Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-04, 13:05
  #1
Medlem
Hej

Jag har problem med ett företag som skickat faktura och hävdar att jag beställt från en IP-adress som ser ut så här "2a02:aa1:100f:34b2:1:1:d2a1:d80f"

Vad är det för typ av ip adress? Är det en ipadress?

De hävdar även att jag beställt från en sida som heter "kyrkskatt.se" men jag var inne på en sida som heter "skattamindre.se" kan två helt olika sidor ha samma huvuddomän eller vad man ska säga? För innan jag gick in på skattamindre.se så hade jag aldrig varit på "kyrkskatt.se"
Citera
2018-07-04, 13:06
  #2
Medlem
Jag googlade https://whatismyipaddress.com/ip/2a0...fff::567c:7570 och hamnade i Rumänien.
Citera
2018-07-04, 13:08
  #3
Medlem
MrKleins avatar
Det är bluff och båg.

IP-adressen är en s.k. IPv6-adress.
Citera
2018-07-04, 13:10
  #4
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Sidorna tar betalt för att hjälpa dig gå ur svenska kyrkan, något som är mycket lätt att göra själv och helt gratis. Hoppas du inte beställt något.
Citera
2018-07-04, 13:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McBrull
Hej

Jag har problem med ett företag som skickat faktura och hävdar att jag beställt från en IP-adress som ser ut så här "2a02:aa1:100f:34b2:1:1:d2a1:d80f"

Vad är det för typ av ip adress? Är det en ipadress?

De hävdar även att jag beställt från en sida som heter "kyrkskatt.se" men jag var inne på en sida som heter "skattamindre.se" kan två helt olika sidor ha samma huvuddomän eller vad man ska säga? För innan jag gick in på skattamindre.se så hade jag aldrig varit på "kyrkskatt.se"

Bestrid den omedelbart skriftligen. Det är de som har bevisbördan på sin sida. Har du bestridit den får de inte skicka den till inkasso eller kronofogden. Då måste de gå till domstol. Och det håller inte med en IPV6 adress för knyta dig till en beställning.
Citera
2018-07-04, 14:23
  #6
Medlem
Jag var inne och klickade runt på sidan (utan att beställa) men nu hävdar de att jag beställt tjänsten och de har skickat faktura.

Jag har skriftligen via e-mail bestridit faktura och påminnelse.

Pratade med Konsumentverket och de sa att det bara är att bestrida genom inkasso och kronofogden, och att bevisbördan ligger på företaget. Blir lite orolig bara, om de nu vill ta det till domstol, huruvida en Ipv6 adress kan användas i det syftet.

Har även kontaktat en sådan "Fråga gratis" advokat online.
Citera
2018-07-04, 15:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McBrull
Jag var inne och klickade runt på sidan (utan att beställa) men nu hävdar de att jag beställt tjänsten och de har skickat faktura.

Jag har skriftligen via e-mail bestridit faktura och påminnelse.

Pratade med Konsumentverket och de sa att det bara är att bestrida genom inkasso och kronofogden, och att bevisbördan ligger på företaget. Blir lite orolig bara, om de nu vill ta det till domstol, huruvida en Ipv6 adress kan användas i det syftet.

Har även kontaktat en sådan "Fråga gratis" advokat online.

Bestrid skriftligt, ta kopia och skicka rekommenderad post så det finns registrerat att dom har hämtat ut brevet.
Citera
2018-07-29, 22:06
  #8
Medlem
Hur kan de veta att det är just du som har denna IP-adress?

Fyllde du i namn m.m. i något formulär även om du inte fullföljde beställningen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback