Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-04, 16:01
  #1
Medlem
Skaffat en 6-årig han-katt för 2 dagar sen och skulle testa om man kan behålla den. Har dock haft stark allergi sedan ung ålder, men den har blivit bättre med tiden. Än så länge har jag klappat katten och dens "allergi" bör väl har spridits i hela lägenheten då den gått runt och nu fäller. Endast känt lite irritation i näsan, och en väldigt, väldigt svag effekt på andningen.

Fungerar ej testet med katten så har vi möjlighet att lämna tillbaka den. Så min fråga är: Om jag ej haft problem hittills, kan man behålla katten? Utvecklar man en starkare immunitet med tiden eller kan allergin bli värre; så pass dålig att man måste bli av med katten?
Ni som varit i samma situation hör gärna av er.
Citera
2018-07-04, 16:07
  #2
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falconlover
Skaffat en 6-årig han-katt för 2 dagar sen och skulle testa om man kan behålla den. Har dock haft stark allergi sedan ung ålder, men den har blivit bättre med tiden. Än så länge har jag klappat katten och dens "allergi" bör väl har spridits i hela lägenheten då den gått runt och nu fäller. Endast känt lite irritation i näsan, och en väldigt, väldigt svag effekt på andningen.

Fungerar ej testet med katten så har vi möjlighet att lämna tillbaka den. Så min fråga är: Om jag ej haft problem hittills, kan man behålla katten? Utvecklar man en starkare immunitet med tiden eller kan allergin bli värre; så pass dålig att man måste bli av med katten?
Ni som varit i samma situation hör gärna av er.

mitt förslag är att du testar i en vecka, dvs 5 dagar till. Efter detta, om du märker någon ytterligare skillnad så antingen väntar du i en månad eller lämnar tillbaka katten. För har du redan nått din "peak" så låter det ju som att det är ganska lugnt. Men om den fortfarande håller på att byggas upp så låter det lite riskabelt.

Jag utgår självklart från att du verkligen älskar katter och inte skulle kunna leva ett liv utan kissekatten. Annars låter det dumt att genomgå detta.
Citera
2018-07-04, 16:09
  #3
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falconlover
Skaffat en 6-årig han-katt för 2 dagar sen och skulle testa om man kan behålla den. Har dock haft stark allergi sedan ung ålder, men den har blivit bättre med tiden. Än så länge har jag klappat katten och dens "allergi" bör väl har spridits i hela lägenheten då den gått runt och nu fäller. Endast känt lite irritation i näsan, och en väldigt, väldigt svag effekt på andningen.

Fungerar ej testet med katten så har vi möjlighet att lämna tillbaka den. Så min fråga är: Om jag ej haft problem hittills, kan man behålla katten? Utvecklar man en starkare immunitet med tiden eller kan allergin bli värre; så pass dålig att man måste bli av med katten?
Ni som varit i samma situation hör gärna av er.


Jag har inga vetenskapliga källor på detta utan kan bara tala för mig själv.

Jag kan vara allergisk mot en katt som fan, men inte alls känna av en annan katt. Ingen aning vad det beror på.

Jag har också varit med om att ha "vant mig" vid allergi mot en katt. Kände små besvär första tiden när jag bodde hos en person, men det avtog helt med tiden. Dock har jag också varit med om att jag varit hos folk med katt och där upplevt så stark allergi att det har varit rent omöjligt att stanna kvar där!

Om jag var du så skulle jag testa och se hur det utvecklas helt enkelt, tycker det låter positivt att det inte är alltför jobbiga symptom du upplever iaf. Ett tips kan vara att hålla extra städat, ofta då jag varit hos personer med katt och upplevt sjuka allergi-symptom, då har de haft extremt ostädat hemma, katthår överallt m.a.o.
Citera
2018-07-04, 16:57
  #4
Medlem
godboys avatar
Tycker väldigt mycket om katter, fantastiskt fina är de.

I alla fall så är jag tyvärr allergisk, men jag klarar mig rätt bra korta tag. Det går vanligtvis bra för mig att komma hem till kompisar som har katt så länge jag inte doppar ansiktet i dem. Men vistas jag länge med katter så förvärras min allergi. Så jag har valt att inte ha katt på grund av det.
Citera
2018-07-04, 17:14
  #5
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CloserToTheHeart
Jag har inga vetenskapliga källor på detta utan kan bara tala för mig själv.

Jag kan vara allergisk mot en katt som fan, men inte alls känna av en annan katt. Ingen aning vad det beror på.

Jag har också varit med om att ha "vant mig" vid allergi mot en katt. Kände små besvär första tiden när jag bodde hos en person, men det avtog helt med tiden. Dock har jag också varit med om att jag varit hos folk med katt och där upplevt så stark allergi att det har varit rent omöjligt att stanna kvar där!


Det kan bero på att kattraser har olika typer av päls. Hade själv en katt förut som hade en päls med lite tjockare strån som inte flög omkring överallt. Det var lugnt. Men långhåriga katter med tunna pälsstrån ger mig mer eller mindre allergisymptom.
Citera
2018-07-04, 17:18
  #6
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Det kan bero på att kattraser har olika typer av päls. Hade själv en katt förut som hade en päls med lite tjockare strån som inte flög omkring överallt. Det var lugnt. Men långhåriga katter med tunna pälsstrån ger mig mer eller mindre allergisymptom.

Antagligen har det med det att göra som du säger.

Jag har för mig att jag har läst någonting om(för länge sedan, minns ej var), att det går att vänja sig vid allergier. Men som jag sa tidigare, försök att håll städat. Borde fungera bättre att utsätta sig i SMÅ doser av allergin under tiden.
Citera
2018-07-04, 18:16
  #7
Medlem
harperlees avatar
Tyvärr tror jag inte att man i regel blir tillvänjd och mindre allergisk utan tvärtom att det blir värre och värre ju längre man är utsatt för allergenerna.

Dock vill jag tipsa om att det finns ett schampo som utvecklats av en forskare på Karolinska som tvättar bort allergenerna från katten (schampot är alltså till katten och inte till dig själv). Tydligen skall det vara väldigt effektivt!
Citera
2018-07-05, 00:19
  #8
Medlem
Uppskattar alla svar! Valt att behålla katten så får vi se vad som händer.
Citera
2018-07-05, 00:45
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falconlover
Uppskattar alla svar! Valt att behålla katten så får vi se vad som händer.

Testa några dagar/någon vecka. Det framgick inte riktigt om det var just kattallergisk du är/var eller "allmänallergisk"/"multiallergisk" mot ditten och datten?

Tillvänjning fungerar faktiskt, man har framgångsrikt fått jordnötsallergiker att bli mindre allergiska genom att ge dessa små diminutiva doser av jordnötter i kontrollerade försök, funkar säkert med kattallergi också. Är du väldigt förtjust i katten och bara lite irriterad av allergin, finns det ju "allergipiller" (sådana man tar mot pollen etc.) att köpa på apotek.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback