Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-04, 16:54
  #13
Medlem
Hej välkommen till Hudiksvall fin sommarstad men det händer inte mycket på vintern.Vart skall du bo = ?
Vart skall du jobba =?
Citera
2018-07-04, 23:29
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scip
TS skit i mygg snö fråga i stället om något väsentligt som exempelvis hur berikat är Hudiksvall nu år 2018 och vad finns det för problem i staden.

Varit på besök i hudik från Norrköping/linköping. Det kryllar av marockanska "barn" och afghaner där otroligt mycket svarta "barn" också.

Dessa hänger mycket vid tågstationen och driver runt lite överallt.

Alltså hudik är en liten stad och dessa människor sticker ut jämfört med exempelvis Linköping/Norrköping, här märks de inte så mycket men de finns här.

Annars är staden väldigt öde och tom på nätterna. Räcker med att röra sig i stan 2 dagar på dagen så har du lärt känna alla lokala ansikten och märker om det blir en skillnad i vad det är för folk som rör sig där. Bra för paranoida människor som vill hålla koll
Citera
2018-07-05, 00:38
  #15
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenT3
Jag känner att mängden snö på vintern och storleken på myggorna är en väsentligare fråga. Jag menar det är ett väldigt fint hus till ett bra pris. Jag vill inte sitta på min uteplats på sommaren och bli ihjälbiten av myggor stora som bålgetingar. På vintern vill jag helst inte behöva köpa en SUV med fyrhjulsdrift för att kunna ta mig till jobbet.

Vad det gäller staden som sådan bekymrar mig inte alls. Jag kommer ju bo 22 km från staden.


Mygg bör vara lugna gatan så länge du inte bor väldigt avskilt och ensligt med skog runt om alla knutar nära. Är det mer ett "vanligt husområde" så ska det inte vara några problem. Du måste in i skogen för att få de problemen.

Jag har bott i omgångar i Kiruna och Gällivare, och det var inga som helst problem med mygg i befolkade områden.
Citera
2018-07-05, 01:28
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KenT3
Hej! Har fått ett jobberbjudande längre upp i landet. Bor just nu i villa strax utanför Uppsala. Har hittat ett jättefint hus ca 22 km öster om Hudiksvall. Huset ligger ca 200 meter från havet. Det ingår även båtplats. Perfekt för min lilla aluminiumbåt. Huset och området är helt idylliskt. Men! Hur fan fungerar det att bo i Hudiksvall på vintern? Det är detta jag är lite osäker på.

1. Måste jag köpa ny bil? Uppfarten och infarten till huset består av grus. Detta är fint grus. Sedan är det några hundra meter välskött grusväg innan asfaltsvägen börjar. Jag har just nu en BMW med lågprofildäck, hård fjädring, låg markfrigång och saknar dragkrok. Bilen är en 3-serie sedan med fyrhjulsdrift och är helt original. Tror ni jag klarar mig in till Hudiksvall på vintern? Snöröjningen borde ju fungera med tanke på att det finns relativt många hus i området. Har ingen lust att vakna upp på morgonen och inse att det är 70 cm snö på vägen.
Måste jah köpa en terrrängbil att ha på vintern?

2. Kör alla skoter här uppe i Norrland? Måste man ha skoter på vintern för att kunna ta sig fram i området runt Hudiksvall?

3. Hur är det med myggen? Har hört om myggor större en bålgetingar.

4. När måste vinterjackan tas fram? Är det från halva Augusti eller senare?

Hur kan man ha valt att köra BMW och samtidigt se ett eventuellt behov av en snöskoter som ett problem?
Citera
2018-07-05, 02:01
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Hur kan man ha valt att köra BMW och samtidigt se ett eventuellt behov av en snöskoter som ett problem?
Jag vet inte riktigt om det är för att jag är trött men jag förstår inte riktigt vad du menar...

Hur menar du?
Citera
2018-07-05, 07:42
  #18
Medlem
amentjeinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenT3
Är det så konstigt att man undrar? Hade en gammal vän som bodde i Sundsvall och han sa att folk åker skoter till jobbet där. Sundsvall ligger extremt nära Hudiksvall!


Du behöver inte byta bil - du hade klarat dig bra med en tvåhjulsdriven 3-serie.

Nej - folk tar inte skotern till jobbet.

Mygg är det väl som i resten på landet - varierar lokalt.

Du borde mer vara tveksam till staden i sig, än rädd för "norrland"
Citera
2018-07-05, 10:07
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muhahaha94
Varit på besök i hudik från Norrköping/linköping. Det kryllar av marockanska "barn" och afghaner där otroligt mycket svarta "barn" också.

Dessa hänger mycket vid tågstationen och driver runt lite överallt.

Alltså hudik är en liten stad och dessa människor sticker ut jämfört med exempelvis Linköping/Norrköping, här märks de inte så mycket men de finns här.

Annars är staden väldigt öde och tom på nätterna. Räcker med att röra sig i stan 2 dagar på dagen så har du lärt känna alla lokala ansikten och märker om det blir en skillnad i vad det är för folk som rör sig där. Bra för paranoida människor som vill hålla koll

Ts berättade ju att denne hittat ett hus drygt två mil utanför Hudiksvall, vid kusten. Vidare framgick det inte ens om arbetsplatsen som jobberbjudandet gällde var belägen inne i Hudiksvall.
I övrigt: Om man tror att Norrköping kan kravla sig ut som klar vinnare i någon som helst jämförelse med annan svensk stad beträffande demografi så lider man nog av lite omvänd hemmablindhet(då detta begrepp oftast anses ha en positiv laddning). Drygt två mil utanför Norrköping, vid kusten, har inte jag heller några problem med att vistas...
Citera
2018-07-05, 14:01
  #20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Ts berättade ju att denne hittat ett hus drygt två mil utanför Hudiksvall, vid kusten. Vidare framgick det inte ens om arbetsplatsen som jobberbjudandet gällde var belägen inne i Hudiksvall.
I övrigt: Om man tror att Norrköping kan kravla sig ut som klar vinnare i någon som helst jämförelse med annan svensk stad beträffande demografi så lider man nog av lite omvänd hemmablindhet(då detta begrepp oftast anses ha en positiv laddning). Drygt två mil utanför Norrköping, vid kusten, har inte jag heller några problem med att vistas...


Nu vill inte jag vara den som märker ord men att åka två mil öster om Norrköping räcker inte för att komma till kusten, men visst kommer du vatten som då är Pampusfjärden och Bråviken.

Vad det gäller Hudiksvall så behöver TS inte vara direkt rädd för att varken köpa ny bil, inhandla skoter eller slåss med mygg stora som bålgetingar. Även om du bor ett par mil utanför Hudiksvall så är det fortfarande civilisation och det finns vägar även där.
Om du nu kommer från en bit utanför Uppsala som jag också gör så borde du veta bättre eller helt enkelt börja semestra i Sverige. Finns så mycket vackert att se, Uppsala hör inte dit även om det har sina pärlor det också.
Citera
2020-04-01, 10:54
  #21
Medlem
r4ll3s avatar
Kapar tråden.

Hur ser västra kontra östra delarna av Hudiksvalls bostadsområden ut? Stämmer det att Vänortsvägen, Kasköplan, Mariboplan m.m. (västra delarna) är stökiga?

Hur ser då de östra delarna ut, t.ex. Stormyravägen och Björkbergsvägen?
Citera
2020-04-10, 17:29
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Kapar tråden.

Hur ser västra kontra östra delarna av Hudiksvalls bostadsområden ut? Stämmer det att Vänortsvägen, Kasköplan, Mariboplan m.m. (västra delarna) är stökiga?

Hur ser då de östra delarna ut, t.ex. Stormyravägen och Björkbergsvägen?
Vänortsvägen o.s.v som du nämner kan vara lite stökiga. Dock skulle jag säga att Björkberg och Stormyra är värre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback