Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-07-09, 09:03
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
https://www.washingtonpost.com/news/...=.ce62f25cff82

Jag hoppas Svenska armén gör det "rätta"och likt BRÅ förbjuder sådan här statistik framöver i Sverige. Jag menar, baserat på detta kan man ju tro att män är bättre som soldater och det finns biologiska evolutionsförklaringar- usch!

ps! innan någon undrar om "sikte" män i genomsnitt enligt sexister har visat att män har snabbare reaktioner, och rekylerna i vissa vaper kräver en viss styrka för att bibehålla/korrigera vapnen i rätt sikte så fort som möjligt (ni som skjutit med vapen vet vad jag pratar om)
Vad är underligt i detta? Kvinnor är av genetiska skäl svagare, har mindre muskelmassa, klenare muskelfäste och så vidare. En soldats utrustning väger vad den väger och den kommer utgöra en betydligt större procentuell del av kroppsvikten hos en kvinna jämfört med en man. Detta leder ofelbart till skador - exakt samma sak konstaterade man i Sverige när man gjorde utvärderad kvinnors förmåga att vara brandmän. Detta är och har varit känt länge.

Av samma skäl är de även sämre på att flytta sårade kamrater eftersom det nästan uteslutande är muskelstyrka som gäller när det kommer till att bära bårar...

Gissar att även precisionen i skjutandet påverkas. Dels är vapnet tungt att hålla i längden, dels rekylen som kräver en del för att kompensera och dels skjutställningen som med tanke på att kvinnor är kortare också har kortare armar kan bli problematisk. Har man rejält med utrustning på magen, förstärkningsplattor med mera så bygger det en del och vapnet kommer rejält ut från kroppen.
Skillnaden här mot till exempel skidskytte där du har en tajt dräkt, en specialbyggd bössa exakt anpassad för din längd, en liten kaliber och rätt svagt laddade patroner gör att alla eventuella jämförelser är direkt ovidkommande.
Citera
2018-07-09, 09:27
  #38
Medlem
snabelts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ahh du har inget att komma med din skenhelige jävel. Visste väl det. Massa svammel bara.
Är du så jävla hjärnskadad att du behöver en källa som bevisar att USSR fanns? Antar du är samma idiot som också gapar 'riktig kommunism har aldrig testats!!'.
__________________
Senast redigerad av snabelt 2018-07-09 kl. 10:05.
Citera
2018-07-09, 13:41
  #39
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snabelt
Är du så jävla hjärnskadad att du behöver en källa som bevisar att USSR fanns? Antar du är samma idiot som också gapar 'riktig kommunism har aldrig testats!!'.

Din dumme fan, jag skrev en kritisk kommentar om hur amerikanska armén/utrikespolitik fungerar och du tolkar det till att jag är kommunist. Och nu är du upprörd över din egen påhittade politiska tillhörighet som du klistrade på mig.

Du har inte alla hemma va?
Citera
2018-07-09, 20:35
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
.50 är inte så hemsk som man kan tro , då tycker jag att överladdade magnumkalibrar slår värre .
https://www.youtube.com/watch?v=nvJXWqqwIpc

Sköt en hel del .50 kulspruta under min militärtjänstgöring , rekylen var rejäl men det tunga vapnet mjukade upp den , Barrett .50 var också tung nog att ta udden av rekylen .
( AG90 var inte framtagen då jag gjorde rekryten )

En modern lätt bössa med samma ammo skulle jag dock inte vilja prova ....
Och där avslöjades din lögn...
AG90 ÄR en Barrett M82 .50. Antogs 1990 för att röja minor.
Citera
2018-07-10, 17:36
  #41
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Och där avslöjades din lögn...
AG90 ÄR en Barrett M82 .50. Antogs 1990 för att röja minor.
Och FÖRE 1990 fanns den inte som AG90 utan hette just M82 , lilla du .

Vi på K4 hade M82 på 80-talet , enligt vad vi fick höra hade även I22 och FJS den .

Läs mitt inlägg igen så kanske du förstår vad jag skrivit .
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Barrett .50 var också tung nog att ta udden av rekylen .
( AG90 var inte framtagen då jag gjorde rekryten )

Under 80-talet hade försvaret köpt in ett antal M82 som utvärderades fältmässigt av de olika jägarförbanden , vi hade även det som senare blev AK5 före de fanns ute på de övriga förbanden .

Eftersom dessa vapen visade sig fungera väl under svenska förhållanden införlivades de i den svenska arméns vapenarsenal , hur trodde du att man kom fram till vad som fungerade i verkligheten ?

De som gjorde lumpen på K4 och I22 på nittiotalet hade AG90 med ett herrejösses kikarsikte , inte för att röja minor utan för att slå ut mål på väldigt långa avstånd .

Dessutom provades under 80-talet något som liknade denna kulspruta ute på jägargrupp vilket den var totalt oduglig till :
https://www.soldf.com/tksp127.html

Tung och otymplig , fastnade överallt i skogen , rekyl som nästan slog ikull skytten ( vår version saknade rekyldämpare ) och ett elände att dra på pulkan då man åkte skidor .

Min grupp släpade , bar och drog detta härke med oss i skogen tills vi till slut efter mycket klagande slapp den och fick tillbaka den betydligt smidigare KSP58 .
Citera
2018-07-12, 11:42
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Och FÖRE 1990 fanns den inte som AG90 utan hette just M82 , lilla du .

Vi på K4 hade M82 på 80-talet , enligt vad vi fick höra hade även I22 och FJS den .

Läs mitt inlägg igen så kanske du förstår vad jag skrivit .


Under 80-talet hade försvaret köpt in ett antal M82 som utvärderades fältmässigt av de olika jägarförbanden , vi hade även det som senare blev AK5 före de fanns ute på de övriga förbanden .



.
87 påbörjade man arbetet med att leta upp ett vapen för minröjning och mtrl-förstöring innan dess har det inte funnits några vapen i Sverige.

Ur försvarets forum 6/2015. Sid 36.
”Men Sverige var faktiskt första försvarsmakt som beställde geväret. 1989 gjordes en order på 100 stycken. Johan Eklöf som ansvarade för beställningen jobbar idag på SWEDEC.
– 1987 föll det på min lott att
titta på vad det behövdes för typ av utrustning inom ingenjörsförbanden för att kunna skjuta sönder bomber till exempel. Jag tittade på en rad gevär och eftersom vi behövde något med rejäl kraft föll valet på Barret och det fick hos oss namnet Automatgevär 90, efter årtalet det togs i bruk.”
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback