Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-05, 08:55
  #1
Medlem
Gabriel Knights avatar
Jag såg på Kunskapskanalen om de harediska kvinnornas liv. De är den mest konservativa gruppen av ortodoxa judar och följer den Mosaiska lagen mycket noga. I vart fall så sa de bla att det är kvinnorna som är högutbildade och försörjer familjen medan mannen bara får studera på Talmud/Torah-skola vare sig han vill det eller inte.
Tror ni att något sådant hade fungerat här i Sverige eller Europa?
Ponera tex att myndigheterna plötsligt bestämde att kvinnorna var de enda som var tillåtna att arbeta heltid och därför måste vara högutbildade för att kunna arbeta som läkare, ingenjörer, byggnadsarbetare, elektriker mm så att de kan försörja familjen medan man ansåg att mannens främsta uppgift är att studera och forska i ett ämne hela livet och därför bara fick arbeta högst deltid eftersom myndigheterna ansåg att mannens studier och forskning är viktigare än att försörja familjen.
På ett sätt hade det varit ganska kul att testa om det hade varit något intressant ämne man skulle studera och forska i.
Citera
2018-07-05, 10:16
  #2
Medlem
NickSonnys avatar
Med tanke på hur mycket vi daltar med efterblivna minoriteter i det här landet så skulle nåt sånt applåderas av massmedia och av feminister trots att det är sexistiskt.
Citera
2018-07-05, 16:26
  #3
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickSonny
Med tanke på hur mycket vi daltar med efterblivna minoriteter i det här landet så skulle nåt sånt applåderas av massmedia och av feminister trots att det är sexistiskt.



Hehehe kanske man rent av skulle hänvisa till att vikingarnas kvinnor var "nyckel"-kvinnor och bestämde över hushållet samt att det var hövdingens fru som bestämde i byn när hövdingen och männen var ute på sina räder
Citera
2018-07-05, 17:29
  #4
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Jag såg på Kunskapskanalen om de harediska kvinnornas liv. De är den mest konservativa gruppen av ortodoxa judar och följer den Mosaiska lagen mycket noga. I vart fall så sa de bla att det är kvinnorna som är högutbildade och försörjer familjen medan mannen bara får studera på Talmud/Torah-skola vare sig han vill det eller inte.
Tror ni att något sådant hade fungerat här i Sverige eller Europa?
Ponera tex att myndigheterna plötsligt bestämde att kvinnorna var de enda som var tillåtna att arbeta heltid och därför måste vara högutbildade för att kunna arbeta som läkare, ingenjörer, byggnadsarbetare, elektriker mm så att de kan försörja familjen medan man ansåg att mannens främsta uppgift är att studera och forska i ett ämne hela livet och därför bara fick arbeta högst deltid eftersom myndigheterna ansåg att mannens studier och forskning är viktigare än att försörja familjen.
På ett sätt hade det varit ganska kul att testa om det hade varit något intressant ämne man skulle studera och forska i.
Mannens Tora-Studier finansieras av staten.
Citera
2018-07-05, 19:09
  #5
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Mannens Tora-Studier finansieras av staten.


Japp, och de sa att kvinnorna får välja vilken inriktning de vill på universitetet medans männen förväntades att enbart studera Torah och inte till någon högre yrkesutbildning. Männen förväntades att bara arbeta halvtid och studera Torah resten av tiden medan kvinnorna skulle sköta hemmet samt att arbeta upp till heltid för att försörja familjen.
Citera
2018-07-06, 21:26
  #6
Medlem
Då TS inte bidragit med källa för sina påståenden så tar jag mig friheten att citera en som jag har hittat:

https://www.myjewishlearning.com/art...edim-charedim/

Citat:
Because most varieties of secular education are frowned upon, few haredim hold professional degrees. Most adult men devote themselves to full-time Torah study, and their wives commonly assume the role of breadwinner. Because most haredim live in single-earner households with large numbers of children, haredi communities are generally characterized by extreme poverty, requiring subsidies from charities and governments in order to subsist.

Det är alltså inte så att kvinnorna blir läkare och tvingar männen att stå vid spisen, utan männen väljer att studera Torah och således måste en del kvinnor arbeta för att få det att gå runt. Det står ingenting om att kvinnorna får välja att arbeta eller välja vad de ska arbeta med.
Citera
2018-07-06, 21:49
  #7
Medlem
Och här är en källa som påstår att männen får studera Torah, medan kvinnorna inte studerar alls...

https://www.bbc.co.uk/news/resources...ang=english-ca

Citat:
It’s common for married men to keep studying, especially in the early years of marriage. A life devoted to religious learning is highly respected so women often end up as the main breadwinners for a time.

...och en haredisk kvinnas vittnesmål om när hon berättade för familjen att hon ville skiljas:

Citat:
“My father said to me: 'You're going to go to court? You want to fight? You’re going to have a stupid legal aid lawyer. We’re going to get the best lawyer and you’re going to see. You’re going to get the children taken away from you, you’re going to be alone and you’re going to have a nervous breakdown.’”



TS bör länka och citera sina källor som hävdar att harediska kvinnor har mer frihet än harediska män.
Citera
2018-07-06, 22:05
  #8
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Och här är en källa som påstår att männen får studera Torah, medan kvinnorna inte studerar alls...

https://www.bbc.co.uk/news/resources...ang=english-ca



...och en haredisk kvinnas vittnesmål om när hon berättade för familjen att hon ville skiljas:





TS bör länka och citera sina källor som hävdar att harediska kvinnor har mer frihet än harediska män.



Som sagt var det på Kunskapskanalen de visade denna dokumentär. Det var en kvinnlig programledare och jag kom in mitt i programmet så jag vet inte vad det heter eftersom jag bara kanalzappade fram det pga en reklampaus och jag såg klart det istället för NCIS som jag egentligen skulle se på.I programmet intervjuades en kvinna som var lärare på en pojkskola och det var hon som sa att kvinnor får välja exakt vilket program på universitet de vill medan pojkar bara får studera Torah vilket hon själv tyckte var bra eftersom det gav kvinnan frihet att välja yrke i ett annars mansstyrt och mycket lagiskt samhälle. De följer alltså i princip nästan alla 613 olika levnadsregler som funnits men vissa är ju borttagna pga att templet är förstört.
__________________
Senast redigerad av Gabriel Knight 2018-07-06 kl. 22:08.
Citera
2018-07-06, 22:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Som sagt var det på Kunskapskanalen de visade denna dokumentär. Det var en kvinnlig programledare och jag kom in mitt i programmet så jag vet inte vad det heter eftersom jag bara kanalzappade fram det pga en reklampaus och jag såg klart det istället för NCIS som jag egentligen skulle se på.I programmet intervjuades en kvinna som var lärare på en pojkskola och det var hon som sa att kvinnor får välja exakt vilket program på universitet de vill medan pojkar bara får studera Torah vilket hon själv tyckte var bra eftersom det ändå gav kvinnan frihet att välja yrke i ett annars mansstyrt samhälle.

Länka och citera. Annars har du inget att komma med.
Citera
2018-07-06, 22:27
  #10
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Länka och citera. Annars har du inget att komma med.


Som sagt var det på Kunskapskanalen och frågeställningen var generell och i grunden bara öppnade upp för en frågeställning om vårt samhälle hade kunnat göra något motsvarande, dvs låta mannen forska och studera ett ämne, vilket som helst med statens godkännande och låta kvinnorna arbeta och försörja familjen. DVS min frågeställning var löst baserad utifrån ett teveprogram.

Jag skulle lika gärna kunnat ha utgått med samma fråga utifrån faktan att kvinnorna under vikingatiden var "nyckel"-bärare och ansvariga för hemmet samt att tillsammans med hövdingens hustru hålla ordning på byn när männen var ute på sina olika handels och krigsresor.

I båda fallen handlar det om att kvinnan i grunden har mer ansvar än männen gällande samhällets och familjens bevarande och försörjning vilket belystes i programmet ur kvinnoperspektiv men detta ansvar begränsades också givetvis av manlig kontroll på olika sätt.
Tex intervjuades kvinnor som hade lämnat det samhället i protest mot att de inte fick vara fria utifrån det stora ansvaret de ändå tar.
Tex så måste kvinnorna alltid bära peruk efter giftermålet, det motsvarar alltså de muslimska kvinnornas slöja och har samma uppgift, dvs att hålla andra män borta från en gift kvinna.
__________________
Senast redigerad av Gabriel Knight 2018-07-06 kl. 22:30.
Citera
2018-07-06, 22:28
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Som sagt var det på Kunskapskanalen och frågeställningen var generell och i grunden bara öppnade upp för en frågeställning om vårt samhälle hade kunnat göra något motsvarande, dvs låta mannen forska och studera ett ämne, vilket som helst med statens godkännande och låta kvinnorna arbeta och försörja familjen. DVS min frågeställning var löst baserad utifrån ett teveprogram.

Jag skulle lika gärna kunnat ha utgått med samma fråga utifrån faktan att kvinnorna under vikingatiden var "nyckel"-bärare och ansvariga för hemmet samt att tillsammans med hövdingens hustru hålla ordning på byn när männen "var ute på sina olika handels och krigsresor.

I båda fallen handlar det om att kvinnan i grunden har mer ansvar än männen gällande samhällets och familjens bevarande och försörjning vilket belystes i programmet ur kvinnoperspektiv men detta ansvar begränsades också givetvis av manlig kontroll på olika sätt.
Tex intervjuades kvinnor som hade lämnat det samhället i protest mot att de inte fick vara fria utifrån det stora ansvaret de ändå tar.
Tex så måste kvinnorna alltid bära peruk efter giftermålet, det motsvarar alltså de muslimska kvinnornas slöja och har samma uppgift, dvs att hålla andra män borta från en gift kvinna.

Om du inte länkar och citerar så finns det inte mycket att diskutera, eftersom man inte kan veta om du talar sanning eller inte.
Citera
2018-07-06, 22:29
  #12
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Om du inte länkar och citerar så finns det inte mycket att diskutera, eftersom man inte kan veta om du talar sanning eller inte.



Det finns ju inget att länka när det gick på teven
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback