Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-04, 23:38
  #13
Medlem
Flyger från Kastrup. Hittar ingen info om dom har något liknande där dock.
Citera
2018-07-04, 23:58
  #14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketpotatis
Flyger från Kastrup. Hittar ingen info om dom har något liknande där dock.

Kastrup, där har jag fått visa upp passet när jag satt och väntade på anslutningsflyget till Sverige. (Fåtöljerna utanför "Tax-freen", svensk väkterska (!) bad att se passet, visade upp KK, hon ville se passet, och jag förklarade på infödd göteborgska att jag är pursvensk och ska från Danmark hem till Sverige samt den nordiska passunionen, visst fan ville hon se passet ändå. Fick ta upp passet ur mitt handbagage, först då blev hon nöjder. (PMS?) -Detta var några år före de stora flyktingvågorna, märk väl.
Så ett provisoriskt pass är att rekommendera från Kastrup. Annars är risken stor att du får vända hem igen utan Spanienresan..

Edit: Du måste nog fixa passet på svensk mark, tror inte du kan fixa svenskt pass på Kastrup..
Citera
2018-07-05, 06:29
  #15
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, det stämmer. Har aldrig själv behövt skaffa "engångspass", men om jag minns rätt, kan man i alla fall få ett sådant som gäller i sex (eller nio) månader. Då pass inte kollas så noga, och i vart fall inte stämplas i längre inom Schengen, kan man undra om passnumret registreras (troligen) och sedan räknas som förbrukat efter en ut- och hemresa, eller om man kan "fuska" och försöka sig på flera resor inom giltighetstiden, även om det är "förbrukat"? -Sorry om jag snodde tråden lite, men det är relaterat.. (Sedan är det rätt löjligt att ett KK inte kan användas som resehandling inom EU, då körkortsregistret faktiskt är gemensamt och polisen i exempelvis Tyskland kan kolla ett svenskt T
körkort online..)
Glöm inte att det är fler än du som har samma problem, se därför till att beställa tid eller kom i mycket god tid,

Tanken från början var just det att det skulle räcka med kk eller en annan id-handling.
Sedan bestämde våra folkvalda att det faktiskt är rasistiskt att ange medborgarskap på körkortet, Eftersom EO har bestämt att det bara skulle räcka med ett ID-kort, så var det baraattt ta skeden i vacker hand och skapa det Nationella ID-kortet.

Ha en trevlig resa!
Citera
2018-07-05, 07:31
  #16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Glöm inte att det är fler än du som har samma problem, se därför till att beställa tid eller kom i mycket god tid,

Tanken från början var just det att det skulle räcka med kk eller en annan id-handling.
Sedan bestämde våra folkvalda att det faktiskt är rasistiskt att ange medborgarskap på körkortet, Eftersom EO har bestämt att det bara skulle räcka med ett ID-kort, så var det baraattt ta skeden i vacker hand och skapa det Nationella ID-kortet.

Ha en trevlig resa!

Japp så är det som du säger. (På mitt gamla utgångna körkort från 1996, har jag för mig att det stod "svensk" på. (Om jag minns rätt). -Själv har jag inga problem i nuläget, jag är inte TS.
Citera
2018-07-06, 10:34
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raketpotatis
Hej!

Ska flyga om några timmar och kan ej för mitt liv hitta mitt pass. Jag ska till Spanien med Primera Air och får olika besked för varje googling jag gör. Är det något som har erfarenhet av att flyga endast med ett SIS-märkt id-kort? Det är från mitt företag, det står all info som i mitt pass på det och att det är ett "certified swedish identity card".

Tacksam för kvicka svar.


Nyfiken på om/hur det löste sig.
Citera
2018-07-09, 00:56
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Nyfiken på om/hur det löste sig.

Det gick bra! Dom gnällde lite på Kastrup, men fick gå på ändå. I Spanien fungerade det hur bra som helst både på hotellet och på flyget hem. Men det var jobbigt med ångesten att det ev ej skulle fungera.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2955901

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback