Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-04, 17:28
  #1
Avstängd
Jag undrar hur mycket man tjänar på fastigheter. Och vart man kan köpa lägenhetshus i mindre orter samt hur mycket intäkter och utgifter man får. Någon som har erfarenhet eller kunskap? Vet att Donald Trump gjorde 10 miljoner till flera miljarder igenom fastigheter.
Citera
2018-07-04, 17:37
  #2
Medlem
knasen79s avatar
Börja du istället med en kurs i SFI och lär dig stava så kan du bli fastighetsmagnat senare.
Citera
2018-07-04, 17:42
  #3
Medlem
Rem-s avatar
Rikssnittet för avkastning på fastighetsinvesteringar ligger på 5 % per år. Lägre i större orter.

Rika Tillsammans (bloggen) har många bra räkneexempel du kan kolla.
Citera
2018-07-04, 21:01
  #4
Medlem
Tror säkert man kan tjäna pengar, som både fastighetsbolag, byggherre osv, men utan kunskap är det nog knepigt.

Å andra sidan kan du ju köpa aktier i både fastighetsbolag, byggherrar och byggbolag. Just nu är det nog kanske inte läge.
Citera
2018-07-05, 05:44
  #5
Medlem
på KFM auktion dyker det upp objekt ibland. Kolla även mäklarnas hemsidor för de orter du är intresserad av. objektvision.se är en annan sida.

Små hyresfastigheter är bra om du kan köpa för ca 8.5 x årshyresintäkter. Bra skick ca 10-12 x årshyresintäkter.

Räkna endast uthyrda ytor.

Sen drar du av och lägger till efter fördela och nackdelar.

Detta är en GROVT förenklad schablon som bara skall ligga till grund för en snabb koll om du skall lägga någon energi på objektet.

I storstäder är det inte ovanligt med 20 x årshyran.
Citera
2018-07-08, 21:09
  #6
Medlem
Jag är 19 år och funderar på att köpa min första bostad snart. Om du letar efter lägenhetshus till salu kan du kolla objektvision.se
https://objektvision.se/

Allt beror på hur många bostäder du har men om du arbetar hårt i några år har du inkomster utan atta behöva arbeta (så mycket). Du kan även hyra ut vanliga hus från hemnet, vetu
Citera
2018-07-08, 23:02
  #7
Medlem
neurobotics avatar
Du borde lyssna på detta podcast avsnitt som handlar just om det du undrar om.

Kvinnan har bara köpt på sig hyresfastigheter på mindre orter. Var ett tag sedan jag lyssnade på den men motiveringen var att det på mindre orter inte lönar sig att bygga nya hyresfastigheter men att folk ändå vill bo någonstans.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback