Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-05, 11:22
  #1
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Tja. Jag tänker lite hur det är att leva på resande fot i sverige, dvs kanske ha husbil och enbart bo i den året om utan speciell campingplats eller dylikt.

Man kanske inte gillar hela idén med att sitta på miljonskulder för att ha råd med en tvåa i storstaden och så vidare så man kanske köper husvagn eller bygger om en bil. Ni förstår vad jag menar.

För mig är det helt befängt med bostadsmarknaden och jag gillar inte ens att ha massa grannar men min ekonomi tillåter inte att jag köper ett avsides hus. Jag och min sambo skulle på vår höjd ha råd att köpa en lägenhet med lån, och det skulle kosta rätt mycket det med. Tanken att sitta på 1.5-2miljoner i skuld för ett boende som inte ens lockar låter inte alls roligt. Men jag kan tänka mig fortsätta bo i storstad för jobbens skull osv.

Jag förstår inte varför inte fler ser till alternativa boenden. Te.x kollektiv, camping året om, husbil/husvagn året om på diverse platser eller te.x en ombyggd bil. Det är det jag börjat tänka på nu när det blivit mer aktuellt att börja tänka på bostad. (Haft/har en trygg lägenhet jag hyr. Men börjar tröttna lite.)

Finns det några problem med detta? Självklart blir det mer omständligt att inte ha lyxen med fast internet, vatten, el, varmvatten osv. Men utöver det tänker jag. Juridiskt, socialt etc. Alltså, rent juridiskt, skulle jag kunna köpa en husvagn och hyra en parkering i ett garage eller dylikt och bo där? (Vi förutsätter givetvis att man är skötsam som person, inte skräpar ner och beter sig illa osv.)

Är det socialt accepterat eller blir man sedd som en zigenare/rom för att man lever lite som en?
__________________
Senast redigerad av Spelmissbruket 2018-07-05 kl. 11:26.
Citera
2018-07-05, 11:25
  #2
Medlem
Kriminella påstås sakna 4 saker. Kommer bara ihåg folkbokföring, telefonnummer och
bankkort just nu (skall vara en till om jag inte minns fel). En risk är alltså att gång på
gång bli betraktad som en sådan fastän man kanske bara utgör ett original.
Citera
2018-07-05, 11:29
  #3
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Kriminella påstås sakna 4 saker. Kommer bara ihåg folkbokföring, telefonnummer och
bankkort just nu (skall vara en till om jag inte minns fel). En risk är alltså att gång på
gång bli betraktad som en sådan fastän man kanske bara utgör ett original.

Förstår hur du menar och jag tänker lite samma sak. För det är ju "normalt" att man jobbar ihop handpenning och köper en lägenhet som första steg i livet. Folk som bor året runt på camping te.x ses lätt som kufar som säkert har problem med ekonomin eller något. Fast egentligen kan det vara tvärtom, dom tycker det duger med en billig husvagn och gemensam tvättstuga/dusch året om på te.x en camping och sparar i sin tur massa pengar på det.

Inte för att man ska lägga så mycket vikt på vad andra tycker men intressant att diskutera.
Citera
2018-07-05, 11:38
  #4
Medlem
l150s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Förstår hur du menar och jag tänker lite samma sak. För det är ju "normalt" att man jobbar ihop handpenning och köper en lägenhet som första steg i livet. Folk som bor året runt på camping te.x ses lätt som kufar som säkert har problem med ekonomin eller något. Fast egentligen kan det vara tvärtom, dom tycker det duger med en billig husvagn och gemensam tvättstuga/dusch året om på te.x en camping och sparar i sin tur massa pengar på det.

Inte för att man ska lägga så mycket vikt på vad andra tycker men intressant att diskutera.

Jag har byggt altaner på två året runt campingar.
Den ena var sjukt trashig, de flesta villavagnarna var helrötna, överfyllda fimpburkar, ölburkar och sopor överallt.
De boende såg ut som livet runnit ur dom för länge sen.
På den andra campingen var det tvärtemot, mestadels gamla skön-pensionärer som satt med sina korsord och petade i blomrabatten.
Citera
2018-07-07, 07:27
  #5
Medlem
Intressant tråd på reddit "Redditors who live in a van, on a boat, in a cabin off the grid, in a tent or a sleeping bag, really everything except the usual 4 walls with ceiling and roof - what's your story?"

https://www.reddit.com/r/AskReddit/c..._on_a_boat_in/
Citera
2018-07-07, 09:11
  #6
Medlem
Eagleoffreedoms avatar
Det du bör väga in är att en lägenhet eller villa blir en investering som kan stiga i värde på sikt medan en bil eller husbil är en garanterad förlustaffär. Finns dock exempel på folk som verkar trivas bra med att bo i en bil:
https://youtu.be/uQtdenGMfts
Citera
2018-07-11, 16:33
  #7
Medlem
st33rs avatar
Det kostar väl rätt mycket i månaden att bo på en camping året om skulle jag gissa.
Citera
2018-07-12, 01:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Är det socialt accepterat eller blir man sedd som en zigenare/rom för att man lever lite som en?

Nej, knappast accepterat bland folk i allmänhet. Jag har bott i husvagn sedan -06, med en tillfällig avstickare på ett år i nybyggd lägenhet som råkade ramla ner i knäet på mig. Det började med att jag inte orkade pendla tio mil varje dag på små och dåliga vägar i Dalarna så jag skaffade en vagn och ställde upp på en camping i närheten av jobbet. Märkte att det fungerade alldeles utmärkt och på den vägen är det.

Skulle gärna bo i hus men som medelinkomsttagande singel är det ju omöjligt att realisera i storstadsområden (som jag numera bor i). Att bo i vagn blir därför en bra kompromiss mellan lägenhet och eget hus/stuga av nåt slag.

Den allmänna uppfattningen är att husvagnsboende människor har olika slags problem med ekonomi, missbruk och/eller psykisk hälsa och därför liksom har halkat ur samhället och visst stämmer fördomarna i många fall. Man träffar på en hel del underligt folk till grannar!

En del med missbruks-/psykiska problem får vagnplatsen betald av socialen, andra har blivit ruinerade av företagande eller skilsmässor och får därför varken lån eller hyreskontrakt någonstans. Men 20-30K för en gammal husvagn kan de skaka fram och hankar sig sedan fram, tillfälligt tills de kommer på fötter igen eller för gott om man blivit knäckt av en massa djävulskap i livet.

Hade ett par till grannar som drev krog/restaurang som kraschade med stora skulder. De bodde i vagn några år och levde knapert medan skuldsaneringen tickade på. Går ju det med...

Själv skiter jag fullständigt i vad andra tycker, jag lever mitt liv som jag vill. Är väl kanske något av en kuf? Har tre bilar och två mc och att hitta parkeringsplats till dem i ett lägenhetsområde.... Glöm det. P-platser och garage skulle kosta mycket mer än boendet. Håller också på med en del platskrävande fritidsintressen så min livsstil passar helt enkelt inte alls för lägenhetsboende.

Priset man får betala för den här livsstilen är att det är i stort sett omöjligt att få ihop det med kvinnor. Så fort de får reda på hur det ligger till med boendet blir det omedelbart "eeehhhh....okej....Hej då!" Man hamnar direkt längst ner på botten i rankingen. Men det gör detsamma, jag har ändå inget större intresse för andra människor och trivs bäst i mitt eget sällskap.

Har ett stort förtält på 30 kvadrat som tjänstgör som förråd, mekplats och verkstad för mina utrymmeskrävande intressen. Jag känner egentligen inte att jag saknar nåt särskilt med det här livsarrangemanget.

Den största obekvämligheten är egentligen vattenhantering. Man får fylla på tanken ett par gånger i veckan och tömma gråvattnet (alltså allt spillvatten utom toa) motsvarande. Det blir rätt mycket vattensläpande och lite träligt i längden. Att snåla med vatten blir en dygd. Ett par vintrar har jag forslat vatten i dunkar från jobbet några ggr i veckan när jag var ensam på campingen och vattnet var avstängt. Det var ingen höjdare, kan jag säga.

Och tro inte att du sparar pengar på det här livet! Det funkar ute på vischan för där är det billigt att vara långliggare men i storstan tas det rejält betalt på campingplatserna. Ett par månaders hyra kostar som att stå ett halvår på landet, eller mer. Jag hade lägre månadshyra på den nybyggda ettan jag bodde i ett år än vad jag nu betalar för plats + vagnlån. Men det är det värt ändå för frihetskänslan att bara kliva ut genom dörren rakt ut i naturen. Och ändå bo hyfsat centralt.

Det gäller dock att ha en rejält stor husvagn, för att få tillräckligt med plats med sig själv och sina prylar, även om husvagnsboende per definition är compact living. Vagnarna klassas efter ungefärlig längd i centimeter som 560, 680 etc. Jag har en 800 nu och anser det som ett minimum för långtidsboende. Andra klarar sig säkert bra på mindre. En 900 eller 1000 vore förstås önskvärt men då kliver vi upp mot en halv miljon för en fräsch begagnad vagn och då går det inte längre att motivera det här. Då får det bli hus på landet istället. Det minskar åtminstone inte i värde med åren, som alla slags fordon gör. Det är förresten en annan nackdel, att värdet på vagnen sjunker med åren. Blir ju en del av månadskostnaden

Internet är förresten inget problem. 500 spänn/månad för 30-50 Mbit/s med fri datamängd. Räcker bra till spelande, 4K-Netflix och allt annat. Finns betydligt billigare abb om man bara surfar lite då och då.

För permanentboende gäller inget annat än en vagn tillverkad i Norden. Eller en nyare europeisk modell med Nordenpaket/-specifikation. Annars klarar de inte vintrarna. All VVS fryser sönder och man fryser själv sönder innanför de allt för tunna och dåligt isolerade väggarna. Köp alltså inte en gammal billig Hobby, Knaus el. liknande som är byggd för centraleuropeiska somrar och tro att du ska kunna trivas i den året runt på våra breddgrader. Det blir olidligt.

Kan också gå in det här med att leva off grid - att stå helt själv på något totalt avskilt ställe, helst gratis efter en deal med markägaren om någon slags motprestation. Det är ett sånt liv jag strävar efter men det finns tyvärr flera problem med det som jag inte kommit runt ännu:

1) det största stavas energi. Utan ett eluttag att plugga in vagnen i blir allt mycket besvärligare och dyrare. Man kan köra med solceller och en rejäl (=dyr) batteribank, men kylen (såvida man inte byter till ett skåp av kompressortyp=dyrt) drar så mycket ström att det ändå inte skulle räcka under längre perioder utan sol. Och med ett icke fungerande kylskåp blir livet inget kul, tro mig. Glöm också en stor tv, speldator, spelkonsoler och annan kul elektronik. Med sol-el får man ström till mobilen och en bärbar dator men inte mycket mer, såvida man inte bygger en svindyr megaanläggning med tiotals kvm paneler och gigantisk batteribank.

2) Uppvärmning. Värmepannan går visserligen även att köra på gasol men det blir rejält dyrt om man ska ha det som enda driftsätt under det kalla halvåret. Här krävs ett eluttag och att man bara behöver betala nettokostnad för elen, eftersom husvagnar har så tunna väggar och tak så går det en hel del ström när det är kallt ute. Visst, man kan sänka tempen för att spara gasol, ha 12-15 grader inne och gå omkring med tjocka kläder oktober-maj men hur kul är det? Någon slags jävla livskvalitet måste det trots allt vara.

Apparater i husvagnar är dessutom konstruerade med tanke på mycket måttlig användning, några veckor per år. Börjar man köra gasolbrännaren dygnet runt flera månader i sträck lär den säga upp sig, med krångliga och dyra reparationer som följd. Fast el-delen på mina pannor har förvisso funkat felfritt i alla vintrar.... Kanske är det bättre kvalitet än jag tror?

3) Tjuvar, zigenare, banditer och slödder kommer snabbt att hitta din vagn och i lugn och ro plundra den och förtältet på allt av värde medan du är på jobbet. Larm och kameraövervakning till en app i mobilen kanske hjälper lite och avskräcker några men jag skulle inte lita på det. Jag hinner ändå inte hem innan de är klara med plundringen. En stor skräckinjagande hund som inneboende kanske vore något?

4) Hygienfaciliteter. Ska du skita i skogen? Ingen höjdare på vintern. Hur göra med dusch? Vagnen du köpt är visserligen stor nog att ha inbyggd dusch men den drar ju en massa vatten....som du måste släpa hem på nåt sätt. Såvida du inte står intill en bäck eller å, det vill säga.
Summa summarum: campingens servicehus med dusch, toa, vattenkranar, disk- och tvättmaskin är ett trevligt ställe som du snabbt kommer att sakna när du inte längre har tillgång till det.

Man skulle kunna komma runt de flesta av dessa problem genom att bilda en community ute på landet med kanske 5-10 vagnar där någon alltid är hemma, typ sjukpensionär, långtidssjukskriven eller digital nomad som jobbar på nätet hemma. Då kan man också ordna med vettig vatten- och avloppshantering. Slå sig ner i närheten av stort vattendrag och rigga en rejäl generator.

Skulle kunna bli riktigt bra. En ekoby med husvagnar så långt som möjligt ifrån det sjuka mainstreamsamhället och den galna staten, en plats där man bara får vara ifred och sköta sitt. Binda sig en krans av löv och bränna sitt brännvin själv.... Vilka hänger på? ;-)
__________________
Senast redigerad av Pewlett-Hackard 2018-07-12 kl. 01:28.
Citera
2018-08-04, 12:58
  #9
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pewlett-Hackard
Text

Vill börja med att be om ursäkt för att jag inte svarat. Intresset för tråden var till en början mer än svalt.

Vilket jävla svar du briljerar med! Riktigt kul att läsa. Jag avundas din livsstil. Får man fråga vad månadskostnaden ligger på i runda slängar? Du som ändå lever med någon slags komfort på "central" camping.

Haha, låter fan inte illa att göra ekipage och sticka iväg 10 vagnar och ställa sig. Dra ihop sina närmsta och ta sig iväg en bit. Det är i var fall en genväg, för det kan man ju göra om man är miljonär också, bygga ett stort jävla hus i någon fin förort till storstaden. Men kommer man någonsin ta sig dit? Vill man ens betala 2-3-4 miljoner för att bo lite avskiljt. Om man skaffar ungar ska det köras hit och dit hela dagarna, när dom är 15 ska dom ha en varsin epa för 70 papp. Omständligt och dyrt. Vad fan ska man med frihet till om man ändå måste jobba arslet av sig hela livet... frihet 3 timmar om dagen då man är hemma och inte sover.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback