas avatar
Varför tror du att vi inte har problem med rabies ?
Förstår du hur vaccin fungerar. Det är klart att du inte kommer drabbas speciellt hårt av att sluta vaccinera eftersom alla andra hundar är vaccinerade och inte kommer sprida sjukdomarna.

Men om alla slutade vaccinera så skulle det vara exakt som i Afrika eller Asien.

Sedan det där med empiriska bevis. Kan ta en jämförelse.
Jag ska sluta använda säkerhetsbälte. Jag får bara skavsår på axeln av dem och jag har aldrig gjort mig illa i bilen. Helt onödigt att använda säkerhetsbälte. Det är bara om man har tänkt krocka eller bli påkörd som man har nytta av detta. I Sverige har vi så lugn trafik att det är onödigt. Min granne har inte heller säkerhetsbälte och han är helt oskadad.

Fast skillnaden i detta exempel är att det bara är du själv som blir drabbad av brist på säkerhetsbälte, medans alla andra blir drabbade av att du har en hund som sprider virus, som även kan smitta människor
Citera
2018-07-05, 13:48
  #5
Medlem
Z2361s avatar
Det kan ju vara tack vare vaccinet som rabies inte finns här...

Vaccinet innehåller en svag variant av sjukdomen, därav är det inte konstigt att hunden blir sjuk.

Nu är jag ingen manisk vaccinförespråkare men med din klena motargument gör du nog bäst i att fortsätta med det.
Citera
2018-07-05, 14:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
Det kan ju vara tack vare vaccinet som rabies inte finns här...

Vaccinet innehåller en svag variant av sjukdomen, därav är det inte konstigt att hunden blir sjuk.

Nu är jag ingen manisk vaccinförespråkare men med din klena motargument gör du nog bäst i att fortsätta med det.

Nej, anledningen till att vi inte har rabies här är för att det finns vatten mellan Europa och Sverige. Enda land som hänger ihop är via kalla Finland.
Svenska politiker har visserligen förhandlat bort karantänskravet som vi förut hade. Detta förhandlades bort när vi gick med i EU.
Så nu kan tyskar ta med sig sina smittade hundar helt obehindrat in i Sverige och sprida sjukdomar överallt.
Vi har även Öresundsbron som med sina tända lampor lockar rabiessmittade fladdermöss från Danmark. De flyger från lampa till lampa.


Fransk hjärtmask o andra äckliga parasiter som Echinococcus multilocularis (rävens dvärgbandmask) kommer in i landet tack vare flata svenska politiker och dumma svenskar som röstar bort sin frihet.

Så ja, du bör ta alla jävla vacciner som finns för ditt husdjur.
Visst blir djuren slöa i början. Det är en avdödad sjukdom som kroppen ska lära sig att känna igen. Det blir som att djuret fått smittan i några dagar.
Citera
2018-07-05, 18:31
  #7
Medlem
Vad ger dig rätten att utsätta andra hundar och eventuellt människor för potentiellt farlig sjukdom?
Citera
2018-07-05, 18:52
  #8
Medlem
Myrtens avatar
Vaccinera mot rabies gör man ju vanligen då man ska utomlands (förutom Norge) med hunden, det är ju ett krav både för att komma in i det främmande landet och för att komma tillbaka in i Sverige. Vaccinera mot leptospiros är valfritt om man ska ned till tex södra Europa, men rekommenderas. observera att leptospiros numera förekommer i Sverige.... Normalt vaccinerar man hunden mot kennelhostekomplexet, HCC, valpsjuka samt parvo. De 3 sistnämnda vart tredje år efter grundvaccineringen (2 eller 3 sprutor beroende på när första tas), kennelhostan årligen.

De sista åren HAR antalet fall parvo ökat i Sverige, det finns även hundar som dött. Äldre hundar visar inte alltid symtom men de sprider smittan. Om du väljer att utsätta din hund för risken så är det din sak. Men JAG skulle iaf uppskatta att du håller din hund ifrån andra hundar samt inte låter den vistas där andra hundar är. För när jag nu en gång skaffar ny valp så vill jag inte att den blir sjuk innan den fått fullgott skydd. även om jag håller valpen isolerad från andra hundar så kan den smittas iaf om någon sprider smittan i min miljö.

http://www.sva.se/djurhalsa/hund/inf...infektion-hund
Citera
2018-07-05, 19:01
  #9
Medlem
Myrtens avatar
Det man KAN göra om man inte vill vaccinera i "onödan" är att varje år kolla antikroppstitrarna på nämnda sjukdomar, och endast vaccinera om behövs, dvs låga titrar. det har redan införts i flera andra länder som alternativ till regelbunden vaccinering enligt schema. Dock MÅSTE hundarna grundvaccineras först innan det funkar.


En annan grej: ofta kan det vara bärarsubstansen i vaccinet som hundarna reagerar på, inte själva vaccinet i sig själv, det kan ibland hjälpa att bara byta vaccinmärke. Samt att olika tillverkare kan ibland använda olika serovarer i sina vaccin. Så det KAN eventuellt bli bättre bara genom testa annan sort....
Citera
2019-02-27, 12:12
  #10
Medlem
djvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugadaddy.
Varenda gång efter årliga vaccin så blir hunden sjuk. Hon vill inte äta, dricka, gå ut, leka runt i flera dagar. Har vaccinerat 3gånger nu "3olika" då hon är 3år gammal men det var sista gången och aldrig mer. Min mops är 110% frisk annars och aldrig varit sjuk. Vi tar hand om mopsen som en riktigt människa därav aldrig sjuk.

Prata med en granne på gården och berätta att han sluta vaccinera sin mops efter 2gånger "6år gammal" då vaccin e överdrivet här i Sverige säger han. Vi har varken rabies och andra sjukdomar som Afrika och Asien har. Ska man inte till dessa kontinenter så är vaccin helt onödigt, slöseri med pengar o tid.

Varför jag vaccinerat min mops 3gånger för att olika rekommenderar det men har aldrig vaccinerat tidigare hundar för något och aldrig varit sjuka. Det är ju vaccinet som gör att hundarna blir sjuka

https://www.jaktjournalen.se/dodligt...nd-i-alingsas/
"En djurklinik i Alingsås har konstaterat ett fall av en smittsam och dödlig virussjukdom – HCC, hos en hund. Smittan upptäcktes via obduktion och nu uppmanas hundägare att se över sina hundars vaccinationsstatus.

Viruset som orsakar HCC finns allmänt spritt i miljön både i Sverige och utomlands, så det är ingen ny smitta. Viruset finns överallt där det finns hundar – i parker, villaområden, skog och mark.

Viruset sprids via kroppsvätskor och kan sedan leva i miljön i veckor. HCC är en ovanlig sjukdom, och det beror på att hundägare i Sverige generellt är noggranna med att vaccinera sina hundar. HCC är en av sjukdomarna man vaccinerar mot i det allmänna vaccinationsprogrammet för hund och vaccinet ger ett mycket gott skydd."

Lycka till.

(PS varför i hela friden har du vaccinerat mot Rabies om du inte har någon tanke på att resa med hunden? Eller är det kanske så att hunden fått sina "vanliga årliga" vaccinationer och du inte har någon aning om vad du pratar om?)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback