Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-04, 11:55
  #1
Medlem
blobben!!!s avatar
Ett nytt (nåja) "frihandelsavtal" med Japan skall göra det möjligt för bl.a. svenska staten att sälja av kommualt vatten till utländska bolag under den nu mer klassiska täckmanteln "frihandel".

I Sverige har vi bland den bästa vattenkvaliteten i världen. Priserna för vatten är dessutom relativt låga. När andra städer runt om i Europa har privatiserat sina vattenbolag är resultatet alltid det samma; högre priser för konsumenten, sämre underhåll av ledningar och sämre vattenkvalitet.

Dag ut och dag in kämpar dessa människor i EU-kommissionen för att sälja ut Europas tillgångar, lägga dess folk under överstatliga lagar och lägga förtjänsten i egen ficka.
Anti-lobbyistgruppen " Corporate Europe Observatory" kan avslöja att det i praktiken är en hand full lobbyistgrupper som genom EU-kommissionen har bestämt över Europas öde.
EU-kommissionen har dessutom fram tills nyligen vägrat att lämna ut uppgifterna till alternativa medier.


Hittills är det svårt att veta exakt vilka lagar som kommer skrotas som "hinder för frihandel". Kanske är det yttrandefriheten som står på tur?


Här har en organisation, "Skiftet", startat en lista för att stoppa avtalet!

https://agera.skiftet.org/campaigns/...m_source=blast


Tror ni att det finns andra vägar att stoppa JEFTA? Går det att stoppa EU-kommissionen från att göra EU till en diktatorisk superstat?
Varför har lobbyistorganisationer den största makten övevr våran politik?
Citera
2018-07-04, 12:10
  #2
Medlem
KFCnoggers avatar
Sverige säljer ut allt, behöver vi verkligen det?

Tycker det verkar som vi har så himla mycket pengar, så som politikerna slänger med de på alla dessa experiment.
Citera
2018-07-04, 13:25
  #3
Medlem
Kennethkvartings avatar
Det som kommer att hända, och det här har jag sagt i flera år, är att när mina döttrar, 6 och 8 år gamla ska ha eget boende kommer de få "välja" om de vill ha vatten eller inte.

Vilket är bra, valfrihet är ju underbart. Folk som är rika och har råd att betala för vatten ska inte behöva hålla en massa lata fattiglappar(läs; folk som har löner under 30000 i månaden i dagens penningvärde) under armarna, eller hur?
Dessutom är det ju skönt att kunna "välja" ett billigare boende utan vatten om man nu "vill" det.

Jag har viss insyn i kommunernas VA-verksamhet och jag vet att många kommuners VA-nät är kraftigt underfinansierade och byts ut i en takt som inte på långt när motsvarar systemens tekniska livslängd.

Visst: Privata bolag brukar vara bättre på att få ut valuta för pengarna än kommuner, men redan eftersatt, underfinansierat och privatisering brukar innebära ett servicemässigt stålbad för kunderna.
Citera
2018-07-04, 17:16
  #4
Medlem
Hencuckens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Det som kommer att hända, och det här har jag sagt i flera år, är att när mina döttrar, 6 och 8 år gamla ska ha eget boende kommer de få "välja" om de vill ha vatten eller inte.

Vilket är bra, valfrihet är ju underbart. Folk som är rika och har råd att betala för vatten ska inte behöva hålla en massa lata fattiglappar(läs; folk som har löner under 30000 i månaden i dagens penningvärde) under armarna, eller hur?
Dessutom är det ju skönt att kunna "välja" ett billigare boende utan vatten om man nu "vill" det.

Jag har viss insyn i kommunernas VA-verksamhet och jag vet att många kommuners VA-nät är kraftigt underfinansierade och byts ut i en takt som inte på långt när motsvarar systemens tekniska livslängd.

Visst: Privata bolag brukar vara bättre på att få ut valuta för pengarna än kommuner, men redan eftersatt, underfinansierat och privatisering brukar innebära ett servicemässigt stålbad för kunderna.

Låter underbart med ett boende utan en toalett.
Citera
2018-07-18, 07:17
  #5
Medlem
Gabriel2017s avatar
EU verkar vara en form av "skalbolag" sälj ut allt, utnyttja allt, kamma hem vinsten. En vinst som går till Globalisterna och EU etablissemanget. Dessa Globalister är inte heller riktiga Globalister, de plundrar länder och kontinenter men samtidigt skyddar de sig emot mot konkurrenterna. EU viktigaste uppgift verkar vara EU byråkratins vällevnad, att kunna ge sina egna byråkrater ett så bra liv som möjligt med allt vad det innebär med förmåner och pensioner. EU går mot fascism med lagar och förordnanden som sänker ribban för demokrati, steg för steg. Idag har EU en maffiakultur, imorgon ren fascism. Tyskland är som vanligt det landet som styr och de styr EU mot fascism, Tyskland är också det landet som har tjänat mest på EU. Känns historien igen, historien upprepar sig, Tyskland vill bestämma över Europa. Hoppas att vattenfrågan kan bli så att folk får upp ögonen på vad som händer, snart äger vi inte vårt eget vatten, utan det tillhör Globalisterna. Nästa steg blir att EU säljer ut vår luft, och att vi kommer att bli beskattade för hur luften vi andas är ren eller inte. Beskatta luften vi andas, blir som en miljöskatt, "för miljöns skull"!
Citera
2018-07-18, 13:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Ett nytt (nåja) "frihandelsavtal" med Japan skall göra det möjligt för bl.a. svenska staten att sälja av kommualt vatten till utländska bolag under den nu mer klassiska täckmanteln "frihandel".

Innebär avtalet att kommunerna måste sälja VA-verksamheten, eller att det kan göra det om de vill?
Citera
2018-07-19, 22:38
  #7
Moderator
Siegfrids avatar
EU --> Politik: inrikes
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback