Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-04, 11:44
  #1
Medlem
Hej! Har fått ett jobberbjudande längre upp i landet. Bor just nu i villa strax utanför Uppsala. Har hittat ett jättefint hus ca 22 km öster om Hudiksvall. Huset ligger ca 200 meter från havet. Det ingår även båtplats. Perfekt för min lilla aluminiumbåt. Huset och området är helt idylliskt. Men! Hur fan fungerar det att bo i Hudiksvall på vintern? Det är detta jag är lite osäker på.

1. Måste jag köpa ny bil? Uppfarten och infarten till huset består av grus. Detta är fint grus. Sedan är det några hundra meter välskött grusväg innan asfaltsvägen börjar. Jag har just nu en BMW med lågprofildäck, hård fjädring, låg markfrigång och saknar dragkrok. Bilen är en 3-serie sedan med fyrhjulsdrift och är helt original. Tror ni jag klarar mig in till Hudiksvall på vintern? Snöröjningen borde ju fungera med tanke på att det finns relativt många hus i området. Har ingen lust att vakna upp på morgonen och inse att det är 70 cm snö på vägen.
Måste jah köpa en terrrängbil att ha på vintern?

2. Kör alla skoter här uppe i Norrland? Måste man ha skoter på vintern för att kunna ta sig fram i området runt Hudiksvall?

3. Hur är det med myggen? Har hört om myggor större en bålgetingar.

4. När måste vinterjackan tas fram? Är det från halva Augusti eller senare?
Citera
2018-07-04, 11:51
  #2
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenT3
Hej! Har fått ett jobberbjudande längre upp i landet. Bor just nu i villa strax utanför Uppsala. Har hittat ett jättefint hus ca 22 km öster om Hudiksvall. Huset ligger ca 200 meter från havet. Det ingår även båtplats. Perfekt för min lilla aluminiumbåt. Huset och området är helt idylliskt. Men! Hur fan fungerar det att bo i Hudiksvall på vintern? Det är detta jag är lite osäker på.

1. Måste jag köpa ny bil? Uppfarten och infarten till huset består av grus. Detta är fint grus. Sedan är det några hundra meter välskött grusväg innan asfaltsvägen börjar. Jag har just nu en BMW med lågprofildäck, hård fjädring, låg markfrigång och saknar dragkrok. Bilen är en 3-serie sedan med fyrhjulsdrift och är helt original. Tror ni jag klarar mig in till Hudiksvall på vintern? Snöröjningen borde ju fungera med tanke på att det finns relativt många hus i området. Har ingen lust att vakna upp på morgonen och inse att det är 70 cm snö på vägen.
Måste jah köpa en terrrängbil att ha på vintern?

2. Kör alla skoter här uppe i Norrland? Måste man ha skoter på vintern för att kunna ta sig fram i området runt Hudiksvall?

3. Hur är det med myggen? Har hört om myggor större en bålgetingar.

4. När måste vinterjackan tas fram? Är det från halva Augusti eller senare?

Nu får du väl skärpa dig, hudik är ju knappt 2timmar från uppsala, det är inte som att du ska flytta till kiruna. Visst, bitvis mer snö, en eller två dagar med mycket mer snö, och om det blir extremt som det var denna vinter så förstår folk om du är hemma en dag.

Skoter har många i hälsingland men det förstår jag inte varför eftersom det inte är snö så ofta, ungefär som att ha en skoter i Uppland skulle jag säga.

Mygg är väldigt regionalt.

Jackan tas väl fram en vecka el. två före i Uppland och hängs in en vecka eller två senare...


Kan tilläggas att jag hoppas att du trollar - har du ens varit i hudik?
Citera
2018-07-04, 12:12
  #3
Medlem
KFCnoggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Nu får du väl skärpa dig, hudik är ju knappt 2timmar från uppsala, det är inte som att du ska flytta till kiruna. Visst, bitvis mer snö, en eller två dagar med mycket mer snö, och om det blir extremt som det var denna vinter så förstår folk om du är hemma en dag.

Skoter har många i hälsingland men det förstår jag inte varför eftersom det inte är snö så ofta, ungefär som att ha en skoter i Uppland skulle jag säga.

Mygg är väldigt regionalt.

Jackan tas väl fram en vecka el. två före i Uppland och hängs in en vecka eller två senare...


Kan tilläggas att jag hoppas att du trollar - har du ens varit i hudik?


Jag tänkte med på detta, Hudiksvall är väl nästan närmare Skåne än Finland? På TS låter det som han ska flytta till treriksröset
Citera
2018-07-04, 12:13
  #4
Medlem
Dags att läsa på var Glada Hudik ligger nånstans egentligen.
Citera
2018-07-04, 12:15
  #5
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenT3
Inget troll alls. Har bara varit i Hudiksvall på sommaren. Staden tillhör ju Norrland! Inte så konstigt att man undrar då eller?

packar du bara shorts om du ska till norrköping då också eller? måste ju vara tropiskt så långt söderut
Citera
2018-07-04, 12:17
  #6
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Jag tänkte med på detta, Hudiksvall är väl nästan närmare Skåne än Finland? På TS låter det som han ska flytta till treriksröset

Tekniskt så tror jag hudik är i södra sverige (om vi delar sverige i en nord- och en syddel) iaf. Tror dock att finland är närmare, åtminstone om man får åka båt.
Citera
2018-07-04, 12:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Tekniskt så tror jag hudik är i södra sverige (om vi delar sverige i en nord- och en syddel) iaf. Tror dock att finland är närmare, åtminstone om man får åka båt.
Är det så konstigt att man undrar? Hade en gammal vän som bodde i Sundsvall och han sa att folk åker skoter till jobbet där. Sundsvall ligger extremt nära Hudiksvall!
__________________
Senast redigerad av KenT3 2018-07-04 kl. 12:21.
Citera
2018-07-04, 12:22
  #8
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenT3
Är det så konstigt att man undrar? Hade en gammal vän som bodde i Sundsvall och han sa att folk åker skoter till jobbet där. Sundsvall ligger extremt nära Hudiksvall!

Det är ungefär lika underligt som om man som uppsalabo tror att det är tropiskt i norrköping.
Citera
2018-07-04, 12:40
  #9
Avstängd
scips avatar
TS skit i mygg snö fråga i stället om något väsentligt som exempelvis hur berikat är Hudiksvall nu år 2018 och vad finns det för problem i staden.
Citera
2018-07-04, 13:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scip
TS skit i mygg snö fråga i stället om något väsentligt som exempelvis hur berikat är Hudiksvall nu år 2018 och vad finns det för problem i staden.
Jag känner att mängden snö på vintern och storleken på myggorna är en väsentligare fråga. Jag menar det är ett väldigt fint hus till ett bra pris. Jag vill inte sitta på min uteplats på sommaren och bli ihjälbiten av myggor stora som bålgetingar. På vintern vill jag helst inte behöva köpa en SUV med fyrhjulsdrift för att kunna ta mig till jobbet.

Vad det gäller staden som sådan bekymrar mig inte alls. Jag kommer ju bo 22 km från staden.
Citera
2018-07-04, 13:22
  #11
Medlem
Hudiksvall ligger i Hälsingland, men räknas till Norrland.

Det är 10mil ungefär mellan Hudik och Sundsvall. 45min motorväg...
Citera
2018-07-04, 16:15
  #12
Medlem
Haubits77Bs avatar
Hudiksvall är en trevlig stad. Tillika Hälsinglands "huvudstad".
Vill du åka snöskoter bör du åka 5-8 mil in i landet för att vara säker på snö.

Samma sak om du vill träffa på de största myggen.

Hudiksvall har ett utpräglat kustklimat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback